IntelAmdAti Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 (endret) Jeg har nylig oppgradert maskinen min med ytterligere 6gb ram og bruker nå alle 6 ram-slotene. Hovedkortet er et Asus P6X58-D Premium, resten av specs er i profilen min. Fra tidligere har jeg brukt 3x2Gb Corsair XMS DDR3-1600Mhz 7-7-7-20 Deretter oppgraderte jeg med 3x2Gb Corsair XMS DDR3-1600Mhz 7-8-7-20 Foreløpig er brikkene helt stabile på 1066Mhz 8-8-8-24 timings ved 1,50v men jeg har ikke fått opp hastigheten over det. Denne innstillingen er det eneste jeg har fått til å virke stabilt frem til nå. Det er to ting jeg søker hjelp til, det første er å benchmarke for å se om hvor mye ytelse jeg går glipp av. Den andre tingen er å få opp hastigheten på brikkene, 1333mhz 8-8-8-24 tror jeg at jeg vil være fornøyd med. Brikkene er kjøpt på Komplett.no og jeg vurderer å sende inn brikkene og kjøpe et annet 6gb kit istedenfor som er kompatibelt med hk og de gamle brikkene mine, men først må jeg finne ut hvor mye ytelse jeg kan ha å hente på det. Linker: Corsair's "Guaranteed-Compatible Memory for your Asus P6X58D Premium" Asus Memory QVL Endret 2. juli 2010 av Pycnopodia Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 Jeg vet ikke om du allerede har vurdert dette, men den åpenbare tingen jeg ser er jo at begge disse brikkene krever 1,65volt i sine spesifikasjoner. Det er da klart at om du kjører dem langt under dette på 1,5volt så er det ikke noe merkelig at du ikke kan nå skikkelige hastigheter. Det første jeg ville gjort er å sette spenningen til 1,65 og så sette timings på brikkene til å være lik timingen på den dårligste brikken. Høyere tall er værre generellt sett, så 7-7-7-20 med andre ord. (det er neglisjerbar forskjell mellom de to uansett om det i det hele tatt ville vært målbart). Jeg ville vært overrasket om ikke slike instillinger fungerte når systemet ellers booter opp med begge brikkene på lave instillinger. Jeg ser ellers ingen spesiell grunn til at disse ikke skulle fungere fint sammen, da det ser ut til at brikkene utifra specs er nesten identiske. -Stigma Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 3. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2010 Takker for svar Jeg har prøvd det meste av innstillinger, inkludert begge XMP-profiler, meget trege timings helt ned til (10-10-10-30) og automatisk innstilte timings. Har også flyttet plass på brikkene slik at de nye (og tregeste) brikkene bruker slot 1 2 3 (primærslotene) og de eldre (raskere) brikkene bruker de tre siste slotene. Volten hadde jeg på 1,64v (0,02v trinn i bios) ved spesifiserte hastigheter, husker jeg rett var så høy volt ustabil på den lave hastigheten jeg nå kjører og derfor reduserte jeg til 1,5v ved hastighet så langt under spesifikasjon. Dermed har brikkene alltid vært testet med spesifisert volt (ved spesifisert hastighet). Memtest fra i natt. Vet du om et benchmarkprogram? Det jeg ønsker å teste er om hastigheten jeg har nå er bra nok og å finne ut om det egentlig er vits i å prøve å kjøre rammen raskere Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 benchmark for hva er spørsmålet? Hvis du vil vite hvor mye raskere(mer båndbredde) 1666Mhz er over 1066Mhz så er det enkelt nok ca 56% - men hva betyr det i praksis ytelse? Det avhenger 100% av hva slags applikasjon du kjører. Det meste av vanlig bruk og spill trenger i grunn ikke så mye båndbredde. Det er mest noen typer tallknusing og noe rendering oppgaver som eter opp ekstrem båndbredde. Med andre ord må du benchmarke det du skal bruke maskinen til. Å kjøre en minne-benchmark vil ikke kunne fortelle deg noe nyttig ved mindre du skal sammenligne mot noe annet. 1066 er jo litt vel laffent når du først har kjøpt brikker som skal kunne kjøre 1666Mhz stock da, men det sagt så er det ikke så fryktelig mye du vil merke det mye på. Du er også godt hjulpet av at du har en ekstra minnekanal i forhold til de fleste, og det du taper på frekvensen går omtrent opp i opp med den ekstra ytelsen denne gir. For å få en forståelse for hvor viktig rask RAM faktisk er for systemet ditt, les denne testen: http://www.tomshardware.com/reviews/ram-speed-tests,1807-15.html (merk at siden har vært litt treg i deg, så kanskje du må reloade den et par ganger) Testen er litt gammel (gjelder DDR2), men alle resultatene er fremdels relevante. Det er ingen grunleggende stor forskjell mellom hvordan DDR2 og DDR3 fungerer. -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå