Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp installert xp på eee'en min og er fornøyd med oppsettet. Er det noen muligheter for å lage en ghost cd som tar bilde av mine to partisjoner og smekker det inn på en DVD jeg boote og installere?

noen anbefalinger på gratis software? Installasjonen er godt innen for en DVD så det skal gå bra.

noen erfaring med clonezilla?

Endret av South_Bridge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har brukt Paragon software mange ganger (gratis), og har vært veldig godt fornøyd med det. Booter opp med en CD (USB?), og kjører backup.

Ved recovery booter opp med CD, og kjører imaget tilbake over diskene. Har fungert utmerket for meg, og jeg har har gjort dette med sikkert 50 pcer hittil..

Lenke til kommentar

Har brukt Paragon software mange ganger (gratis), og har vært veldig godt fornøyd med det. Booter opp med en CD (USB?), og kjører backup.

Ved recovery booter opp med CD, og kjører imaget tilbake over diskene. Har fungert utmerket for meg, og jeg har har gjort dette med sikkert 50 pcer hittil..

Link til softwaren? jeg finner kun noe betal greier

Lenke til kommentar
Selvfølgelig finner du "betal-greier". Ingenting er gratis her i verden vet du :tease:

Neida tuller bare...

Saken er den at om du ønsker et brukervennlig program for backup, så koster dette fordi utviklerne har brukt lang tid på å lage et brukergrensesnitt som fungerer bra. Dessuten er dette "må ha" -programvare for mange.

Det eneste ordentlige gratis-alternativet jeg kjenner til (ser bort ifra express-versjoner med minimum av funksjonalitet) er PING (Partimage Is Not Ghost).

Fordeler med PING:

• Gratis.
  • Støtter "alt" av hardware (Linux vet du)
  • Kan lagre på delt mappe i nettverk
  • Booter fra CD, så du behøver ikke installere i windows.
  • Du er derfor ikke avhengig av å ha en fungerende windows-installasjon på maskinen dersom du skal legge tilbake et diskimage.
  • Tar backup av BIOS også.

Ulemper med PING:

• Krever at du setter deg in i programmet (noe brattere læringskurve enn andre komersielle diskimage-program)
  • Kan ikke "bla gjennom" etter mappen der du vil lagre diskimage-fila. Du bør skrive dette ned på en lapp (og skille mellom små/store bokstaver)

Jeg har vennet meg til å bruke PING, så jeg kommer ikke til å betale for komersielle programmer. Har også en gul liten postit-lapp tapet fast inni kabinettet der filbanene er skrevet inn, for man husker neppe lokasjonen etter et halvt år.

Lenke til kommentar

Gratisversjon finnes her:

http://www.paragon-software.com/home/db-express/

Lenke til kommentar
Gratisversjonen fungerer nok godt den, men det krever en fungerende windows-installasjon for å kjøre tilbake en image-fil.

I følge denne sammenlikninga så er det kun Drive Backup 10 Professional og System Backup 2010 som har "WinPE based Recovery Environment". Det vil si at man kan legge tilbake en image-fil selv om windows-installasjonen er maksimalt korrupt.

Lenke til kommentar

Legge tilbake? Jeg vil bare ta bilde av C: og D: som er på ca 3gb nå og smekke det inn på en DVD slik at om jeg en gang i fremtiden føkker det til bare kan smekke inn dvden og så er jeg her jeg er i dag: ferdig installert(og oppdatert), ferdig trimmet og med ferdig installert "grunpakke" av de programmene jeg bruker mest.

Lenke til kommentar

Fungerer for meg. Men jeg ville testet det først. Ta et komplett image av datamaskinen, og før det tilbake. Restore om du vil. Recovery eller gjenoppretting er vel også mulig å bruke.

Har ihvertfall brukt Paragon mye, og det fungerer godt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...