Gå til innhold

Hensikten med enveiskjøring?


Loff1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

I tillegg kan vel enveiskjøyring brukast for å få gjennom ein større mengde trafikk i ei bestemt retning. Ei vanleg gate som blir omdirigert til enveiskjøyring vil då kunne ha to paralelle kjøyrefelt som dermed tar unna meir trafikk.

Mest vanlege bruken av slik regulering er på fleirfelts motorveg der antall kjøyrefiler inn og ut av byen blir regulert etter tida på døgnet slik at rushtrafikken kjem seg fortare fram.

Lenke til kommentar

Mest vanlege bruken av slik regulering er på fleirfelts motorveg der antall kjøyrefiler inn og ut av byen blir regulert etter tida på døgnet slik at rushtrafikken kjem seg fortare fram.

 

Per definisjon har motorveger midtdeler og flere felt, regner med du tenker på vanlig veg med tre kjørefelt. Hvis man endrer retningen på midterste felt slik at man har to felt inn til byen om morgenen, og to felt ut av byen om ettermiddagen, benyttes ikke opplysningsskiltet envegskjøring men i stedet kjørefeltssignaler.

 

Noen som vet om det fremdeles finnes i Norge? Okstadbakken i Trondheim hadde vel det på 80-tallet, eller tror jeg Bergen hadde det på en veg?

Lenke til kommentar

Bodø har enda.. men blir borte om noen år. Det er sensorstyrt slik at midtfeltet kjøres i den retningen som har mest trafikk.

 

(desverre har dette systemet vist seg å ha noen feil..)

 

En utrolig dårlig måte å spare penger på ved å ikke gidde å bygge et ekstra kjørefelt..

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Det høres jo i prinsippet ut som en ganske god ide, men har ikke opplevd det i praksis, hva er ulempene slik du oppfatter det?

 

AtW

 

Som regel ligger ikke flaskehalsen på rettstrekket, men i kryssene. Og en slik løsning må avsluttes i god tid før de fleste krysstyper.

 

Det koster også litt å sette opp kjørefeltssignaler (skal stå så tett at du ser minst 2 foran deg).

 

Er også ganske tvilsom praksis sikkerhetsmessig, da det utifra oppmerkingen ikke er mulig å se om trafikken i nabofeltet er motgående eller går i samme retning som deg.

 

Veger med så høy trafikk at dette er aktuelt bør uansett utifra dagens standard ha midtdeler, og det sier seg jo selv at det hvertfall er ikke mulig med en slik løsning :)

Lenke til kommentar

Det høres jo i prinsippet ut som en ganske god ide, men har ikke opplevd det i praksis, hva er ulempene slik du oppfatter det?

 

AtW

Problemet med det er for det første at så lenge ikke alt er planskilt påvirker den ene retningen den andre, så det blir kø i begge retninger uansett. Fordelen er derimot at det kan flyte mer trafikk i ene retningen enn den andre.

 

For det andre er det ikke mulig å fysisk dele veien. Èn av fordelene med å ha flere enn ett felt i kjøreretningen bør være at man da kan uten problem skille med fysisk skille (noe som har vesentlige ulemper med bare ett felt i hver retning).

 

Jeg ser ikke noen spesiell grunn til at man ikke skal bygge et 4. felt når man likevel skal bygge 3. Istedet ender man opp med å måtte vedlikeholde et større lyssignalsystem, samt trøbbel dersom det ikke fungerer.

 

I Bodø er anlegget så forfalt at det såvidt er mulig å se lyset på markeringen over midtfeltet, endel av dem fungerer ikke, noen fungerer bare delvis, og mange er veldig mørke. Dette gjør at når man kombinerer det med noen bugs som ender opp med at deler av strekningen er grønt ene retningen, mens andre deler er grønt andre retningen, så blir det ganske farlig. Kjørende i midtfeltet oppdager ikke før etter flere titalls meter at feltet plutselig er rødt.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...