_diablito_ Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 Er det noen fornuftig prisede ssd'er som egner seg for bruk med ms sql-server 2008? Vil være 20-25 samtidige brukere mot serveren, og det er et regnskapskontor, så blir mye registrering av bilag mot et veldig stort antall databaser. Løsningen må videre være redudant og ha en lagringskapasitet på 256GB. Jeg er usikker på om MLC baserte enheter vil egne seg... Lenke til kommentar
Anv Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 Jeg tror jeg ville ha gått for en "hybrid" løsning i første omgang. Enten CacheCade (LSI) eller MaxIQ (Adaptec) Dette er løsninger som baserer seg på HDD for lagring og SSD for caching. Løsningen gir mye bedre responstid enn rene HDD baserte løsninger. Hvor mye det gir i praksis kommer helt an på transaksjonsmengden. En ren SLC løsning blir for dyrt etter min mening, skal du ha 256GB redundant blir det da minimum raid-5, raid-6 eller ev raid-10. Basert på Intel X25-E er da behovet minimum 6-7 stk a 64GB, ca 6000,- per stk. Intel kommer med en ny generasjon Enterprise SSD'er rundt årsskiftet som vil være mer prisgunstig og vil også ha andre (større) kapasiteter. Jeg ville ha gått for en ASAP løsing, dvs CacheCade eller MaqIQ og/eller ventet på den nye generasjonen SSD'er. Lenke til kommentar
_diablito_ Skrevet 4. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2010 Takker så mye for svaret og det var vel det jeg trodde, så da blir det vel en mer tradisjonell løsning i denne omgang. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 (endret) Jeg ville absolutt ha vurdert en ASAP løsning, hvis dere vurderer en ny server vil ikke tilleggskostnaden være stor. Merkostnaden blir ca 12-15000 avhengig av hvilken SSD dere går for. (+ konfigurering/installasjonskostnader) (7-8000 hvis vi holder unna kontrolleren som man alikevel må ha i et slikt oppsett) LSI 926x-8i koster ca 6.000 med BBU (eks mva) CacheCade koster $2-300 ? (husker ikke helt men den er der i strøket) Da trenger dere bare 2 MLC SSDer til caching. (enten enkeltstående eller 2 i raid-1) SSDen trenger ikke å være så stor, poenget er ikke å cache hele databasen. f.eks kan dere bruke Intel X25-M 160GB med litt ekstra over-provisioning. Det finnes selvsagt flere alternativer til Intel SSDen. Endret 4. juli 2010 av Anvil Lenke til kommentar
_diablito_ Skrevet 22. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2010 Beklager sent svar, har vært travelt. Det er snakk om en ms sql server som vil ha nærmere 4000 databaser tilkoblet (heldigvis relativt små databaser), så en slik løsning ser absolutt fristende ut. Og redd mlc blir slitt ut for fort, men tror intel sine 32 GB X-25E bør kunne fungere greit som en slik cache. Serveren er satt litt på vent, et par måneder sa de, men kan jo håpe vi kommer oss over nyttår og muligheter som måtte dukke opp til da. Takker så mye for hjelpen Lenke til kommentar
olary Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Er det noen fornuftig prisede ssd'er som egner seg for bruk med ms sql-server 2008? Vil være 20-25 samtidige brukere mot serveren, og det er et regnskapskontor, så blir mye registrering av bilag mot et veldig stort antall databaser. Løsningen må videre være redudant og ha en lagringskapasitet på 256GB. Jeg er usikker på om MLC baserte enheter vil egne seg... Prioriter minne. MYE minne. Er det som gir mest effekt på MS SQL server. Lenke til kommentar
_diablito_ Skrevet 27. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2010 Jeg leste et eller annet sted at MS som en tommelfinger regel anbefaler 4 GB ram pr cpu kjerne, så med 2 quad-cores blir det 32 GB, og hvis budsjettet tillater det, så dytter jeg inn enda litt mer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå