Gå til innhold

Diskusjon: Deling, misbruk og stjeling av bilder.

68 stemmer

1. 1. Deler du bildene dine eller plasserer du dem bak "lås og slå"? NB! Det er flervalgsavstemning.

• Jeg deler gjerne bildene mine på diverse nettsteder og fora
    • Jeg deler og bryr meg ikke om at andre deler bildene mine på sine forum og sider
    • Jeg deler kun på akam og vil ikke at bildene skal komme utenfor dette forumet
    • Jeg deler via flickr/smugmug/etc. konto, men har tatt de forhåndregler som er tilgjengelig for at ingen tar bildene mine
    • Jeg har flickr/smugmug/etc. konto og alle bildene kan kun vises til de jeg inviterer inn. Bildene er gjemt/passordbeskyttet.
    • Jeg poster aldri bildene mine på nettet. De ligger trygt på datamaskinen
    • Hvis noen tar/"stjeler" bilder fra meg blir jeg rasende og truer med søksmål og/eller erstatning
    • Hvis noen tar/"stjeler" bilder fra meg blir jeg litt irritert og håper de retter dette opp ved å fjerne bildet eller gi meg kompensasjon iform av kreditering/link til siden min etc.
    • Hvis noen tar/"stjeler" bilder fra meg blir jeg stolt, men jeg ønsker kreditering.
    • Hvis noen tar/"stjeler" bilder fra meg bryr jeg ikke om det så lenge bildet ikke blir brukt til økonomsik vinning eller er havnet på en støtende nettside etc.
    • Jeg er ikke imot at andre bruker mine bilder. Værsågod og takk for at dere liker bildene mine
    • Jeg laster ned andres verk, hvorfor skal ikke andre laste ned mine? Det heter å dele, både lovlig og ulovlig er greit for meg.
    • Vet ikke ennå. Ingen standpunkt på verken deling eller misbruk av mine bilder.

Anbefalte innlegg

Ser ikke noe galt i å ta andres bidlder, så lenge man gir creds til eier (om man vet hvem som eier).

Kommersielt brukt bør man ikke stjele bilder til.

Ellers, se på avatarene deres.

Har dere spurt kilde om å bruke dem?

av-151946.jpgav-44035.gifav-100104.pngav-38681.png

Regner med avataren til Nautica er fra et bilde som han har tatt selv. sn0dig har sikkert kjøpt House M.D. på DVD og foretok en screen-dump sak og lagde seg en avatar. Tror ikke dette, men vi kan jo si det.

Skal ikke si noe om de to andre der.

Uansett, å sammenligne en avatar og et bilde er ikke helt det samme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han har da absolutt ett poeng da. Om noen laster opp ett bilde på deviantart / flickr / en blogg og alt tilsier at det er deres verk, er dette selvsagt veldig feil. Men jeg ser ikke helt det store problemet om noen skriver ett blogginnlegg om hvor fantastisk sommerferien hittil i år er, og bruker ett av dine bilder i bloggen. Da bør selvsagt vedkommende linke / skrive hvem som er fotograf slik at kreditering blir gitt, men av og til så hender det at man lagrer en haug med bilder (gjerne med standar kameranavn) og bruker dem i ettertid. Da mener jeg at det er litt risky, men om man absolutt er nødt så skal man i alle fall skrive at det er en ukjent fotograf slik bloggeren ikke tar det som sitt eget.

Det var mine tanker rundt emnet, tl;dr: Greit å poste bilder (uten å spørre om det ikke er noe veldig spesielt) så lenge fotografen blir nevnt / linket til. Å poste det som sine egne bilder bryter opphavsretten og er generelt dust.

Lenke til kommentar

Hvis du først skal komme her med dobbeltmoralen din, Flemming, så kan du ihvertfall bruke ett annet nick når du laster opp ulovlige torrent filer på TPB

Ikke helt ;)

Jeg mener det er greit å bruke andres bilder.

Men man skal ikke si at det er sitt eget, og man skal om mulig henvise til kilde.

Avatarene deres vet dere sansynligvis ikke kilden til, så det er greit at dere ikke henviser til denne.

Så lenge dere ikke påstår at dere har tatt bildet/redigert bildet. (ikke at dere påstår det).

Men på samme måte syns jeg det er greit at jeg bruker deres fotografier, så lenge jeg ikke påstår jeg selv har tatt dem, og legger ved kilde så lenge jeg har den.

Jeg syns derimot det er galt å ta deres fotografier og så selge dem videre, enten fotografiene i seg selv, eller f.eks i forbindelse med coveret på en bok jeg har skrevet.

jo egentlig, en avatar er et bilde.

Ikke i denne sammenhengen. Her snakker vi om høyoppløselige fotografier, ikke små avatarer (utklipp av et større bilde) brukt på forum.

Tja, hvilken oppløsning er det egentlig som kvalifiserer til opphavsrett?

Lenke til kommentar

Hvis du først skal komme her med dobbeltmoralen din, Flemming, så kan du ihvertfall bruke ett annet nick når du laster opp ulovlige torrent filer på TPB

Ikke helt ;)

Jeg mener det er greit å bruke andres bilder.

Men man skal ikke si at det er sitt eget, og man skal om mulig henvise til kilde.

Avatarene deres vet dere sansynligvis ikke kilden til, så det er greit at dere ikke henviser til denne.

Så lenge dere ikke påstår at dere har tatt bildet/redigert bildet. (ikke at dere påstår det).

Men på samme måte syns jeg det er greit at jeg bruker deres fotografier, så lenge jeg ikke påstår jeg selv har tatt dem, og legger ved kilde så lenge jeg har den.

Jeg syns derimot det er galt å ta deres fotografier og så selge dem videre, enten fotografiene i seg selv, eller f.eks i forbindelse med coveret på en bok jeg har skrevet.

Har du sett resultatet fra spørreundersøkelsen så langt?

Hvis noen tar/"stjeler" bilder fra meg blir jeg rasende og truer med søksmål og/eller erstatning (1 stemmer [1.82%] - Se)

Hvor mange er det som synes det er greit sålenge man blir kreditert, og sålenge det er til ukommersiell bruk?

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar

Dj_Evelen: Du har et poeng, jeg kan være enig i det, men jeg syns det blir feil å dra inn avatarer i en diskusjon rundt (uautorisert) bruk av bilder i fotoforumet. Hvis man skal se på det rent juridisk er det vel ingen forskjell på en liten avatar (tatt ut av et større bilde) og et bilde tatt av en profesjonell fotograf.

Endret av Runar
Lenke til kommentar

Så lenge jeg krediteres og bruken er ikke-komersiell plager det meg lite. Vi er alt for opptatte av å tviholde på vår kjære opphavsrett at det tidvis kommer i veien for hva som er praktisk. Jeg tror vi alle hadde tjent på å ta ting litt mer rolig.

Det blir som med Muhammedtegningene. Loven er klar, du kan tegne Muhammed som en gris, du har lov til å gjøre det, rent juridisk. Men det betyr ikke at du trenger å være stolt av det, eller at det er god folkeskikk når du vet det støter. Dette blir ørlite søkt, men la meg forklare. Loven er krystallklar, opphavsmann har alle rettigheter til sine bilder. Men det trenger ikke nødvendigvis å bety at vi MÅ håndheve dem med jernvilje og spanskerøret. Det er poenget mitt.

Kommersiell bruk er naturligvis noe annet. Om du vil tjene penger på bildene mine -skal- du for det første spørre om lov først, og for det andre skal jeg betales for arbeidet mitt. Unntak finnes, f.eks. får det lokale idrettslaget bruke lagbildene jeg tok her om dagen i medlemsavisen sin. Det er til en god sak, nemlig idrettslaget, og frilansbudsjettet deres er nok ganske begrenset i alle tilfeller. Men om de ikke spurte først ville det jo vært annerledes, uten at jeg ville hentet fram "Fyrsten" av Machievelli av den grunn.

Det er, kort sagt mitt standpunkt. Angående den linken som enten allerede er dratt, og i alle fall kommer til å dras etter hvert, så får jeg si ang. piratkopiering av opphavsrettsbeskyttet materiale som musikk, serier og filmer.. Så lenge det er ikke-kommersielt bryr det meg midt i baken. Skjer det kommersielt er det ett hundre prosent uakseptabelt.

:)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ikke noe galt i å ta andres bidlder, så lenge man gir creds til eier (om man vet hvem som eier).

Kommersielt brukt bør man ikke stjele bilder til.

Ellers, se på avatarene deres.

Har dere spurt kilde om å bruke dem?

av-151946.jpgav-44035.gifav-100104.pngav-38681.png

Dette er vel noe av det verste man kan gjøre,ta andres bilder og publisere dem i en kontekst der du påstår at jeg har stjålet bildet,og det uten å ha belegg for dine påstander.Jeg går ut i fra at grunnlaget ditt er for å provosere "trolle"og ikke for å så tvil om min integritet.

En sådan uskyldig bemerkning kan være frøet som utarter seg til uproporsjonerte følger.

Har ennå ulvebildet friskt i minne,det som vant en konkurranse i fjor.Bildet fikk så mye blest rundt seg at initiativtakerene til konkurransen trakk 1st.premien tilbake,på et heller spinkelt grunnlag da ingen kunne 100% sikkert si at bildet var montert/tilrettelagt,initiativtakerene tok standpunkt utifra hva verdenspressen skrev og ikke på et beviselig grunnlag.

Sannsynligvis er det en dårlig taper som har begynt diskusjonen om legitimiteten i ulvebildet,også har det bare ballet seg på.Fotografens integritet er ødelagt for alltid og hva hvis bildet virkelig var genuint ?

Pga. dette er jeg nå nødt til og bevise at det er jeg som har opphavsretten til avatar-bildet jeg bruker.

Bildet er tatt 7/9 2003 i en serie på flere bilder,det er blitt benyttet et Olympus C720UZ kompaktkamera og bildene er fra et havari på kjeppingskjæla i Østfold/Hvaler.

