Kaarerekanraadi Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 (endret) http://www.dagbladet.no/2010/07/02/nyheter/hardanger/innenrik/12404385/ Jeg reiser bortover klar til å aksjonere om nødvendig. Dette blir den nye Alta og Mardøla striden. Avdøde Arne Næss deltok forøvrig ved Mardøla. Her er link til den lokale aksjonsgruppen: http://stoppkraftlinja.no/index.jsp Endret 4. juli 2010 av Kaarerekanraadi 4 Lenke til kommentar
merksnodium Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Stygge er de. Men man kan vel ikke alltid ha fremskritt og sivilisasjon uten oppofrelser? Det som irriterer meg grenseløst er at folk klager på strømprisene for så å nekte utbygning av vannkraft - fordi det ødelegger for laksen, vindkraft - fordi de skjemmer naturen og fugler, havkraft - fordi det er farlig for fisk og hval osv... Med andre ord klarer man aldri å bestemme seg for hva man vil. Man bare kritiserer og kritiserer og kommer ikke med noen løsninger. Personlig ser jeg heller norske fjorder med strømkabling som over gatene i Tokyo enn jeg ønsker at vi fortsetter å importere atomapokalyptisk-strøm ifra Sverige og Russland. 1 Lenke til kommentar
arthoz Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Er jo et til alternativ merksnodium, stappe de i vannet, istedet for over, selvsagt blir det kronglete og dyrt men slikt har da man vel råd å bruke på for å beholde fin natur her i Norge =) 1 Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 4. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2010 Det er så utspekulert av Riis-Johansen (Stoltenberg?) å sprekke nyheten rett før helga og etter at mange har reist på ferie og Stortinget er avsluttet. En helt unødvendig utbygging også, ettersom olje og gass utenfor Bergen er på vei nedover og vil dra mindre og mindre strøm. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Jeg ser egentlig ikke problemet. Vi har to strømaster i nærheten av hytta våres. Det er ingen som tenker over dem noe spesielt. I tilegg finnes det allerede eksisterende linjer andre steder overalt rundt landet uten at noen klager, også på vestlandet. Man kommer til å bli vant til denne også. Lenke til kommentar
merksnodium Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Jeg mener bestemt å huske at deler av miljøbevegelsen også var imot bølgekraftverk fordi de "skjendet" viktige områder og skapte problemer for fisk, patte og fugle liv. Lenke til kommentar
fiskebollebiff Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Jeg er nesten med ass, men litt langt og kjøre med moped Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Jeg er nesten med ass, men litt langt og kjøre med moped Finn deg ei bil. Lenke til kommentar
merksnodium Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Dere sitter altså her på internett og nyter godt av det moderne samfunnets goder, og ønsker å nekte andre den samme gleden? Lenke til kommentar
fiskebollebiff Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Nekte? det er da ingen som lider av litt strømmangel? Lenke til kommentar
merksnodium Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Nekte? det er da ingen som lider av litt strømmangel? Jo, det er det. Hoppet forresten over en post litt over også. Dersom det er slik at man kan legge dette i kabel på forsvarlig måte så mener jeg dette er en perfekt mulighet for litt lokaldemokrati. Så kan man la de kommunene og det området dette gjelder stemme over hva de selv ønsker - høyere utgifter og finere natur, eller lavere utgifter og skjendet natur. Jeg mistenker at mange er villige til å betale for å bevare naturen. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 (endret) Nekte? det er da ingen som lider av litt strømmangel? Hvis det skjer en feil i de to strømlinjene til Bergen vil halve Bergen bli mørklagt. Hvis det skjer kan mye mat bli ødelagt, elektriske aperater vil ikke fungere og hvis det er kaldt ute kan folk fryse ihjel. Det kan ta lang tid før feilen er fikset. Det er uakseptabelt og derfor bygger de en ny strømlinje. Argumentet mot strømlinjen er "det er stygt". Faktumet er at man vil bli vant til den. Vi har to strømlinjer i nærheten av hytta våres og hytta mi ligger langt unna sivilasjonen. Allikavel, tenker vi ikke på dem i det hele tatt. Men bare kjør på, det kommer sikkert til å fungere veldig godt å lenke seg fast. Hvor er det dere skal lenke dere fast forresten? Hvis dere skal plassere dere på byggeplassen til en av mastene, så kan de bare lage de andre mens dere kjeder vettet av dere. Endret 5. juli 2010 av Camlon 1 Lenke til kommentar
