fastford Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 (endret) Hei, jeg har lenge lurt på om det dette går? Selvfølgelig, tenker du. Virtual host funker bra det, men hadde noe annet i tankene. #1 Server, 'hovedserveren', brukes som router, web, mail osv. osv., skjønner? #2 server er fil- og lekeserver, som for øvrig står bak NAT. Kjører også apache på denne som den andre, for å pøse ut informasjon om nettforbruk, temperaturer her og der, spenning etc. etc. Spørsmålet er altså..: Er det noen muligheter for at jeg kan browse på server#2 fra utsiden, via min første server? Altså, la oss si at 1'ern har domene1.no, og fil- lekeserver skal ha domene2.no. Selvfølgelig uten å måtte benytte annen port å lytte på, for det er ikke like kult:) For i senere tid kommer jeg nok til å dra opp andre sider etter behovet på 2'ern, som kan være greit å ha tilgjengelig utenfra via web. Siden jeg ikke ønsker å benytte 2'ern som "hoved webserver" er fordi den står kun på ved behov. Mulig dette ble litt dårlig forklart, men jeg prøver meg likevel. Laga en kjapp skisse over hvordan jeg så for meg dette i hodet. Edit: Vet ikke om jeg har postet denne under rett katoregi, eller? Endret 8. juli 2010 av fastford Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Ta en kikk på apache med mod_proxy, det jeg vil tro du trenger er en revers proxy. Lenke til kommentar
fastford Skrevet 25. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2010 Takker for tipset! Nå fungerer det slik jeg ønsker det:) mod proxy er helt rett. Satt meg ned og leste litt om dette, søkte litt og fant litt mer. Nå brukte jeg mod proxy og virtualthost. Eksempel om noen andre lurer. <VirtualHost *> ServerName blabla.org ProxyRequests Off <Proxy *> Order deny,allow Allow from all </Proxy> ProxyPass / http://192.168.10.100/ ProxyPassReverse / http://192.168.10.100/ <Location /> Order allow,deny Allow from all </Location> </VirtualHost> Lenke til kommentar
*F* Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 logg deg inn på server1 med RDP og deretter kan du logge deg videre inn på server2 med RDP, om det var det du ville? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå