BigJackW Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 Hei Har fått en sommerjobb der jeg muligens skal jobbe som lærling til høsten. I juni hadde jeg en del overtidstimer, men i følge lønningsblanketten jeg fikk i dag har jeg ikke fått utbetalt overtidsbetaling. Daglig leder mente jeg ikke hadde krav på det, har jeg det? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 (endret) Hei Har fått en sommerjobb der jeg muligens skal jobbe som lærling til høsten. I juni hadde jeg en del overtidstimer, men i følge lønningsblanketten jeg fikk i dag har jeg ikke fått utbetalt overtidsbetaling. Daglig leder mente jeg ikke hadde krav på det, har jeg det? Vanskelig å svare på det uten at du skriver ned arbeidsavtalen. Ordinær overtid regnes som regel utifra timer som går utover det som er regnet som normal arbeidstid i løpet av en uke , dvs 37.5 eller 40 avhengig av om du har betalt 1/2t matpause eller ei. Finnes også konkrete avtaler hvor man får direkte overtidsbetaling for ekstratimer man må jobbe utover normal arbeidsdag. Endret 3. juli 2010 av Malvado Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 3. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2010 Tja, avtalen er jo 37.5 ordinære arbeidstimer i løpet av én uke, der vanlige ansatte får 50% overtid fram til klokka 9 på kvelden, 100% etter det. Bedriften er ikke LO organisert om det skulle ha noe å si. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 Vil påstå at du har krav på overtid da ja, med mindre det ikke står noe annet i arbeidsavtalen. Har du lest på denne siden? http://www.arbeidsrettsadvokaten.no/lonn-og-feriepenger/artikler/overtid-og-overtidsbetaling-hvilke-regler-gjelder/ Mye greit å lese der og kanskje du blir litt mer klar over hva du har rett på. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 Hva sier arbeidsavtalen din? AML sier at om du jobber mer enn 9 timer om dagen eller 40 timer i uka (sistnevnte kan gjennomsnittsberegnes over 4 uker) skal du ha minimum 40% tillegg. Det er ikke anledning til å avtale dårligere vilkår enn dette, men det kan avtales bedre. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 Dette høres veldig rart ut. Selv har jeg vært lærling i to forskjellige fag, tilsammen blir dette fire år. I butikkfaget fikk jeg 50% etter å ha oversteget 37,5 timer per uke eller 162,5 timer i måneden. Da fikk jeg full lønn som ansatt + 50%. Tror det var ca 190 kr i timen da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå