Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg kunne trenge litt hjelp med å bestemme meg her.

Jeg er i dag i ferd med å selge mitt Nikon D90 kamera med en del utstyr, men blir sittende igjen med Nikon 70-300mm og 60mm macro. Da jeg primært har lyst til å holde meg til Nikon står det i grunn mellom nytt D300s, brukt D700 eller vente på et nytt D400.

Det jeg savner eller ønsker forbedret er listet opp i prioritert rekkefølge med det viktigste øverst.

Flere fokuspunkter

Fysisk større hus for godt grep uten å måtte bruke ekstra vertikalgrep

Værtetting

Høyere oppløsning for å kunne crope mer

Enda bedre ISO tåelighet

Bedre skjerm. I dagslys er det vanskelig å vurdere skarphet, fargetemperatur osv.

Bedre søker

Bedre videomuligheter, i alle fall med autofokus. Hvis ikke kan det bare droppes.

Mulighet for to minnekort

Noen som har noen idè om når en arvtager til D300s kan komme? Jeg hadde i grunn tenkt å holde meg til crop sensor enda, men da de objektivene jeg har igjen også går å bruke på fullformat, får jeg et D700 med et normalzoom objektiv til omtrent samme pris som et nytt D300s med objektiv? Eller er det rett og slett bare å selge unna de to siste objektivene og gå over til et annet system? Hadde i grunn håpet å slippe det da jeg er godt fornøyd med Nikon og kunne godt tenke meg å holde meg til det.

Endret av bussemannen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bytt system!!! For guds skyld, bytt system. Og når du har hatt det andre systemet i noen måneder/år, så bytt igjen. Gjerne tilbake til det du har nå, for da har de sikkert gått forbi de andre igjen.

For øvrig hadde jeg nok tenkt å anbefale deg å beholde D90 hvis den ikke er ødelagt da. Konsentrer deg heller om å lage gode bilder og bli en enda bedre fotograf...

Lenke til kommentar

Rolig nå snuppa. Er vel det jeg sier at jeg helst ikke vil bytte system.

Flere fokuspunkter, større hus som er værtettet og mulighet for to minnekort får jeg allerede i D300s, men er det mulig å få et D700 med normalzoom til ikke veldig mye mer er jo dette også interessant, men også litt skeptisk da mer glass koster en god del mer til fullformat. D400 lurer jeg i grunn bare på når kommer og om det da er verdt vente på.

Lenke til kommentar

Her har du bare to alternativer per dags dato fra Nikon, D3s eller D3x.

Edit, for å ta det steg for steg:

Flere fokuspunkter D300 og opp

Fysisk større hus for godt grep uten å måtte bruke ekstra vertikalgrep D3 serien, liten forskjell med D300 og D700

Værtetting D300 og opp

Høyere oppløsning for å kunne crope mer D3x eller enda bedre, kjøp det objektivet du trenger uten å crope.

Enda bedre ISO tåelighet D300 D700 og opp

Bedre skjerm. I dagslys er det vanskelig å vurdere skarphet, fargetemperatur osv. D90 har samme skjerm som D300 og opp

Bedre søker D700 og opp

Bedre videomuligheter, i alle fall med autofokus. Hvis ikke kan det bare droppes. Kjenner ikke til

Mulighet for to minnekort D300s eller D3 serien

Dvs, du får noen av ønskene oppfylt med D300 og D300s, samt D700, men det er først med D3x du får flest av dem oppfylt mest mulig.

Endret av Thunderhead
Lenke til kommentar

Hopp i det og skaff deg et D700 - du kan bruke begge objektivene du har fra før, og supplere med f.eks. det nydelige, men dog ikke værtettede, Tamron 28-75mm f/2.8 (3400,-).

Du kommer IKKE til å angre!

Takk, er det jeg heller litt mot. Men sliter litt med å finne et kurant objektiv som ikke koster skjorta og en halv sokk med en gang. Har også sett litt på Sigma 24-70 f/2.8, men skal ta en titt på det fra Tamron og.

Lenke til kommentar

Du vil klare deg lenge med objektivene du har på en D700. 60m vil være helt kurant som walkaround-objektiv. Det eneste minuset er noe lav lysstyrke, men det er til å leve med :).

Det kommer jo veldig an på hva TS til daglig fotograferer. En (litt lang) normal holder til mye, men jeg kunne ikke vært lykkelig uten vidvinkel.

Om ikke D90 har god nok ytelse på høy iso, så er det ganske riktig kun D700 som kan levere varene, men man skal samtidig være klar over at overgangen til FX medfører ulemper også. DX-formatet har fordeler både når det kommer til tele (ikke så viktig for meg), og billig kvalitetsoptikk - spesielt i vidvinkelområdet (viktig for meg).

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Thunderhead oppsummerer nokså greit rangeringen av de ulike kameraene avhengig av hvilken egenskap som vektlegges.

Dette blir fort et valg mellom DX og FX-formatet. Jeg har brukt begge formatene(D90 og D700) parallelt i ganske nøyaktig ett år og klarer ikke å velge kun ett av formatene.

Min anbefaling vil derfor være, hvis det er mulig økonomisk, å beholde D90 en stund etter at du har kjøpt D700. Disse to kameraene er så ulike i fysisk størrelse og tekniske egenskaper at de utfyller hverandre meget godt og det kan ikke utelukkes at du, som meg, ender opp med begge formater.

(Det er jo også mye billigere enn å skaffe seg en D3X :thumbup:

Lenke til kommentar

Har vel i grunn funnet ut at steget opp til D300s ikke er stort nok til at det vil svarer seg. Det ser heller ikke ut til å komme noen nye versjoner av hverken D700 eller D300s før neste høst igjen. Det blir nok da å kjøpe D700 når D90 med tilbehøret som ikke går å ta med seg videre blir solgt. Objektiver har jeg i dag vært og sett litt på, og kommet til at det mest sansynlig blir Nikon 24-70 f/2.8. Da er det bare å sette seg ned og spare da det mest sansylig blir å kjøpe nytt siden det nesten ikke er å finne noe brukt.

Lenke til kommentar

Det vil forundre meg ganske mye om det ikke kommer en erstatter for D300 i løpet av sommer/sensommeren. Riktignok har Nikon klart å holde forspranget betydelig lenger enn de selv spådde da D3/D300 ble lansert (de spådde 18 måneder før noen kom til å ta dem igjen), men 3 år er veldig lang tid å kjøre på (omtrent) samme sensor i dagens marked.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Ja, det hadde egentlig vært veldig rart/uventet om det kommer en erstatter for D90 før det kommer en for D300 serien med tanke på sensorbruken. Men på den annen siden, så føler jeg at Nikon er ute av takt med lanseringene sine i år, og er åpen for overraskelser fremover.

Lenke til kommentar

Ja, det hadde egentlig vært veldig rart/uventet om det kommer en erstatter for D90 før det kommer en for D300 serien med tanke på sensorbruken. Men på den annen siden, så føler jeg at Nikon er ute av takt med lanseringene sine i år, og er åpen for overraskelser fremover.

Ikke uenig i at det er litt rart at D90 oppdateres før D300, men uventet er det ikke. Det er vel heller det ryktet som har gått en stund, nemlig at D90 blir erstattet av en D8000, eller noe i den dur, på sensommeren.

Lenke til kommentar

Mitt råd er motsatt, det er mye bedre med noen kroner som kan brukes til et nytt objektiv til det nye kameraet enn å ha det gamle utstyret liggende ubrukt i skapet.

Hvilket råd som er fornuftig er det egentlig bare trådstarteren som kan avgjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...