Gjest Forumbruker Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 Hei, jeg er bruker på forumet, men vil gjerne være anonym om dette. Jeg har litt problemer med dette, hvem betaler hva, og kunne trenge litt hjelp fra dere. Jeg har alltid vært en veldig sånn, jeg betaler for meg selv jente. Jeg liker ikke at gutten betaler alt, mens jenta ikke betaler noen ting. Jeg har flere venninner som er sånn, og dette er noe jeg aldri har kunnet tenke meg. Vel, situasjonen min er slik. Jeg er tjue år, kjæresten min er litt eldre, vi begge tjener penger. Vi har ikke vært sammen lenge, men allikevel har jeg merket et slags mønster.. Det er alltid jeg som betaler mest. Vi pleier å dele opp det vi skal handle inn, men det blir alltid en skjev deling. 60 - 40 %. Noen ganger betaler jeg alt også, fordi jeg synes det er greit at man betaler litt hver. Jeg har aldri brydd meg noe om at jeg betaler litt mer før, men denne gangen synes jeg det er kjipt. Fordi jeg vet at han betalte alt med eksen sin, og da mener jeg alt, han kjøpte også alt mulig til henne. Jeg tror det er derfor han er sånn med meg. Han vil sikkert ikke gå i den fella igjen.. Problemet er at nå misunner jeg alle de som blir spandert på... Arghh... Noen som har tips på hvordan jeg skal løse det? Jeg vet jo at det egentlig er jeg som har et problem.. Lenke til kommentar
NorvegianDad Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 off, ja. Skal ikke se bort i fra at det han gjør mot deg, er en reaksjon på hvordan han var med eksen.. Er vel bare å prøve å påvirke han av og til da, som å si: kan ikke du ta regningen idag f.eks. Lenke til kommentar
Gjest Forumbruker Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 Takk for svar... Jeg vet jo egentlig at det er noe sånt jeg burde gjøre, men synes alt som har med sånne ting er ubehagelig.. Jeg klarer det liksom ikke.. Hadde jeg bare ikke visst at han betalte alt med stor a for eksen hadde jeg ikke brydd meg, men da føles det ut som at han var mer glad i henne og hele den greia der. Lenke til kommentar
Lekr Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 Helt uavhengig av hva han gjorde med eksen, så er det ikke riktig at du skal betale 60 % med mindre du tjener mye mer. Jeg hadde ikke sittet og finregnet på det, men når du konsekvent betaler mer enn han, så er det noe galt. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 Arghh... Noen som har tips på hvordan jeg skal løse det? Jeg vet jo at det egentlig er jeg som har et problem.. Har du prøvd å prate med ham? Jeg vil tro det er verdt forsøket, selv om du syns det er vanskelig. For alt du vet kan det ha en helt naturlig årsak, som at han ikke vil å gi "samme felle" som han gjorde med eksen, og at han regner med det er greit for deg ettersom du ikke har sagt noe. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 Opprett en egen konto i ditt navn og signer på at han får disposisjonsrett på den kontoen, med debetkort og nettbank til dere begge, men uten mulighet for å overtrekke kontoen. Så setter dere inn like mye penger der og kjøper kun felles ting på den kontoen. Matvarer, strøm, husleie osv. Bare ikke utnytt ordningen ved å kjøpe dameblader for 500 kr, 10 kg smågodt osv. Siden dere begge kan sjekke kontoen på nett i ro og mak så vil neppe han heller utnytte felleskontoen. Det høres i hvert fall ikke sånn ut. Dere trenger selvsagt ikke gå rundt å mistenke hverandre, så se det praktiske i å ha en slik konto og at den fjerner slike irritasjonsmomenter som skjev betaling og på sikt uoversiktlig økonomisk balanse mellom dere to. Irritasjoner som dette kan bygge seg opp og bli årsak til samlivsbrudd. Derfor er det lurt å ha en trygg basis for økonomisk likhet mellom dere allerede fra ganske tidlig i forholdet. Jeg synes det er lurt å ta opp et slikt forslag når man bestemmer seg for å flytte sammen. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 Det er et spørsmål om oversikt - er du sikker på at han er klar over 60-40-fordelingen? 60-40 er ikke så langt unna 50-50 at jeg hadde bitt meg merke i det. Ellers er jeg enig i forslaget til Simen1 - felles konto for felles utgifter. Lenke til kommentar
Gjest Forumbruker Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 Takk for flere svar :)Fint å se at noen av dere er enig med meg i at det ikke er helt riktig. For jeg var litt usikker på om det var jeg som holdt på å bli gal. 1. Nei, jeg tjener ikke mer enn han. Han bedre enn meg. 2. Jeg vet jeg burde snakke med HAN, men jeg har et eller annet problem med å snakke om pengegreier, spesielt fordi jeg ikke vil han skal føle at han må betale alt for meg sånn som han måtte med eksen sin. 3. Det med felles konto tror jeg er en veldig god idé, men vi har vært samme ni alt for kort tid til å tenke på dette. Dessuten bor vi ikke sammen, så det hadde føltes litt rart. 4. Jeg vil ikke si jeg finregner så veldig på det. Jeg har bare lagt merke til at jeg betaler for alt flere ganger, noe han aldri har gjort. Tror kanskje han har kjøpt en brus til meg en gang, men ellers er det ingenting. 40-60 høres kanskje ikke så skjevt ut, men hvis du tenker at man kanskje handler for 300 kr blir det 120 - 180 og når vi handler på den måten flere ganger i uken utgjør det en ganske stor sum penger. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 Deler dere varene 50/50 eller er det en skjevfordeling der også? Tror du han føler at varene skjevfordeles? Kjøper dere f.eks felles matvarer for 240 kr pluss så et dameblad til 60 kr som han ikke leser så blir det rettferdig med 120 + 180. Tror du han kan tenke sånn? Ellers så er nok den eneste løsningen å ta det opp med han. Spørsmålet er bare hvordan du bør gjøre det på en måte som ikke frastøter han. Lenke til kommentar
Gjest Forumbruker Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 Hvis du tenker på antall varer å slikt har jeg egentlig aldri tenkt på det. Det går mer i at han kjøper agurken mens jeg betaler for kjøttdeigen etc. Personlige ting tar jeg utenfor, som blader, osv. Jeg har betalt noe av hans faktisk, men ikke noe spesielt dyrt. Egentlig er det eneste vi handler sammen mat (middag/lunsj + noe godis) Det føles egentlig helt rart at jeg sitter å klager på det, for han er en helt super kjæreste, den snilleste jeg har vært sammen med. Det er bare det at jeg har egentlig ikke så god råd, for jeg skal studere til høsten, og da blir jeg så godt som fattig.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå