goloeilmanz Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 Tenk deg om to ganger før du annonserer noe på bruktmarked hos hardware.no! Nå forstår jeg hvorfor man slipper utfyllende person informasjon og at tjenesten er gratis. Sjansen for å bli svindlet er relativt stor. Noe som jeg har fått erfart. Annonserte at jeg ønsket å kjøpe et skjermkort, ikke lenge etter var det en som tok kontakt å sa han hadde et til salgs. Han oppga et mobilnummer som jeg ringte vedkommende på, han virket veldig seriøs. Vi vekslet noen e-poster frem og tilbake om hvordan vi skulle gjøre det praktiske. God troende som jeg var, overførte jeg over 2000,- til kontoen hans. Skjermkortet skulle sendes så fort han hadde registrert innbetalingen. En uke senere har jeg prøvd å ringe han flere ganger, kommer bare til mobilsvar. Ikke svarer han på e-post. Noen som er flinke til å spore opp telefon nummer som ikke er oppgitt i f.eks telefonkatalogen.no, adresser osv? Hjelp mottas med takk. Hilsen frustrert annonsør.. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 Kjøp aldri brukt på forhåndsbetaling... Er det noe svindlere er gode på er det jo nettopp å virke seriøse. Du kan jo prøve å google mailadressen eller nummeret. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 Hva er problemet? Du har både bankens navn og kontonummeret hans. Det burde være en smal sak å få tak på navnet hans.. Lenke til kommentar
goloeilmanz Skrevet 2. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2010 Hva er problemet? Du har både bankens navn og kontonummeret hans. Det burde være en smal sak å få tak på navnet hans.. Ja er klar over det, men hvorvidt banken er villig til å gi ut person opplysninger om kundene sine er vel heller minimal. Lenke til kommentar
Rampelyset Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 Ta med deg all den informasjonen du har om selger og møt opp på nærmeste politistajon hvor du anmelder forholdet. Plutselig viser det seg at denne personen har gjort tilsvarende med flere personer. Greit å få satt en stopper for slikere svindlere. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 Tenk deg om to ganger før du annonserer noe på bruktmarked hos hardware.no! [...] God troende som jeg var, overførte jeg over 2000,- til kontoen hans. Det du mener å si, er at man skal tenke seg om (minst) to ganger før man overfører penger til en person man aldri har møtt som betaling for en vare du ikke har mottatt. Hvordan er dette bruktmarkedets feil? Lenke til kommentar
ManheiM Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 Jeg har egentlig bare gode erfaringer fra bruktmarked. Har både kjøpt og solgt ting der. Så styr unna bruktmarkedet er vel litt å ta i. men forstår din frustrasjon. Hadde blitt fly forbanna. Men når jeg har kjøpt ting der så har jeg alltid gjort at jeg betaler halvparten av totalpris med en gang, også andre halv parten når jeg mottar varen og ser at alt er i orden.Du tar en stor sjanse når du handler privat på den måten. Men håper det ordner seg for ditt tilfelle. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 Som aktiv selger så har jeg erfaringer med postoppkrav også - det er noe herk til tider. Mye drit å fylle ut, og man risikerer at kjøper bruker lang tid på å hente pakken, i tillegg til at det kan ta en viss tid fra pakken er betalt til pengene er på konto. Og man skal heller ikke glemme de useriøse kjøperne som trekker seg etter oppkravspakken er sendt, med det resultat at det tar 3 uker før pakken er tilbake, og man sitter der med en VELDIG unødvendig utgift, og uten fortjeneste. Tilbakemeldingssystemet kunne jo også ha utelukket eventuelle svindlere, men det er såpass tungvindt at det er lite i bruk. Har sikkert solgt 2-300 ting på brukt'en, men har knapt fått tilbakemeldinger enda. EBay har en mye enklere løsning som burde være mulig å kopiere. Lenke til kommentar
