Gå til innhold

Hvordan oppgradere fra Ubuntu 9.10 til 10.4 på tryggest mulig måte?

Anbefalte innlegg

Jeg har lust å oppgradere fra Ubuntu 9.10 til 10.4, uten å ta noen sjanser med mitt velfungerende 9.10.

Jeg tenkte å installere 10.4 på en egen partisjon, men bruke samme partisjon for hhv swap og hjemmeområde som er i bruk av 9.10.

Dette skulle vell være tilnærmet 100% trygt?

(Jeg skal formatere å bruke paritsjoner som til nå er brukt av Windows Vista)

Endret av cyclo
Tittel endret da original tittel brøt med forumets retningslinjer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ikke være noe problem for det. Du bruker ord som "installere" og "oppgradere".. mener du at du vil ha 9.10 uberørt, og installere 10.04 på egen partisjon? I så fall vil jeg anbefale deg å opprette en ny bruker for 10.04 (nytt brukernavn) ellers vil det mest sannsynlig bli en del rot.

Ta for all del backup av /home før du starter arbeidet (inkl. skjulte filer)

Tenker også det kan være lurt å ta ut en pakkeliste fra 9.10, just in case..

Henter ut pakkeliste og lagrer i fil:

sudo dpkg --get-selections >> installerte_pakker.txt

Lenke til kommentar

Tanken er at jeg skal la 9.10 være uberørt intill jeg er sikker på at alt fungerer på 10.4.

Jeg takker for tipsene og bruker et nytt brukernavn og tar ut pakkeliste.

Hva for noen sære ting er det du kjører på boksen siden du er så redd for at det ikke skal fungere med en vanlig oppgradering?

Lenke til kommentar

Tanken er at jeg skal la 9.10 være uberørt intill jeg er sikker på at alt fungerer på 10.4.

Hva for noen sære ting er det du kjører på boksen siden du er så redd for at det ikke skal fungere med en vanlig oppgradering?

Det er ikke så sært og jeg regner nok med at det skal fungere, men hvorfor ta sjansen? En nyinstallasjon har vell også sine fordeler?

Lenke til kommentar

Det er ikke så sært og jeg regner nok med at det skal fungere, men hvorfor ta sjansen? En nyinstallasjon har vell også sine fordeler?

Joda, men vil si sjansene er bra minimale, kan ikke huske selv at noe har gått galt med en oppgradering for meg selv på mange år, og det har blitt et par oppgraderinger.

Jeg klarer heller ikke å se noen store fordeler med nyinstallasjon :) mulig noen andre her har noe annet input på akkurat det.

Lenke til kommentar

Jeg ser jo fordelene med å oppgradere og slippe å legge alt inn på ny. Det er bare det at jeg er ganske avhengig av PC-en og er veldig engstelig for å komme opp i problemer som kan ta tid å løse. Det gikk tross alt fort å installere Ubuntu på maskinene første gangen og Windowspartisjonene skal uansett bort.

Jeg skal tenke litt på det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...