Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med ny CPU (Intel e7400) - temperatur?

Anbefalte innlegg

Hei,

Trenger litt hjelp her!

Jeg kjøpte meg akkurat en ny prosessor, og her er det noe helt feil på gang!

Når den nye prosessoren ble installert og jeg startet opp for første gang, fikk jeg beskjed i starten at "cpu has been changed. check soft menu" eller noe slikt.

Alt ser rett ut i Bios , utenom at CPU'n ligger "stabilt" på 98*C... Jeg kjenner på kjøleribben, og den er ikke så varm, Ikke etter at datamaskinen har vært på i 1min..

Så jeg trykker F1 og windows 7 begynner å starte, så får jeg blå skjerm.

Når datamaskinen startet automatisk på nytt da, så begynner den å lage slike fine "bæ bu" lyder (politi sirene).

En kompis mente at det kanskje var hovedkortet sin temperatur måler som hadde tatt kvelden. Men den fungerte da fint for 5min siden med den gamle cpu'n. :(

Har sjekket kjølepasta og vifte 3x gang.

Min gamle prosessor:

intel core duo2, 2.66ghz, e6750

min nye:

intel core duo2 3ghz, e7400

Hovedkort:

abit ip35-e socked 775, euce000076

Si ifra om du trenger mer info, så skal jeg skrive det jeg vet.

Tusen takk for all hjelp!

Endret av Majiinfreddy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må helt sikkert oppdatere bios for at den nye cpuen skal fungere :) SÅ oppdater bios å kom med tilbake melding.

Så sett i den gamle cpu, oppdater bios. Slå av pc, ta i den nye cpu og det skal fungere.

Jeg tvingte windows til å starte, lastet ned abit sin flashmenu og trykte på liveupdate.

Så fikk jeg beskjed om å restarte , da slo den seg av og startet på nytt uten at skjermen slo seg på. Etter 5min slo jeg bare av og på datamaskinen. Samme problem. Og flashmenu sier jeg har nyeste bios :(

Lenke til kommentar

Okei, ta ut batteriet 30sek til 1min å sett i å start opp. Da trur eg du skal komme inn i bios :) Sjekk derifra :)

Å husk, bruk den gamle cpuen. Gå innpå hjemmesiden til hk og sjekk om det er kompatibel me den nye cpuen.

Kommer inn på bios og windows med den nye cpuen så lenge jeg slår av pc speakern.

Men hvorfor bruke den gamle cpuen til å oppdatere bios? når jeg allerede har nyeste version?

Lenke til kommentar

Er jo ikke særlig smart å oppdatere bios med en maskine som ikke funker 100% da,derfor skulle du gjøre det med den gamle CPUen,men som du sier så har du siste bios,så glem biosen..

Du kan prøve "load defaults" i bios..

Sjekk om CPU kjøleren har kontakt med CPU..

Har du hatt på ny kjølepasta?

Du kan og ha bøyd noen av CPU pinnene på HKet når du bytta CPU,så sett gamle CPUen tilbake og se om den funker...

Lenke til kommentar

Right...

Fortsetter mitt spørsmål her jeg, om det går greit.

Så, jeg fikk til cpu'n og alt fungerer.

Men, datamaskinen har blitt litt tregere og viser lettere tegn til lagg.

Siden min nye cpu skal være bedre, lurte jeg på om noe av det jeg gjorde idag kan skape dette problemet? Evt andre ting?

Tusen takk for all hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...