goloeilmanz Skrevet 6. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2010 Fikk til slutt tak i vedkommende over telefon i helgen, svaret på hvorfor jeg ikke hadde mottatt grafikk kortet var ganske rart. Han fortalte meg at kontonummert jeg hadde fått av han, var en konto i postbanken han ikke hadde brukt på syv år, den var 5.000,- i minus. Han bekreftet at pengene var kommet inn på konto, men at Lindorf hadde tatt dem. Vi avtalte at jeg skulle ringe tilbake på mandag når han var på postkontoret, slik han kunne ordne opp i dette. Etter flere misslykkede oppring både på mandag og idag, har jeg ikke lykkes å få kontakt med vedkommende igjen. Sendte avgårde en mail der jeg ga han frist til fredag med å sende varen eller refundere pengene mine, viss ikke politianmelder jeg han for svindel og tyveri. Blir så irritert! Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Hva ble utfallet i denne saken? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836 Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Fikk til slutt tak i vedkommende over telefon i helgen, svaret på hvorfor jeg ikke hadde mottatt grafikk kortet var ganske rart. Han fortalte meg at kontonummert jeg hadde fått av han, var en konto i postbanken han ikke hadde brukt på syv år, den var 5.000,- i minus. Han bekreftet at pengene var kommet inn på konto, men at Lindorf hadde tatt dem. Vi avtalte at jeg skulle ringe tilbake på mandag når han var på postkontoret, slik han kunne ordne opp i dette. Etter flere misslykkede oppring både på mandag og idag, har jeg ikke lykkes å få kontakt med vedkommende igjen. Sendte avgårde en mail der jeg ga han frist til fredag med å sende varen eller refundere pengene mine, viss ikke politianmelder jeg han for svindel og tyveri. Blir så irritert! Det hørtes ikke veldig sannsynlig ut at han gav fra seg ett kontonr i postbanken han ikke hadde brukt på 7(!) år... Med mindre det er for å slette gammel gjeld da. OG da står du nok på samme sted i dag, som i sommer?? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Det var vel strengt tatt han som oppgav kontonummeret? Mao han sitt ansvar at kontonummeret er korrekt. Pengene har han jo fått, selv om de dekket inn minus han hadde på kontoen. Ikke trådstarters ansvar. Anmeld vedkommende. Er alt for få som anmelder svindlere og resultatet er at de får holde på mye lenger enn hva de burde. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836 Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Det var vel strengt tatt han som oppgav kontonummeret? Mao han sitt ansvar at kontonummeret er korrekt. Pengene har han jo fått, selv om de dekket inn minus han hadde på kontoen. Ikke trådstarters ansvar. Anmeld vedkommende. Er alt for få som anmelder svindlere og resultatet er at de får holde på mye lenger enn hva de burde. Helt enig, jeg bare påpekte at unnskyldningen til "selgeren" ikke var helt på nett. Ingen som husker ett 7 år gammelt ubrukt kontonr?? Lenke til kommentar
aQrubat Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 Jeg er 100% sikker på at saken din blir henlagt. Lenke til kommentar
felicity Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 Noen som er flinke til å spore opp telefon nummer som ikke er oppgitt i f.eks telefonkatalogen.no, adresser osv? Politiet. 1 Lenke til kommentar
Mr_skeptisk Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 Først av alt vil jeg uttrykke sympati med deg for det som har skjedd. Dette er en kjedelig situasjon. Når det er sagt, så må jeg kalle en spade for en spade. 1. Du har utvist stor naivitet. 2. Det er ikke hardware.no sitt bruktmarked sin feil. For det første må vi vite at svindlere ofte er veldig flinke til å snakke for seg, så det faktum at noen inngir tillit og virker seriøse er ikke en garanti for at de faktisk er det. Derfor bør man som kjøper være svært varsomt. Finn.no har Payex som escrowtjeneste. Dette fungerer utmerket på den måten at kjøper først må betale inn penger til payex. Deretter sender selger varen til kjøper. Kjøper sjekker opp at varen er i tilfredstillende stand, og gir så beskjed til Payex om at selger skal få sine penger. Payex tar et lite gebyr for dette. Jeg vet ikke om hardware.no har en avtale med et escrow selskap. Er du ikke i stand til å benytte et annerkjent escrowselskap, så bør du personlig oppsøke selger for å sjekke ut varen. Da kan også oppgjør gjøres umiddelbart, og