Sk!ppy Skrevet 16. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2010 Uansett, så skal jeg få så billig som mulig Har avtale med kjørelærer, så jeg får lappen for rundt 6000 + teori og oppkjøring Så kommer sykkel og kjøreklær i tillegg Lenke til kommentar
Tekk Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Uansett så er det en risiko som mange ikke synes er verdt å ta, selv om en god del fortsatt gjør det. Lenke til kommentar
Haugli Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Jeg har kjørt forbi fire-fem kontroller og det var ikke uvanlig at Onkel Blå tok seg en titt på mopeden når vi sto samla på Statoil eller noe.. Fikk aldri noe bot, varsel om visning eller noe Lenke til kommentar
martin808 Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 (endret) Forskjellene på totakter kontra fire takter Fire takter + Går stille + Gjerrig på bensin + Behagelig og rolig + Du trenger ikke tilsette olje i bensin / oljetank - Veier mere - Flere deler som kan gå i stykker - Dårlig akselerasjon pga den bruker 4 takter på og forbrenne bensin - Olja må byttes med jevne mellomrom To takter + Hissig motor + Veier lite + Mindre deler og mindre som kan ødelegges + Du slipper og bytte olje på motoren + Yter mere pr Kg + Mere driftsikker pga mindre deler - Brukere mere bensin - Bråker mye mere - Soter og går dårlig på laft turtall - Forbrennings prosenten er lav Hvis du vil vite flere forskjeller og forklaring på det jeg har skrevet kan du se på disse videoene. http://www.youtube.com/watch?v=viWhxvo6DLk http://www.youtube.com/watch?v=-Yy5edv3-yU&feature=related Endret 16. juli 2010 av martin808 Lenke til kommentar
L4ss3 Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 (endret) Forskjellene på totakter kontra fire takter Fire takter + Går stille + Gjerrig på bensin + Behagelig og rolig + Du trenger ikke tilsette olje i bensin / oljetank - Veier mere - Flere deler som kan gå i stykker - Dårlig akselerasjon pga den bruker 4 takter på og forbrenne bensin - Olja må byttes med jevne mellomrom To takter + Hissig motor + Veier lite + Mindre deler og mindre som kan ødelegges + Du slipper og bytte olje på motoren + Yter mere pr Kg + Mere driftsikker pga mindre deler - Brukere mere bensin - Bråker mye mere - Soter og går dårlig på laft turtall - Forbrennings prosenten er lav Dette kan diskuteres, slik vil jeg beskrive min Husaberg FS650 4-takter: +Veldig hissig +Fin lyd, overdøver det meste. Denne videoen gir en liten smakebit, men må utvilsomt høres i virkeligheten for å gi skikkelig intrykk: +EKSTREM akselerasjon, her snakker vi opp på hjulet med kun gass i 1, 2 og 3. 4 og 5 går også med litt hjelp. Men såklart siden dette er en av de råeste motardene du får tak i: -HYPPIG service -Oljeskift hver 15. time -Ventiljustering ca hver 30. time MEN når det gjelder 125cc så vil det du har beskrevet passe bedre. De fleste 2-taktere har egen oljetank nå til dags, denne må såklart ALDRI gå tom og må derfor fylles på innimellom. Liker 2-takt best når det gjelder 125cc av en enkel grunn: Får hentet ut mer HK. Veldig enkel å skru på, lett å forstå hvordan motoren funker; Fin motor å begynne å lære om. Endret 16. juli 2010 av L4ss3 Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 16. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2010 Jeg skal kanskje kjøpe en 09' yzf, av en kamerat. skal først se va jeg får samlet opp av penger, og prøvekjøre den og en rs om jeg får muligheten Faen ikke lett detta! Lenke til kommentar
Tekk Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Jeg har kjørt forbi fire-fem kontroller og det var ikke uvanlig at Onkel Blå tok seg en titt på mopeden når vi sto samla på Statoil eller noe.. Fikk aldri noe bot, varsel om visning eller noe Har seg slik at i 'storbyene' så benker de mopedene, og går den over 60 km/t så får du deg en fin og alltid like koselig bot Lenke til kommentar
Dagsbergs Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Forskjellene på totakter kontra fire takter Fire takter + Går stille + Gjerrig på bensin + Behagelig og rolig + Du trenger ikke tilsette olje i bensin / oljetank - Veier mere - Flere deler som kan gå i stykker - Dårlig akselerasjon pga den bruker 4 takter på og forbrenne bensin - Olja må byttes med jevne mellomrom To takter + Hissig motor + Veier lite + Mindre deler og mindre som kan ødelegges + Du slipper og bytte olje på motoren + Yter mere pr Kg + Mere driftsikker pga mindre deler - Brukere mere bensin - Bråker mye mere - Soter og går dårlig på laft turtall - Forbrennings prosenten er lav Hvis du vil vite flere forskjeller og forklaring på det jeg har skrevet kan du se på disse videoene. http://www.youtube.com/watch?v=viWhxvo6DLk http://www.youtube.com/watch?v=-Yy5edv3-yU&feature=related Driftsikkerheten er nok heller bedre på en YZF (4t) enn en RS (2t). Vet om flere RS'er som har skjært seg, og det er bare her i nærheten. Og 2t med høy effekt ala EXC 125 krever hyppig stempelskifte. Ellers enig i poengene dine Lenke til kommentar
martin808 Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 (endret) Jeg kan dessverre ikke noe for at KTM og andre merker laget motorer som ikke tåler og brukes. Men to taktere som ikke har et turtall i helvete trenger mindre vedlikehold per mil enn en fire takter pga mindre _bevegelige_ deler. Endret 16. juli 2010 av martin808 Lenke til kommentar
