Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Redd for å gå ut

Gjest Pakistaner

Anbefalte innlegg

Gjest Pakistaner

Hey

G22 her

Det skjer utrolig lite i livet mitt for tia... har ikke gått på skole siden vg og tatt det ganske mye rolig. Bor i en liten by der så godt som alle vennene mine har flyttet eller blitt opptatt med andre ting. Har ca 2 kompiser igjen jeg ser med jevne mellomrom men ingen av de er noe særlig til å gå ut i helgene.

Kjeder meg mye fordi jeg har andre interesser enn kompisene, vil heller være ute enn å sitte inne og se tv/spille. Men får nesten aldri invitasjoner til fester... har mange bekjente som fester mye, men kjennr de ikke godt nok til å ta kontakt og be meg selv med. De 2 kompisene mine jeg er mest med går som sagt aldri ut...

Nå nylig fikk jeg en invitasjon til en bursdagsfest til en vennine av en kompis (helt random), som jeg prater sjeldent med. Det er nå til helgen, blir først fest hos henne og så ut på byen, og jeg vet jeg hadde hatt godt av å henge meg på og komme meg ut men samtidig er jeg skeptisk... kjenner kun noen få venner av henne som jeg ikke liker, og ellers blir det sikkert en haug av nye folk. Det har stort sett vært samme scenarioet tidlgiere når jeg skulle ut, de beste vennene mine fester ikke, mens en del folk jeg ikke kjenner, eller ikke liker, er der. Også blir jeg bare å sitte for meg selv, prøve å henge meg på den ene personen jeg liker der, og det blir jo bare skikkelig stusslig. Vet jeg burde prøve å bli kjent med de andre folkene der og prøve å ha en positiv innstilling også til vennene hennes som jeg ikke liker, men vet ikke hvor lett det blir... de andre som er der kjenner hverandre godt, så jeg blir sannsynigvis outsideren. føler jeg har blitt bedre til å ta kontakt med nye folk enn jeg var før når jeg var ute tidligere, men tror fortsatt det vil være vanskelig... i sånne en mot en situasjoner er jeg flink til å bli kjent med nye folk, men i større grupper synes jeg det er vanskelig å "trenge seg inn i samtalene", føler det blir litt awkward om jeg ikke har noe kjempeinteressant å si.

Det som nesten alltid har skjedd på fest er at jeg begynner å kjede meg pga det er ingen der jeg kommer i kontakt med, også etterhvert blir jeg deppa/ensom og bare stikker, evt blir igjen og kjeder meg gjennom resten av kvelden.

Så det jeg lurer på er:

hvordan takler dere slike situasjoner? Hvis dere er invitert til en fest der dere kjenner kanskje bare en eller to, og resten er en gjeng som kjenner hverandre men som du aldri har hatt kontakt med, får dere lyst til å gå?

Hvordan takler dere å være sammen med masse folk som kjener hverandre og prater sammen mens du ikke kjenner de?

Når vi skal på byen er jeg redd vi skal på et diskotek, der deet er vanlig å gå... dette skjedde engang jeg var ute i en lignende situasjon, og det ble max awkard. Hele gruppen jeg kom inn med menget seg med andre bekjente/slo seg løs på dansegulvet, mens jeg satte meg for meg selv. Pratet litt med noen kompiser, hilste på noen folk, men det blir liksom ikke lange samtaler inne på et diskotek, så de forsvant jo videre etterpå og jeg ble sittende...føler ikke for å danse alene, altfor flaut.

Hva pokker gjør man på sånne steder? :S liker ikke å danse, og nesten alle damene virker opptatt.

Jeg er også dårlig til å holde samtaler gående med folk jeg ikke kjenner/ikke har snakket med på lenge. Blir alltid sånn: "yo hva skjer, hva gjør du om dagen" osv og etter det er det liksom ikke mer å snakke om. Burde kanskje bli bedre på sånt, noen som har tips?

Vet det ikke virker sånn utifra det jeg skriver, men jeg har et godt selvbilde, og vet jeg er i stand til å skape liv, men ofte når jeg har vært med feil grupper føler jeg at jeg bare ikke passer inn... og når det er mange ukjente på en gang som kjenner hverandre, blir jeg litt mer tilbaketrukken.

Håper noen kan gi meg noen svar eller oppmuntrende ord før det er for sent og jeg blir hjemme nok en helg, og angrer p åat jeg har kastet den bort =/

Sorry at dette ble sinnsvakt langt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet hvordan det er, dørståkk mila er lang, det har jeg erfart ofte selv. Jeg vil egentlig bare si: Pell deg avgårde :p Bedre å komme hjem og hatt en middels kveld enn å angre på at du ikke dro. Anngående å holde samtaler gående, start å diskuter forskjellige ting, jeg diskuterer ofte musikk, dessuten skal du lete lenge etter lange dype samtaler på et diskotek, men du trenger jo ikke danse, jeg har aldri dansa på diskotek i hele mitt liv, jeg bare virrer rundt å prater med folk, og om det bare blir en setning så er det fortsatt mye bedre enn å sitte hjemme å sture.

Eventuelt kan du få litt innabors, da kommer ofte praten. Men det er ikke et krav, bare, si det som komme i huet ditt, om det så er awkward så er det bedre å bli lagt merke til enn å bare trekke seg inn for seg selv. Hvis folka synes det er rart kan det også hende at de synes det er morsomt, kanskje de faktisk vil dra deg litt mer inn i samtalen også siden de ser at du er interessert i å bli med selv om du ikke helt vet hva du skal si.

Endret av Perrern
Lenke til kommentar
Gjest Pakistaner

Takk for oppmuntringen :)

Å få nok å drikke er definitivt med i planen, tror det trengs...

Men de gangene jeg var på fest og det endte opp med å være skikkelg kjipt så angret jeg bare på at jeg dro ut... vi helst ikke utsette meg for kjipe opplevelser hvor jeg etterpå spør meg selv om jeg er usosial etc.

btw, kan bare huske en bursdagsfest jeg har vært i i "voksen alder" der det var stort sett bare gutter og ganske useriøst, så er litt outsider på dette meed bursdagfester også... hva pleier folk å ha med til bursdagsbarnet? har inntrykk av at gaver er ganske utdødt med unntak av de aller nærmeste vennene kanskje. Tenkte å bare ta med masse drikke jeg kan spandere jeg..

Er så vanskelig å bestemme seg her og nå når jeg ikke vet så mye om hvem som kommer og hvordan jeg kommer til å bli inkludert i gruppen... hadde noen andre litt roligere plaer for imorra jeg ville prioritert foran å ha en kjip kveld ute liksom... :/ men dritlenge siden jeg har vært ute og håpet på at det ville skje noe i ferien.

Lenke til kommentar

Jeg pleier sjelden å ha med gave til den det gjelder med mindre det er nære venner, og isåfall er det kanskje en 100 lapp eller noe, eventuelt kan du jo spandere en drink på den det gjelder, men ville kanskje ikke delt ut all drikken, da mange ser på dette som en måte å kjøpe venner på. Sånn som du sier, du vet ikke hva slags folk det er der, i allefall ikke før du kommer dit ;)

Lenke til kommentar
Gjest Pakistaner

skulle også spørre folk her åssen dere anbefaler å bli skikkelig drita.. hva dere pleier å drikke

blir ikke full nok på øl, drikker nesten en sixpack så begynner jeg å komme i humør men blir så lei smaken at jeg ikke klarer å drikke mer.

Tenkte å kjøpe en JD og blande ut med cola..?

Lenke til kommentar
hvordan takler dere slike situasjoner? Hvis dere er invitert til en fest der dere kjenner kanskje bare en eller to, og resten er en gjeng som kjenner hverandre men som du aldri har hatt kontakt med, får dere lyst til å gå?

Hvordan takler dere å være sammen med masse folk som kjener hverandre og prater sammen mens du ikke kjenner de?

Dette er min favorittsituasjon tror jeg. For å ta ett eksempel så var jeg bedt i 3-4 forsjellige fester på nyttårsaften i år (2009/2010) og da valgte jeg den hvor jeg bare noen få. Med riktig innstilling får man det jo superfett. Her er det fult av folk som hverken kjenner deg eller som du kjenner. Alle har hver fin historie å fortelle og "alle" er interresert i hvem den "nye" er. Du har også allverdens unnskyldning og grunn for å prøve deg på akkurat den du vil der, siden dere nesten alltid vil ha noe å prate om. Start med et hei og si at du syns henne så interresant/spennende ut, så har beste utgangspunktet. Fortell historier fra livet ditt og hør på hennes osv. Fester med de samme folkene blir litt kjedelig spør du meg. Med mindre det er gode venner så blir det alltid litt sånn "Jaaaaa, okeeej, du jobber fortsatt der ja? Jaa, kult."

Lykke til :)

Endret av niko.
Lenke til kommentar
Gjest Pakistaner

Ser den niko, at det er kult å møte mange nye folk, men dersom du ikke kommer overens med de folka blir det fort kjipt om du ikke har noe særlig med venner der... har jo hendt en del ganger at jeg møter venner av venner. Noen ganger er disse vennene hyggelige, andre ganger er de bare care, mens noen ganger virker det som de har en negativ holdning til meg, uten at jeg ser noen årsak. Tror ikke jeg kommer til å kjenne mange av de jeg møter der, så må jo være forberedt på alt

Trenger tips til samtale-startere, har lite trening på dette. Da jeg var ute før gikk jeg aldri bort og pratet med fremmede. Er dere ikke redde for at de skal reagere negativt/frekt? Da fremmede kom bort og pratet til meg når jeg var ute på byen var det iaffal som regel bare plagsomme folk, vil helst ikke være den typen... vet det er viktig å se på personen du snakker med og se hvordan han/hun regerer, men føler jeg trenger en bra conversation starter før jeg blir selvsikker nok til å gå bort til en fremmed. Tror ikke jeg vil gå for sånne cheesy sjekkereplikker eller "hei du var fin" etc første gangen

dere som er gode på å starte samtaler med folk dere ikke kjenner godt/helt fremmede, hvordan gjør dere det?

prøver å forberede meg mentalt :p eneste sannsynlige ideene jeg hadde er å si obviouse ting som "hei ,deg har jeg ikke hilst på" også introdusere meg selv/spørre om personen, evt "deg har jeg sett før" også prøve å ta det derfra

Lenke til kommentar

Start enkelt, jeg sier sjelden noe mer enn deg har jeg ikke hilst på, eller så bare rekker jeg ut hånda, også kan du ta det videre derifra, hvis ikke den andre personen starter å snakke med en gang kan du ta skrittet med noe som: Hva driver du med, hva slags musikk liker du Etc.

Lenke til kommentar
Gjest Pakistaner

håper jeg klarer meg på festen, mer redd for byen...er som regel der jeg detter av. Hvordan starter man samtaler med fremmede folk på byen? hvordan unngår jeg å bare dilte etter de jeg kommer med?

Lenke til kommentar

Samtaler starter ut av ingenting egentlig, spesielt når begge partene har drukket litt. Har endt opp med å prate med en totalt fremmed som jeg akkurat hadde møtt på trikken, viste seg å være en koselig kar =)

Er man på vei noe sted så kan man jo alltid spørre hvor folk skal osv. Er du på en fest så kan du si "Hei" og spørre hva personen heter, litt om personen jobber/studerer o.l. Videre kan du jo ta noe som er stedsaktuelt: "Hva synes du om musikken på festen?" eller "Ser du på VM om dagen?".

PS: Om du selv liker fotball og finner en annen person som også liker fotball så er det nesten garantert at du vil ha en del å prate om, men om en person ikke liker fotball, så er det best å la være å prøve å ta opp emnet og hoppe over til noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...