fiskebollebiff Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Hvis elektrise apparater i huset dit blir ødelgt av strømbrudd bør du kansje vurdere og bytte ut noen av de. Her hjemme har vi hatt flere srømbrudd og INGENTING er ødelagt er det uvanlig? Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 5. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2010 Dere sitter altså her på internett og nyter godt av det moderne samfunnets goder, og ønsker å nekte andre den samme gleden? Det der var en trollepost. Hva med å sette seg inn i forsyningssituasjonen i Bergen? Og ja: Om vi må rasere alt av natur for at noen skal nyte goder så vil jeg vurdere å nekte dem det. 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Hvis elektrise apparater i huset dit blir ødelgt av strømbrudd bør du kansje vurdere og bytte ut noen av de. Her hjemme har vi hatt flere srømbrudd og INGENTING er ødelagt er det uvanlig? De blir ikke ødelagt, men de slutter å fungere uten strøm. I tilegg ikke glem at maten blir ødelagt og hvis det er kaldt kan folk fryse ihjel. Lenke til kommentar
Constanse Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Er ikke det en viktig faktor her at disse ledningene trengs på grunn av følgende punkt?: * Kraftforbruket i området øker, spesielt som følge av planlagt elektrifisering av Troll-plattformen i Nordsjøen. Mer elektrisitet på sokkelen vil redusere Co2-utslippene, noe som igjen er i henhold til Kyoto-avtalen. Ja, det er fantastisk at noe gjøres for å senke de enorme Co2-utslippene fra oljebransjen, men MÅ det virkelig gå på bekostning av naturen? Når vi ikke lenger kan tjene alle pengene våre på oljen må vi se i andre retninger, og om vi da har rasert det lille vi har igjen av vakker natur har vi virkelig skutt oss i foten. Jeg sier raserer fordi dette er noe som vil senke turistattraksjonens verdi drastisk. Disse områdene er kåret til verdens beste reisemål! Om man ser på grunnene turistene har til å reise nettopp hit, ser man fort at de ikke ville vært like interessert om mastene skulle komme. Noen ganger må man stoppe opp og innse at Norge er et meget vakkert land som gir oss uante muligheter. Vi har tjent ufattelige mengder penger av naturen, hvorfor kan vi ikke fatte at det bare er rimelig å gi litt tilbake? Hvorfor må alt pent raseres i profittens navn? Jeg faller ikke på flåsete krokodilletåre-innlegg som spør død og fordervelse av strømbrudd. Det er MANGE muligheter å gjøre dette på! 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Lurer på om jeg skal registrere meg som en aksjonist. Har jo ingenting annet å gjøre, og jeg vil verne naturen. Lenke til kommentar
Constanse Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 ^ Jeg gjorde det nå nettopp. Så vidt jeg så hadde det ingen forpliktelser, men du signer deg opp for nærmere informasjon om eventuelle aksjoner. Kommer det noe jeg kan være med på, så vil jeg gjerne det. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Jeg sier raserer fordi dette er noe som vil senke turistattraksjonens verdi drastisk. Disse områdene er kåret til verdens beste reisemål! Nei, det vil de ikke. For det første tviler jeg på at den vil gå der turistene ferdes mest og det er ingen som klager over strømmastene som allerede eksisterer. I tilegg er det ikke verdens beste turistmål. Da hadde det kommet flere turister. Synes egentlig den rangeringen din har ganske tilfeldige plasseringer. Her er en mer korrekt versjon og de stedene kommer ikke i nærheten av å nå nummer 50. Nummer 50 får 2.4 millioner besøkende hvert år. http://coolrain44.wordpress.com/2009/08/25/50-most-popular-tourist-attractions-in-the-world/ Norge får 3.9 millioner turister totalt for hele Norge, og det inkluderer alle fra utlandet som drar til Norge. De færreste av dem stikker faktisk opp til vestlandet. http://en.wikipedia.org/wiki/World_Tourism_rankings Til sammenligning har Frankrike 81.9 millioner turister, mens eifeltårnet har 6.7 millioner besøkende. Har norge den samme ratioen, så vil det betyr ca 300K turister hvert år. Turistene kommer ikke til å stikke av, man kommer ikke til å legge merke til den og Norge har uansett ikke veldig mange turister. Derimot man bør ta seriøst at noe kan gå galt midt på vinteren. Da er det ikke veldig koslig å ikke ha muligheten til å varme opp huset sitt. Det kan faktisk føre til at folk dør. I tilegg vil mat bli ødelagt og elektriske aperater vil ikke fungere. Ikke glem at det kan ta noen dager før det er fikset. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 (endret) Ja, det er fantastisk at noe gjøres for å senke de enorme Co2-utslippene fra oljebransjen, men MÅ det virkelig gå på bekostning av naturen? Når vi ikke lenger kan tjene alle pengene våre på oljen må vi se i andre retninger, og om vi da har rasert det lille vi har igjen av vakker natur har vi virkelig skutt oss i foten. Med denne holdningen hadde vi ikke hatt vannkraft idag, det vi bør vurdere er å bygge ut flere vassdrag. Når det gjelder dette emnet bør de virkelig gjøre det aller meste for å utrede kostnadene av å kable, fordi der har man en potensiell mulighet til å unngå å ødelegge utsikten samtidig som jeg antar at kablet nett er langt mer beskyttet enn disse mastene? Endret 8. juli 2010 av Rampage Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå