Gå til innhold

Søppel er gull, eldre stasjonær pc......

Anbefalte innlegg

Jeg har trofast tatt godt vare på min gamle stasjonære pc som ble innkjøpt ny i 1999. Som emnetittelen sier "Søppel eller gull" Kan jeg i dag bruke denne til noe ?

Da tenker jeg gjeste pc, server, stue pc eller lignende, ser det skrives en del om dette. Hvis det meste i min pc er utgått på dato så kan kanskje noe brukes hvis noen nye komponenter blir kjøpt inn.

Opsettet består av stasjonær pc, skjerm, tastatur, mus og høytalere med følgende spekk.

IBM Aptiva Pentium III 450MHz 512KB 128MB 13030MB (dette er opplysninger jeg har hentet i BIOS)

Oppgraderte RAM for over to år siden (gratis) i forbindelse med forsøk på innstallasjon av Kubuntu.

IBM Aptiva

Windows 98 Second Edition

Pentium III

450MHz

512 RAM

Genuine Intel

Minne: 512 MB

Hurtigbuff: 512KB

Platelager: 13030 MB

Filsystem: 32-biters

Virtuelt minne: 32-biters

3,5" Diskettstasjon

DVD spiller

DVD brenner/spiller

Kan det bli noe morro ut av denne ? :)

NB! Hvis posten ligger feil håper jeg den blir flyttet hvor den naturlig hører hjemme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig kan du bruke den til noe. alt som ikke kever store mengder CPUkraft - hvilket er mye. Spørsmålet er jo hvilke behoc du har. Det er jo ingen poeng i å sette opp en filserver f.eks. om du ikke har behov for en filserver.

Ellers så er det verdt å ta med i beregningen også hvilket strømforbruk maskinen har. Er det bedre å la en gammel maskin som idler på 80watt stå på 24/7 de neste 5 årene som filserver, eller er det bedre å bruke noen tusen på ny hardware som er både kraftigere og bruker mindre strøm (og har andre fordeler)? Svaret er ikke alltid åpenbart, og avhengig av dine spesifikke behov kan det være verdt å regne litt på det.

-Stigma

Lenke til kommentar

Ikke gull ihvertfall...

Det jeg kan tenke meg er f.eks router-distro (smoothwall f.eks) eller noe i den gata.

Vel å merke hvis du trenger noe slikt da...

Som bruks-PC er den så å si ubrukelig, men kan gjøre enkle jobber.

Problemet med NAS etc. er at den ikke har SATA engang.

Billig AMD oppsett = 1200-1500 for cpu, hovedkort og ram.

Du får sikkert noe brukt for et par hundrelapper som er MYE bedre enn det der...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...