Gå til innhold

Finner ikke alle mine 120 GB på en harddisk

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har for en stund siden kjøpt en IBM DeskStar 120 GB Harddisk til min data... Jeg har prøvd en stund, men den vil ikke finne mere enn 33 GB.

Jeg har spurt litt i #hardware på undernet, uten at det har vært til stor hjelp, og jeg har oppdatert BIOS'en min til versjon 1.7 fra 1.3.

Fremdeles vil ikke verken BIOS'en eller Windowsen eller Partition Magicen(8.0) finne mere enn 33 GB!!!

Dette er jo helt feil! Noen som vet noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm hva slags Hovedkort har du? Kan hende at det er begrensninger på hovedkortet på hvor stor disken kan være. I såfall finnes det ett program på IBM sine sider som lurer BIOSEN til å tro at harddisken er mindre, men windows etc vil allikevel få brukt alle GB'ene :D.

Lenke til kommentar

Det er ikke mulig at max 32GB jumperen står på da ? På alle nyere IBM disker er det mulig å sette jumperene slik at den ikke blir rapportert som mer enn 32GB. Og dessuten burde du si hva slags hovedkort du har siden problemet kan ligge der.

Cobos

Lenke til kommentar

av den du kjøpte den av kanskje :roll:

Du sier du har kjøpt den for en stund siden..har det alltid vært 33GB?

Hvis du kjøpte av en butikk, hvorfor klagde du ikke med en gang, trodde du de resterende GBene ville bare dukke opp? :lol:

Prøv hd på en annen maskin og se hva den finner der

Lenke til kommentar

Kapasitet 80 015 491 072 byte blir regnet som en 80 GB Hardisk, ikke bare av microsoft, men av alle hardiskprodusentene også. Deler du det på 1024 opphøyd i 3 sitter du igjen med 74,5 GB. men microsoft og alle andre liker å regne det som om at en 1000 byte = 1 KB, 1000 KB = 1 MB, 1000 MB = 1 GB. osv. Derfor blir 80 015 491 072 byte ca. 80 GB...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...