Her er to bilder i full oppløsning.

post-151946-1278223344,308_thumb.jpg

post-151946-1278223485,7427_thumb.jpg

Jeg kan nok oppfattes som dogmatisk her,men detter er mye mye verre en det og stjele andres bilder.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Angående den linken som enten allerede er dratt, og i alle fall kommer til å dras etter hvert, så får jeg si ang. piratkopiering av opphavsrettsbeskyttet materiale som musikk, serier og filmer.. Så lenge det er ikke-kommersielt bryr det meg midt i baken. Skjer det kommersielt er det ett hundre prosent uakseptabelt.

Litt OT, men hvordan kan du definere deling av opphavsrettsbeskyttet materiale som ikke-kommersielt? Saklig...

Lenke til kommentar

Angående den linken som enten allerede er dratt, og i alle fall kommer til å dras etter hvert, så får jeg si ang. piratkopiering av opphavsrettsbeskyttet materiale som musikk, serier og filmer.. Så lenge det er ikke-kommersielt bryr det meg midt i baken. Skjer det kommersielt er det ett hundre prosent uakseptabelt.

Litt OT, men hvordan kan du definere deling av opphavsrettsbeskyttet materiale som ikke-kommersielt? Saklig...

hehe. Godt svar. At den med opphavsretten går glipp av et salg, eller 100, bruker vel å forsvares med at "jeg ville aldri sett det om jeg ikke fikk det gratis".

Ellers syns jeg nautica sitt svar er en rett i trynet på dj_evelen. En unnskyldning burde vært på plass alt, siden dj_evelens profil sier: Sist aktiv: i dag, 12:37.

Lenke til kommentar

Selv har jeg så og si alle bildene mine under Attribution-NonCommercial-ShareAlike-lisens, som i praksis betyr at bildene kan brukes fritt til hva som helst, så lenge det ikke er kommersielt, og så lenge jeg blir kredditert som fotograf, samt alt som bygger på mine bilder må gis ut under samme lisens.

Har et par ganger sett folk (jeg ikke kjenner til og med) poste bilder fra flickeren min som sine egne bilder i album på facebook, uten å skrive hvem som har tatt bildene eller linke til cc-lisensen. Da har jeg ganske enkelt sendt facebook-melding med oppfordring om å enten slette bildene eller skrive at det er jeg som har tatt bildene og linke til cc-lisensen, samt link til flickeren min. Har stortsett gått fint. Var dog ei som sannsynligvis ble flau over å bli "tatt", som bare sletta bildene og aldri svarte på facebook-meldinga.

Synes som sagt ikke det gjør noe at andre bruker bildene mine, men forventer å bli nevnt som fotograf, og aller helst en link til flickeren min.

Lenke til kommentar

Greit nok, så har Nautica opphavsrett til sitt eget bilde.

Jeg har da ikke anklaget noen for bruke andres bilder uten samtykke.

Eneste jeg kom med var et spørsmål, "Har dere spurt kilde om å bruke dem?" (formulert annerledes:, har du konkludert med at du vil bruke bildet du har opphavsrett til på diskusjon.no?)

Grunnlaget mitt var å vise til at ofte kopierer man andres bilder og syns det er helt greit, andre ganger aksepterer man ikke at andre bruker sine bilder.

Det syns jeg er feil.

Blir like dumt som den gangen et eller anna modellbyrå saksøkte google fordi dem fant bildene.

Og når det gjelder ulvesaken, jeg kan ikke se relevansen.

Lenke til kommentar

Jeg gir stort sett bæng, men synes allminnelig høflighet tilsier at folk skal lenke tilbake til smugmugen min hvis de poster bildene andre steder. Kommersiell bruk er en annen sak, men så langt har det ikke vært et problem.

Lenke til kommentar

Sjølv om eg veit at åndverkslova seier noke anna så skiller eg bileta i to kategorier:

-Planlagte bilete

-Spontane bilete

Planlagte bilete er det ikkje ok å bruke i andre samanhenger utan tillatelse. Med planlagte bilete så er det bilete som er tatt av motiv som er valgt på forhånd, bilete der motivet er arrangert eller bilete der det er gjort andre tiltak som f.eks lyssetting.

Spontane bileter har eg ein lavare terskel for å bruke i andre samanhengar. Spontane bileter er stort sett bileter der forografen har vært heldig med motivet og tatt eit bilete som kven som helst kunne ha tatt. Altså bilete der det ikkje er lagt noke kunstnerisk tankar bak før biletet er knipsa.

Du kopierer ikkje portrettbilete eller bilete som er planlagte med hensyn til lys og skuggar, bilete som er pynta på med bildebehandlingsprogramvare eller på andre måter fiksa på slik at dei framstår som eit kunstverk.

Eit enkelt bilete av f.eks eit rådhus eller eit landemerke som ein vilken som helst turist med eit kamera produsert etter 1930 kunne ha tatt betegner ikkje eg som eit kunstverk som skal ha eiga lovfesta beskyttelse mot kopiering og bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...