Gå til innhold

Uoriginal harddisk på mac?

Anbefalte innlegg

Harddisken på macbook'en til datteren min har gått i stykker.

Jeg har liggende en ubrukt 320 GB 5300 rpm disk av standard Seagate som vi prøvde å putte inn og starte opp fra CD-ROM. Installasjonsprogrammet på CD-ROMen kan imidlertid ikke se harddisken.

Jeg lurer da på:

- må en harddisk formatteres særskilt på forhånd før det går an å kjøre videre med et installasjonsprogram?

- legger Apple vanligsvis inn noe bootsectorer med diverse proprietært stash på harddiskene de leverer, slik at det i det hele tatt ikke er mulig å benytte en uoriginal harddisk?

- det står i spec'en til maskinen som er fra 2007 at den leveres med maks 200GB HD, og da i 4200 rpm, ikke i 5400 som 160 GB-modellene og nedover som de ellers leverte. Er det noen reelle begrensninger her når større disker faktisk er tilgjengelig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Du må gå inn på Disk Utility (ligger vell under utilities) og formatere harddisken til HFS + (journaled) under veiviser greia før installasjonsprogrammet lar deg installere OSX på disken.

2. Nei.

3. Det betyr bare at den største harddisken du kunne få kjøpt maskinen med av apple var på 200gb, det skal ikke være noen begrensninger på størrelse.

Endret av Ashen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...