TheLittlePoet Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 (endret) Hei! Jeg har tenkt meg til Budapest i sommer, og lurte på om noen her på forumet kunne bidra med noe nyttig informasjon om byen. (Tenker mest på priser, steder en kan gjøre "et kupp" og ting man bør få med seg når man er der og kanskje ting man bør styre unna..). På forhånd takk! Endret 3. juli 2010 av TheLittlePoet Lenke til kommentar
TheLittlePoet Skrevet 28. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2010 ikke mange som har vært her, forstår jeg.. Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Har vært der og kan si at det er en sinnsykt fin by. Ang. Priser vil jeg ihvertfall anbefale å ikke kjøpe ting/spise på de værste turiststedene(castle hill, citadella f.eks.) ellers kan du spare mye på å kjøpe dagsbillett, Evt. Bare enkelt billetter på metroen framfor taxi, den er bra bygd ut på pest sida. Lenke til kommentar
Gerske Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Hei! Har akkurat vært i Budapest, så har byen rimelig fresht i minnet akkurat nå. Er enig i at det er en veldig fin by! Prisene er generelt lave der, så lenge man holder seg litt utenfor de verste turisttråkkene. Vi bodde på et hotell som heter Star Inn Hotel Budapest, og betalte ca 160 kr pr pers pr natt (bestilte via booking.com). Når du skal fra flyplassen og inn til sentrum må du kjøpe to enkeltbilletter (f.eks. i Relay-kiosken på flyplassen), da strekningen er delt i to. Anbefaler å kjøpe billettene på flyplassen, slik at du slipper trøbbel med evt "kverulante" billettautomater. Første del er med buss 200E, som du skal ta til Kőbánya-Kispest, hvor du skal bytte til T-banelinje 3 (og bruke den andre billetten). Denne går inn til sentrum av Budapest. Legg merke til interiøret og designet på de 4-5 første holdeplassene, som ser skikkelig kommunistisk ut! Det er rimelig å reise kollektivt. En 24-timersbillett koster 1550 HUF, og en 72-timersbillett koster 3850 HUF. Disse er gyldige både på T-bane, trikk og buss. Kjøper du evt enkeltbilletter må du huske å stemple disse i en automat, da du garantert vil komme ut for flere billettkontroller der. Trenger flere enn to hender for å telle alle gangene vi opplevde billettkontroll! Av ting som er å oppleve, kan jeg nevne: - Parlamentet (verdens tredje største parlamentbygning) - Det kongelige palasset/slottet - Fiskerbastionen (litt restaureringsarbeide i nærheten pr nå) - Matthiaskirken (som er under restaurering pr nå) - Kjedebroen (denne MÅ du se etter at det har blitt mørkt) - Heltetorget - St Stephens Basilica - Museum of Applied Arts (det utvendige taket på museet er det som er interessant etter min mening) Om du får tid anbefales det også å prøve et av de mange badene Budapest har, samt besøke en eller flere av grottene der, samt Margaretøya. Husk å spise gulasj mens du er der! Ellers har de også mange lekre retter med svinekjøtt og/eller paprika. Lenke til kommentar
Reisegutt Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 Hei! Det er mulig jeg er litt for sent ute med svar på din post... men det kan genrellt sies at prisene er lave. Nå er de spesielt lave, ettersom den norske krona står veldig sterkt sammenlignet med den ungarske forinten (vanligvis har 1 NOK tilsvart ca. 30 Forint, men nå er 1 NOK cirka 35-36 Forint). Dette gjør at man får ekstra mye for pengene! Men, hvis man tenker på klesbutikker for eksempel ligger prisene der på internasjonalt nivå, i allefall hvis man tenker på de store merkevarebutikkene. Dette er enkelt å sammenligne ettersom de har prislapper med priser i alle forskjellige valutaer på. Restauranter er mye billigere, og selv en dyr restaurant på de "værste" turiststedene blir å regne som billig sammenlignet med norske priser. Så finnes det jo også mange utover dette som er enda billigere! En stor favoritt jeg har og mange andre turister i Budapest er Pampas Steakhouse... en biffrestaurant med supre biffer, til lav pris! Ellers er tipsene til Gerske veldig gode, og legger til på liste et besøk på Szechenyibadet i Byparken i Budapest som er fantastisk! God tur! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå