Gå til innhold

Treg internett i ubuntu

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt ubuntu i 2-3 måneder nå, og det har inntil nylig fungert upåklagelig. Men jeg oppgraderte til 10.04, og da oppdaget jeg med forskrekkelse at internetten min går betydelig saktere. Jeg har alltid fått sånn 800kb/s på alt av internettprogrammer og nedlastninger, også på andre pcer på nettverket. Men nå er det akkurat som jeg har en limit på internetten på rundt 100kb/s. Hele nettverket går også tregt på internett når jeg har denne ubuntu pcen slått på.

Det som er rart er at hvis jeg rebooter så ha jeg bra speed en stund, før det faller tilbake til ca 100kb/s. Jeg tester speedtest.net etter reboot og får ca 7mbit, men 5 minutter senere er den på 0,7 - 0,9mbit. Og selv med en slik hastighet burde det gå rimelig fort i nettbrowseren, men det gjør det ikke.

Jeg har testet å skru av IPv6 greia i firefox, men det hjelper ikke, så jeg tror ikke det har noe med det å gjøre.

Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mest sannsynlig er det en dårlig driver. Ikke noe nytt, dessverre.

Sjekk i systemmonitor under ressurser hvordan nettrafikken din er. Kan det være noe som tar opp kapasitet? For eksempel kan det jo hende at Ubuntu One driver og syncer filer hvis du har lastet opp mye der.

Prøv å koble til routeren med eth-kabel, se om det gir bedre hastighet og mer stabilitet.

En annen ting, lim inn resultatet av

lshw -C network

Lenke til kommentar

.

Har du sjekket at du har godt signal til ruteren? Er det noen forandring i signalstyrken når internettet fungerer fint og når det er tregt?

Det har ikke noe med signalet til routeren å gjøre. Det er kun på denne pcen med ubuntu det er treg internett, og det er alltid bra rett etter reboot, og det har aldri vært noe problem før.

Endret av alstar
Lenke til kommentar

Sjekk i systemmonitor under ressurser hvordan nettrafikken din er. Kan det være noe som tar opp kapasitet? For eksempel kan det jo hende at Ubuntu One driver og syncer filer hvis du har lastet opp mye der.

Prøv å koble til routeren med eth-kabel, se om det gir bedre hastighet og mer stabilitet.

lshw -C network

Det ser ikke ut som det er noe som drar av linja i system monitor, den går bare opp noen bytes/kbs av og til.

Her er copy/paste fra den kommandoen du gav meg, dette gjort mens internetten er treg:

*-network

description: Wireless interface

product: PRO/Wireless 3945ABG [Golan] Network Connection

vendor: Intel Corporation

physical id: 0

bus info: pci@0000:0c:00.0

logical name: wlan0

version: 02

serial: 00:1f:3c:da:20:ea

width: 32 bits

clock: 33MHz

capabilities: pm msi pciexpress bus_master cap_list ethernet physical wireless

configuration: broadcast=yes driver=iwl3945 ip=10.0.0.4 latency=0 multicast=yes wireless=IEEE 802.11abg

resources: irq:30 memory:f1fff000-f1ffffff

*-network

description: Ethernet interface

product: NetLink BCM5906M Fast Ethernet PCI Express

vendor: Broadcom Corporation

bus info: pci@0000:09:00.0

logical name: eth0

serial: 00:21:9b:ec:a7:69

capacity: 100MB/s

width: 64 bits

capabilities: pm vpd msi pciexpress bus_master cap_list ethernet physical tp 10bt 10bt-fd 100bt 100bt-fd autonegotiation

configuration: autonegotiation=on broadcast=yes driver=tg3 driverversion=3.102 firmware=sb v3.04 latency=0 link=no multicast=yes port=twisted pair

resources: irq:31 memory:f1bf0000-f1bfffff

Lenke til kommentar

lshw -C network

Her er copy/paste fra kommandoen din mens internetten er rask:

*-network

description: Wireless interface

product: PRO/Wireless 3945ABG [Golan] Network Connection

vendor: Intel Corporation

bus info: pci@0000:0c:00.0

logical name: wlan0

serial: 00:1f:3c:da:20:ea

width: 32 bits

capabilities: pm msi pciexpress bus_master cap_list ethernet physical wireless

configuration: broadcast=yes driver=iwl3945 ip=10.0.0.4 latency=0 multicast=yes wireless=IEEE 802.11abg

resources: irq:30 memory:f1fff000-f1ffffff

*-network

description: Ethernet interface

product: NetLink BCM5906M Fast Ethernet PCI Express

vendor: Broadcom Corporation

bus info: pci@0000:09:00.0

logical name: eth0

serial: 00:21:9b:ec:a7:69

capacity: 100MB/s

width: 64 bits

capabilities: pm vpd msi pciexpress bus_master cap_list ethernet physical tp 10bt 10bt-fd 100bt 100bt-fd autonegotiation

configuration: autonegotiation=on broadcast=yes driver=tg3 driverversion=3.102 firmware=sb v3.04 latency=0 link=no multicast=yes port=twisted pair

resources: irq:31 memory:f1bf0000-f1bfffff

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...