Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vannlekkasje ved frontrute på Primera


Anbefalte innlegg

På min Primera '97 lekker det vann inn på passasjersiden, når det regner. Lekkasjen kommer inn nede ved frontruta, under den dekselgreia ved vindusviskerne, der er det en tydelig sprekk, og vannet renner gjennom her og kommer oppunder på passasjer siden slik at vannet samles oppå gulvmatta og det blir klissvått.

 

Jeg har ikke mye peiling på bil, så jeg spør dere hva dere tror om denne saken? Hvordan skal jeg fikse sprekken? Og, hvis det har rustet mye der vannet har kommet inn, hvordan skal jeg få gjort noe med det problemet?

 

Spurte en fyr jeg kjenner, og han foreslo at jeg skulle bruke karosserikitt på sprekken, også ha på litt lakk elns etter det har tørket, slik at det sitter bedre, men fikk ikke noe tips ang. rust.

 

 

Ps, kan legge til bilder etterhvert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som Joka også sier, det der ser jo ut som en gammel (og dårlig) reparasjon som har sprukket, men jeg er redd det ikke er selve problemet du ser der. Hvis du ser ned i den store åpningen på høyre side av vindusviskeren så ser du bunnen av kammeret du høyst sannsynlig har lekkasje i. Dette er luftinntak for kupe-luft, og vanligvis har man et fall fra midten og ut til hver side som vann skal renne ut av. Det "gulvet" du ser nedi hullet til venstre for visker går vanligvis i hele bilens bredde, og danner "taket" over fotbrønner inni bilen.

 

Så jeg tipper at det egentlige problemet ligger under den store kladden med stålplast (eller hva det nå er), men at det har blitt forsøkt fikset med en jalla løsning. Kan ikke si jeg husker nøyaktig hvordan dette ser ut på Primera, men for meg ser det ut som det har vært en åpning tilsvarende den du ser på høyre side av visker. Og hvis du ser inn, eller stikker hånden inn vil du ganske sikkert kjenne at det er hulrom videre uten den reparasjonen med sprekk. Dersom det ikke har vært en åpning originalt, så tipper jeg det har blitt laget for å få tilgang til, og forsøke å reparere kammeret under, og deretter lappet det sammen på enkleste vis.

 

Det vil hjelpe å tette den sprekken, så lenge alle åpninger ned til kammeret under på den siden er tett, og såfremt bilen ikke parkeres i regnvær med passasjersiden i nedoverbakke. Gjør man det vil vannet fortsatt kunne renne inn, mens det på flatmark vil renne ut av dreneringen av dette kammeret på førersiden.

 

En skikkelig reparasjon av dette innebærer å fjerne alt det grå, deretter finne og utbedre skaden under, nede i bunnen av kammeren. Oftes er det snakk om rust, og siden det er vanskelig å komme til skikkelig er det ikke alltid bare enkelt å reparerer. Den enkle løsningen er jo bare å fortsette med det som er gjort, og tette sprekken du ser med feks karrosseri-kitt, eller lign.

 

Det er min mening, og med forbehold om at jeg ikke tør si 100% sikkert hvordan dette ser ut originalt på Primera, kjenner bare problemet på generelt grunnlag, og har vært borti det på diverse eldre biler. :)

Lenke til kommentar

Begynte å lure litt med den grå plata jeg også. Fylt 18 i år og dette er min første bil, og vannlekkasjen var egentlig det eneste å fikse med bilen. Og siden jeg har minimalt peiling på bil, og fikk råd om at det bare var å tette igjen med karosserikitt, trodde jeg det skulle gå greit :p

Men karosserikittet ville ikke engang feste seg, fordi sprekken ved den grå plata er så stor. Så må nok ta den med på verksted, jeg har ikke kompetanse til å fikse dette problemet selv tror jeg :p

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...