Gå til innhold

Uskarpe bilder - hva skyldes dette?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har hatt liggendes noen bilder på mac`en min en stund, før jeg endelig fikk bestillt dem hos fotoknudsen. Da jeg hadde lastet opp bildene og skulle sende bestillingen, fikk jeg beskjed om at mange av bildene hadde for dårlig kvalitet. De var uskarpe og kornete. Hva skyldes dette, og ikke minst, hvordan unngå dette? Har jeg tatt bilder i for dårlig kvalitet? Som dere sikkert forstår, jeg er ingen ekspert på dette menet her, men er svært takknemlig for svar på hvordan unngå dette i fremtiden!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du får beskjed i bestillingsprogramvare at bildene ikke er gode nok så skyldes det oppløsningen. Disse programmene analyserer ikke bildene for å måle skarphet, men ser på selve pixelantallet på bildene. Prøv med større bilder.

Lenke til kommentar

Hvis du har nedskalert bildet, så må du laste opp en større versjon, som du kanskje har liggende på harddisken (?)

Hvis du har lastet opp den største versjonen du har, og fortsatt får beskjed om at bildene er for dårlige, så er det ikke noe særlig å gjøre, dessverre.

Lenke til kommentar

Ok, da er jeg med :thumbup: Det skal jeg prøve på. Jeg har for tiden et canon speilrefleks 450D kamera, som jeg fikk for en liten måned siden. Har ikke fått brukt det så mye enda.

Synd da at en del av bildene mine kanskje ikke er noe å gjøre med. Men, tusen takk for så kjappt svar! Setter pris på det!

Lenke til kommentar

Ok. Spørst om jeg likevel skal forsøke sette meg inni det, litt kjedelig å ta bilder som er fullstendig kornete. Men skal sjekke innstillingen min. Hvilket bilderedigeringsprogram bruker du?

Canon Digital Photo Proffesional som følger med kameraet fungerer fint til RAW-konvertering :)

Lenke til kommentar

Sitter du på mac fungere iphoto til behandling av rawfiler (og jpg) i starten. Når du skal konvertere til jpg markerer du bildene du vil eksportere og trykker på arkiv (menylinja) -> eksporter. Også lett å dele bildene der da du kan lage album i iphoto som du syncer bla opp mot facebook flickr osv:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...