du kan også sjekke at f.eks. et skjermkort da faktisk fungerer. En annen løsning dersom selger befinner seg langt borte geografisk er å sende over pengene til en venn du stoler på, som så kan sjekke ut varen, betale selger, og sende varen til deg. Et eksempel: Hadde kontakt med en selger fra Bergen, som hadde annonsert et skjermkort til salgs på Finn.no. Snakket med vedkommende på telefonen flere ganger, og han virket meget seriøs. Jeg fortalte at jeg ville overføre penger til en venn i Bergen, som så kunne møte selger og deretter sluttføre dealen. Dette var greit for selger, skjønt han ymtet også frempå om at jeg likesågodt kunne overføre direkte til ham. Pengene ble overført til min kompis i Bergen. Vi prøvde deretter å få tak i selger, men denne var nå som sunket i jorden. Jeg siker ikke bastant at han var en svindler, men medmindre en svært usansynlig hendelse har inntruffet, vil jeg anslå sjansene for nettopp det til å være svært store. Hverken e-post eller telefon ble besvart etter gjentatte henvendelser over en hel uke. Til slutt sa jeg til min kompis: "Kan du overføre pengene tilbake til meg?" Dette var selvsagt ok, og jeg fikk hele beløpet tilbake. Hadde jeg overført direkte til selger, så hadde jeg sannsynligvis aldri sett noe hverken til penger eller skjermkort mer. Jeg ville likevel, dersom jeg var deg, tatt kontakt med både hardware.no, banken og politiet. Siden politiet er stort sett udugelig til å etterforske ting som ikke har stor verdi eller hvor noen har fått skade på sitt legeme, så får du vurdere hvor mye energi du skal legge ned i saken. Finner du personalia på personen, finnes det alltid metoder for å få pengene tilbake, f.eks. å kjøre inkasso mot vedkommende. Men et stort arbeid for å få tilbake 2000kr kan fort koste mer enn det smaker, så sannsynligvis er dette en meget dyrekjøpt lærepenge for deg. Igjen så må jeg uttrykke min sympati ovenfor deg i forhold til hva som har skjedd, men nå vil du sannsynligvis ikke være så naiv neste gang, og ta dine forholdsregler. Lenke til kommentar
Sangesland Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 emnet er over 1 år gammelt, så tror vi kan legge det dødt. Jeg er 100% sikker på at saken din blir henlagt. mange takk for at du gjennoppliver en tråd som er 1+ år. neste gang kan du spare deg for det Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 (endret) Fikk til slutt tak i vedkommende over telefon i helgen, svaret på hvorfor jeg ikke hadde mottatt grafikk kortet var ganske rart. Han fortalte meg at kontonummert jeg hadde fått av han, var en konto i postbanken han ikke hadde brukt på syv år, den var 5.000,- i minus. Han bekreftet at pengene var kommet inn på konto, men at Lindorf hadde tatt dem. Vi avtalte at jeg skulle ringe tilbake på mandag når han var på postkontoret, slik han kunne ordne opp i dette. Etter flere misslykkede oppring både på mandag og idag, har jeg ikke lykkes å få kontakt med vedkommende igjen. Sendte avgårde en mail der jeg ga han frist til fredag med å sende varen eller refundere pengene mine, viss ikke politianmelder jeg han for svindel og tyveri. Blir så irritert! Jeg ble lurt på samme måte i April, det galdt kjøp av HK/CPU/RAM. Selger var veldig hyggelig å svarte meg hele tiden frem til han hadde fått pengene på konto, men så ble det stopp. Dette var bare 1500kr, så en anmeldelse trodde jeg fort ville bli henlagt. Men jeg hadde med god dokumentasjon ned, alt fra alle mailene frem og tilbake til konto.nr osv. En mnd senere hadde jeg fått pengene på konto:) Da hadde han fått innklallelse til Politiet og ble vel litt redd og betalte fort ut, og beklagde veldig mye, på samme mail som jeg hadde prøvd å kontakte han i lange perioder. Men det hjalp ikke for meg å fortelle han at jeg hadde politianmeldt han, det brydde han seg ikke om, men som sagt andre boller når politiet ringte han. Endret 4. september 2011 av everlong Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 10. september 2011 Del Skrevet 10. september 2011 Hjelper aa kontakte politiet ja , da blir det slutt paa ro ro til fiskeskjer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg