Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann!

Noen som kjenner Norton Ghost godt og kan hjelpe meg?

Skal formattere min maskin og sette den opp på nytt.

I den forbindelse kjøpte jeg Norton Ghost 15.0 for noen dager siden og ville opprette en oppstartsdisk (cd/dvd) med image av maskinen, slik at jeg kan benytte denne cd'en og få alt på plass dersom jeg må sette opp maskinen på nytt i fremtiden. Så slipper jeg installasjon av OS og programmer.

Kan noen hjelpe meg med hvilke valg en må benytte i dette programmet til dette formålet

På forhånd takk! :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil heller anbefale at du bruker en eksterndisk (USB), min erfaring er at CD/DVD er mindre pålitelig. Og det blir mye knot når det blir for lite plass på en DVD.

Har ikke versjon 15, men Ghost pleier å være svært enkel å bruke. Det er bare å starte veilederen for å lage backup.

Lenke til kommentar

Vil heller anbefale at du bruker en eksterndisk (USB), min erfaring er at CD/DVD er mindre pålitelig. Og det blir mye knot når det blir for lite plass på en DVD.

Har ikke versjon 15, men Ghost pleier å være svært enkel å bruke. Det er bare å starte veilederen for å lage backup.

Har nå sett litt nærmere på Norton Ghost og ser følgende: Jeg klikker på "Run or manage backups" og kommer da inn på "Easy Setup". Her kan jeg gjøre diverse valg og ser at et valg heter "Back Up My Computer" hvor den tar alt av filer og instillinger samt at jeg kan velge plassering å legge dette via "Backup Destination".

Er jeg på rett vei når jeg velger "Back Up My Computer"?

Tar den alt da inkl registeret? Dersom jeg legger det til CD/DVD, kan jeg automatisk bruke dette som oppstartsdisk, eller må jeg sette denne innstillingen et annet sted?

Takk for svar så langt! :-)

Lenke til kommentar

Ja, det høres riktig ut. 

En slik backup tar absolutt alt. Det kalles også for speiling, eller image. Dvs du tar et speilbilde av disken. Du kan så bytte ut disken med en helt ny, legge speilbildet inn på den, og kjøre Windows som om ingenting har hendt.

Antar at DVD kan settes til å boote.

Når man bruker USB disk til lagring så booter man fra Ghost CD'en for å starte gjenoppretting.

Lenke til kommentar

Ja, det høres riktig ut. 

En slik backup tar absolutt alt. Det kalles også for speiling, eller image. Dvs du tar et speilbilde av disken. Du kan så bytte ut disken med en helt ny, legge speilbildet inn på den, og kjøre Windows som om ingenting har hendt.

Antar at DVD kan settes til å boote.

Når man bruker USB disk til lagring så booter man fra Ghost CD'en for å starte gjenoppretting.

Dersom man oppretter Image og legger det til cd/dvd, hvordan gjør man den til oppstarts cd?

Eller må en først boote med Ghost cd'en i dette tilfellet også for så å fortsette med image cden?

Lenke til kommentar

Skal ikke si det for sikkert ettersom jeg ikke har gjort akkurat det på mange år. Men antar det er enten noe du velger i veiviseren, eller det er standard når du velger å lagre image til CD/DVD. M.a.o. er det noe du nesten ikke skal trenge å tenke over, det er enkelt å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...