Gå til innhold

Win 7: Blueray-stasjon spiller DVD-plater, men ikke blueray-plater

Anbefalte innlegg

Noen som har vært borti følgende problem?

Blueray-stasjonen på PC-en spiller av DVD-plater uten problemer, men når vi prøver å spille Blueray-plater, ber Windows oss velge sone, men sier samtidig at vi har brukt opp alle mulighetene for å bytte sone.

Det er ikke selve stasjonen det er noe i veien med. Jeg har byttet ut den som var i maskinen med en splitterny enhet, og likevel fortsetter problemet, så jeg lurer på om det kan være Windows-installasjonen.

Kan nevne at vi har en annen PC med samme versjon av Windows 7 installert (Windows 7 Home Premium), og der fungerer alt greit. (Ikke samme lisens naturligvis, forresten.) Den eneste forskjellen på de to installasjonene er at jeg anskaffet en oppgraderingsversjon på problemmaskinen mens den andre har en OEM-versjon.

Noen som har forslag til løsning?

Med vennlig hilsen

Roy

post-217579-1278257458,7107_thumb.png

Endret av Roy Østensen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den er vel ikke sonefri den spilleren om jeg forstår det riktig. Ikke opplevd dette siden min første DVD-spiller. Regner med at platen du prøver å spille av er i en annen sone og spilleren er låst på en annen.

Men det skal være mulig å gjøre spilleren sonefri ved å oppdatere programvaren (firmware).

Lenke til kommentar

Den er vel ikke sonefri den spilleren om jeg forstår det riktig. Ikke opplevd dette siden min første DVD-spiller. Regner med at platen du prøver å spille av er i en annen sone og spilleren er låst på en annen.

Men det skal være mulig å gjøre spilleren sonefri ved å oppdatere programvaren (firmware).

Jeg har prøvd to norske blueray-plater, dvs. europeisk sone, og spilleren er låst på samme sone, altså europeisk. Maskinen forteller at dette er første gang en blueray-plate spilles av, og ber om at sone blir valgt. Europeisk er forhåndsvalgt, men samtidig står det at antall valg som er igjen, er 0. Når jeg spiller av blueray-platene på den andre maskinen, fungerer alt som det skal, altså ikke noe spørsmål om sone. Jeg kan derfor ikke forstå annet at det må være noe annet som ikke er som det skal.

Hvis det er ønskelig, skal jeg laste opp en skjermdump for å vise feilmeldingen.

Jeg har forresten prøvd å finne en oppdatering av fastvaren, men så langt har jeg hatt problemer med å finne noen oppdateringer. Men i og med at jeg har hatt samme problemet med to forskjellige enheter, tviler jeg sterkt på at det vil løse det. Og det er ganske merkelig at DVD-plater fungerer greit, men ikke blueray, synes jeg.

Har heller aldri hørt om dette problemet før, og i utgangspunktet trodde jeg sønnen min hadde byttet soner på maskinen sin, men det ser ikke ut til at det er der problemet ligger.

Endret av Roy Østensen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...