Gå til innhold

Oppsett av mailserver

VeX

Anbefalte innlegg

Jeg har et domene som hostes av servetheworld.net.

I forbindelse med dette domenet, har jeg også mail selvsagt, men siden det er begrenset med lagringsplass på serveren, benytter jeg meg av POP3 for å kunne hente ned mail på lokal pc.

Nå har det seg slik at jeg er mye ute på farten, og ønsker å sjekke mail på mobilen - Dette blir vanskelig når den lokale pc'en henter ned mailen - da forsvinner den jo fra serveren som hostes av servetheworld.

Jeg har en server stående, som fungerer som ftp og filserver lokalt. Denne ønsker jeg å sette opp som mailserver på en slik måte at den henter ned all mail fra servetheworld-serveren. Så skal den fungere som en IMAP server, slik at jeg kan lese mailen både lokalt på den andre pc'en min, OG på mobilen.

Hvordan går jeg fram?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skriv ikkje noko om det, men eg går ut frå at serveren din køyrer Linux/*BSD.

Du kan sette opp fetchmail til å laste ned e-post frå POP3-serveren din til ei mappe, og så bruke Dovecot som IMAP-server, og la den distribuere mail frå denne mappa.

Lenke til kommentar

Du skriv ikkje noko om det, men eg går ut frå at serveren din køyrer Linux/*BSD.

Du kan sette opp fetchmail til å laste ned e-post frå POP3-serveren din til ei mappe, og så bruke Dovecot som IMAP-server, og la den distribuere mail frå denne mappa.

Hehe, det burde jeg selvsagt skrevet, jeg kjører det hele på en windows 2003 server.

Lenke til kommentar

Har god erfaring med Hmailserver, http://www.hmailserver.com/. Det eneste som kan være køddent er hvis routeren din også står med firewall på, jeg glemte den og skjønte ikke hvorfor jeg ikke mottok mail på testserveren min.

Takk for tipset, sitter og knoter med hMail nå. Men jeg sliter litt med å finne ut av hvordan man setter opp dette. Har du noen tips til hvor jeg kan begynne å lete? evt. hva jeg kan gjøre for å sette det opp?

Lenke til kommentar

Jeg har satt opp serveren, og får hentet ned mail fra den hostede serveren.

Har satt opp en klient lokalt på min server for å teste, og der går det strålende.

Problemet er når jeg skal prøve å sette opp en klient enten på mobil eller på pc'en min. Da får jeg beskjed om at jeg ikke kan connecte til IMAP serveren :S

Jeg har åpnet port 25, 110 og 143 i ruteren, og forwardet disse til serveren, så det er ikke der det ligger.

Lenke til kommentar

Sjekket at mobilen og pc'en bruker port 143 når de sjekker?

Sjekket at adsl/fiber-modem ikke har på firewall?

1. Jess, det er jo standard - så rart om de skulle bruke noe annet.

2. Her har jeg ikke kontroll, men tror jeg har full tilgang til alle porter ut fra ruteren min.

Det har ikke noe med MX entries å gjøre? Ser ut som det er no krøll med det og dynamisk dns..

Lenke til kommentar

MX-oppføringar er kun relatert til sending av post (SMTP), IMAP skal fungere fint om MX-oppføringane er aldri så feil.

Port 143 er usikra IMAP, port 993 er sikra IMAP (IMAP over SSL).

Prøv å koble deg til med ein PC lokalt - fungerar det? Om ikkje, start med å få dette til å virke, legg gjerne ut feilmeldingane her om du ikkje forstår dei sjølv. Om (eller når) dette virkar, koble deg til med ein PC som koblar seg til gjennom internett (altså som kjem inn frå utsida), og bruk feilmeldingane til å finne og løyse problemet.

Lenke til kommentar

Prøv å koble deg til med ein PC lokalt - fungerar det?

Nei, selv om jeg addresserer serveren med den lokale IP-adressen så får jeg ikke kontakt..

Edit: Nå fikk jeg det til, det var den lokale firewallen i serveren som var problemet. Av en eller annen grunn, så legger ikke hMailServer seg inn som en exception i firewallen under installasjon...

Endret av VeX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...