L4ss3 Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Jeg kan dessverre ikke noe for at KTM og andre merker laget motorer som ikke tåler og brukes. Men to taktere som ikke har et turtall i helvete trenger mindre vedlikehold per mil enn en fire takter pga mindre _bevegelige_ deler. Har ikke noe å gjøre med at motoren ikke tåler å brukes. Supermotarder og crossere er laget for å bli brukt veldig hardt over en kort tidsperiode. De er laget for å være så lette som mulig. Derfor er det endel vedlikehold på de. Om en RS skjærer seg eller ikke kan komme av hva som helst, men stempelbytte på en RS 125 er etter ca 15 000km. Lenke til kommentar
Dagsbergs Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Jeg kan dessverre ikke noe for at KTM og andre merker laget motorer som ikke tåler og brukes. Men to taktere som ikke har et turtall i helvete trenger mindre vedlikehold per mil enn en fire takter pga mindre _bevegelige_ deler. Enig i at f.eks. en NSR krever mindre vedlikehold enn en YZF, men det gjør den, etter min mening, ikke mer driftsikker. Driftsikkerheten kan kun sammenlignes dersom begge motorene er vedlikeholdt slik de skal. Nå er ikke RS kjent for å være særlig driftsikker heller ( i forhold til f.eks. NSR) , og da tror jeg YZF er bedre på akkurat dette punktet. Lenke til kommentar
L4ss3 Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Jeg kan dessverre ikke noe for at KTM og andre merker laget motorer som ikke tåler og brukes. Men to taktere som ikke har et turtall i helvete trenger mindre vedlikehold per mil enn en fire takter pga mindre _bevegelige_ deler. Enig i at f.eks. en NSR krever mindre vedlikehold enn en YZF, men det gjør den, etter min mening, ikke mer driftsikker. Driftsikkerheten kan kun sammenlignes dersom begge motorene er vedlikeholdt slik de skal. Nå er ikke RS kjent for å være særlig driftsikker heller ( i forhold til f.eks. NSR) , og da tror jeg YZF er bedre på akkurat dette punktet. YZFen er vel 2 år gammel, hvordan vet du driftssikkerheten på denne? Lenke til kommentar
martin808 Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 Hvis den ikke har blitt tullet med ville jeg si at det er minimale sjanser for at noe går galt. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 17. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2010 Skal kjøpe meg en original Aprilia RS eller en original YZF Tror det blir rs, ser mye bedre ut Lenke til kommentar
L4ss3 Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 Ja gå for RS'en. YZF er litt pinglete, kun 130 dekk bak mot at RS har 150. RS'en ser ut som en større sykkel, YZF synes jeg minner litt om Honda CBR Lenke til kommentar
LysDiode Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 YZF vs RS? Jeg vet at rs går mye fortere og bedre originalt, men du trenger jo ikke en sykkel som går i 150? Vil bare skyte inn en ting her; du snakker om YZF vs RS, og snakker om at YZF går mye dårligere enn RS. Det går fram i innlegget her at du har funnet ut at RS'en går i 150 km/t. Min CBR gjør 140 uten problemer, og det skal vist gå ganske så dårlig (skal man tro alt drittet som står på nettet om den sykkelen...). Så hvis YZF koster vel ca 54 store, da vil RS'en koste ca 64. Sett at RS går i 150, og den går "mye" bedre enn YZF, da kan ikke YZF gjøre stort mer enn 130-135. Min CBR (2010 mod) går i 140 - no problems. Den koster 40 store helt flunkende ny med 5 (!) års garanti. Det betyr +24 store = +10 km/t i toppfart og litt ekstra plast på sidene så den blir bredere:ph34r: Du får gjøre deg opp et valg selv, men for min del ser jeg på en CBR som et godt valg av lettsykkel men mye valuta for pengene! Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 18. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2010 Jeg tror jeg kjøper en brukt rs Skal ikke ha ny, og CBR ser litt liten ut synes jeg, YZF er liksom mellomtingen Lenke til kommentar
L4ss3 Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 Jeg som har motard her kan vel med hånden på hjertet si at ikke alt måles i toppfart Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 18. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2010 For all del Har dritlyst på ktm exc, men noe av det som dreper er jo at du er begrenset til en passasjer. Skal nok skaffe meg en feit sykkel når jeg får tunglappen. Lenke til kommentar
LysDiode Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 Jeg tror jeg kjøper en brukt rs Skal ikke ha ny, og CBR ser litt liten ut synes jeg, YZF er liksom mellomtingen Skal absolutt ikke nekte for at den kan være litt liten og spinkel, men heldigvis har den blitt 20 cm bredere på 07- utgavene og senere Dog får den svært mye oppmerksomhet - blir stadig overraska når både Harley gutta, touringfolket og racer'ne kommer bort til meg stadig vekk og beundrer sykkelen og snakker om at de gjerne ville hatt en sånn før de fikk tung og bla bla bla og om alle de andre drittlettsyklene osv. (som var da eller er nå har jeg aldri fått spesifisert) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå