dypen Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 Jeg har trofast tatt godt vare på min gamle stasjonære pc som ble innkjøpt ny i 1999. Som emnetittelen sier "Søppel eller gull" Kan jeg i dag bruke denne til noe ? Da tenker jeg gjeste pc, server, stue pc eller lignende, ser det skrives en del om dette. Hvis det meste i min pc er utgått på dato så kan kanskje noe brukes hvis noen nye komponenter blir kjøpt inn. Opsettet består av stasjonær pc, skjerm, tastatur, mus og høytalere med følgende spekk. IBM Aptiva Pentium III 450MHz 512KB 128MB 13030MB (dette er opplysninger jeg har hentet i BIOS) Oppgraderte RAM for over to år siden (gratis) i forbindelse med forsøk på innstallasjon av Kubuntu. IBM Aptiva Windows 98 Second Edition Pentium III 450MHz 512 RAM Genuine Intel Minne: 512 MB Hurtigbuff: 512KB Platelager: 13030 MB Filsystem: 32-biters Virtuelt minne: 32-biters 3,5" Diskettstasjon DVD spiller DVD brenner/spiller Kan det bli noe morro ut av denne ? NB! Hvis posten ligger feil håper jeg den blir flyttet hvor den naturlig hører hjemme. Lenke til kommentar
Romis Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 Du kan donere den til et lokalt LAN for å brukes som f.eks kioskPC med linux firmware. Lenke til kommentar
dypen Skrevet 3. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2010 PC med linux firmware. Takk, selvfølgelig kan jeg donere PC`n ikke mange som ønsker denne gaven PC med Linux var bra alternativ som jeg har forsøkt før uten å lykkes. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=896634&view=findpost&p=10364999 Ønsker flere konkrete bruksområder og gjerne detaljerte ? Lenke til kommentar
Otern Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 Freenas så har du deg en nas. Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 NAS eller tynnklient er vel det meste du får brukt denne til. Muligens du får inn en lett utgave av Linux som kan gå greit, men Ubuntu ol. blir nok alt for tungt. Lenke til kommentar
dypen Skrevet 3. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2010 Hvis det fungerer bra med FreeNAS er det kanskje verdt å koste på større hardisk. Hardisk på 13 GB høres ikke mye ut i dag Utvide hardisken koster vel ikke mye på denne pc`n ? Leste litt om hjemmeserver med FreeNAS på minneplugg hos DinSide.no Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 (endret) Prøv DamnSmallLinux, Lubuntu og Unity Linux. EasyPeasy er også et godt valg, men vet ikke helt om den støtter annen hardware enn den som er i netbooks. Endret 3. juli 2010 av Agentspoon Lenke til kommentar
Karmany. Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 Bruk minnepenn som ekstern hardisk Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 Selvfølgelig kan du bruke den til noe. alt som ikke kever store mengder CPUkraft - hvilket er mye. Spørsmålet er jo hvilke behoc du har. Det er jo ingen poeng i å sette opp en filserver f.eks. om du ikke har behov for en filserver. Ellers så er det verdt å ta med i beregningen også hvilket strømforbruk maskinen har. Er det bedre å la en gammel maskin som idler på 80watt stå på 24/7 de neste 5 årene som filserver, eller er det bedre å bruke noen tusen på ny hardware som er både kraftigere og bruker mindre strøm (og har andre fordeler)? Svaret er ikke alltid åpenbart, og avhengig av dine spesifikke behov kan det være verdt å regne litt på det. -Stigma Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 Dette er akkurat en sånn pc som jeg trenger, har en drøss med gamle spill som ikke funker på nyere dataer... Lenke til kommentar
delfin Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 Ikke gull ihvertfall... Det jeg kan tenke meg er f.eks router-distro (smoothwall f.eks) eller noe i den gata. Vel å merke hvis du trenger noe slikt da... Som bruks-PC er den så å si ubrukelig, men kan gjøre enkle jobber. Problemet med NAS etc. er at den ikke har SATA engang. Billig AMD oppsett = 1200-1500 for cpu, hovedkort og ram. Du får sikkert noe brukt for et par hundrelapper som er MYE bedre enn det der... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå