Gå til innhold

Tips til diett/treningsopplegg for å få en sunnere kropp

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg tenkte å ta i et tak og starte en litt sunnere liv hva angår matveien og trening.

Normalvekten min, som jeg ønsker å nå, fra da jeg trente 3-4 dager i uka og spiste lite var på ca. 84kg, er ~10 kg over den nå.

Har ikke bedrevet trening på mange år, og er i veldig liten fysisk aktivitet generelt.

Antar at man må starte både diett og regelmessig trening for å få noen rask effekt, hva er et bra utgangspunkt? Kostholdet mitt er sånn medium sunt, en del salat, men en del øl med mye sukker og noe godis.

Hva er et fornuftig opplegg å starte med? Har hovedsaklig lyst til å forbrenne fett, kanskje litt muskler over tid. Blir det poengløst å trene 4 ganger i uken hvis man ikke er i form? Hvor lang tid med jogging trenger man for å begynne å forbrenne fett? Er det noen diett som er annerkjent, eller er det mye hype og lite som funker?

Tenkte det kanskje ble litt lettere å komme igang hvis jeg får spikret en plan/et opplegg jeg kan følge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en sticky for nybegynnere som du finner en eller plassen på forumet her. Og kosthold har jeg lite peiling på. Du kan begynne å kjøre intervaller både for å få bedre kondisjon og forbrenne fett. Men dette må absolutt kombineres med en god diett. Du må ikke gå på samme fella som mange nybegynnere gjør. Vi er ikke bygd slik at vi får resultat over natta. Ting tar tid :)

Edit: Nå sier jeg dette uten at jeg vet hvor gammel du er. Hvis du er i 30-åra, vil jeg anbefale at du ikke yter 100% i begynnelsen. Da kan du kanskje heller ta deg et par joggeturer.

Endret av Milfen
Lenke til kommentar

184cm.

Begynte med en daglig joggetur og prøver å være bevisst på hvor mange kalorier det jeg spiser gir, så får vi se hvor det bærer. Planlegger å få gjort 1 styrketreningsøkt i uka i tillegg til joggingen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har holdt på med dette i halvannen måned nå, ble et lite opphold i ferien men motbalanserte det med en del lange gåturer. Måtte også til slutt innse at daglig joggetur ble litt hardt på kroppen og motivasjonen, så har moderert det til jogging annenhver dag, og 5-10 km gåtur de dagene jeg ikke jogger.

Kostholdet er endret til å prøve og ikke spise så store måltider, splitter det opp utover dagen. Unngår også helt frossenmat-fellene, får nesten sjokk av å se på kaloriinnholdet i en del av de.

Vektmessig har jeg gått ned ~7 kg, men sliter fortsatt med magen. Virker liksom som om vekta er tatt vekk fra alle andre steder. Nå har jeg bare 2-3 kg å gå på før jeg er nede i min idealvekt, så da begynner jeg å lure på om man må sette igang noen spesialøvelser for å forbrenne fett fra mageområdet? Styrketrening som fokuserer på området kanskje?

Endret av Saftis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...