Gå til innhold

Dualboot windows og linux pluss felles partisjon

Anbefalte innlegg

Hei folkens, jeg har kjøpt meg ny bærbar PC og ønsker å ha følgende operativsystem med følgende filsystem.

1. Pcen kommer med windows 7 home premium. Den har jeg lyst å beholde. Windows bruker jeg til spill og applikasjoner som ikke finnes/lar seg emulere i linux.

2. Jeg ønsker dualboot slik at jeg har Ubuntu som operativsystem også. Vil gjerne ha ubuntu som default valg under opstart. Ubuntu er det jeg bruker mest, til programering/utvikling og studiearbeid.

3. Jeg ønsker også en god del av hardisken som et felles filsystem for begge operativsystemene, typisk sånn at jeg har tilgang til video, bilder, dokumenter, programkode osv fra begge operativsystemene. Går det ikke ann å ha en FAT partisjon som begge operativsystemene kan bruke ?

Jeg lurer da på om dette er lurt å ha filsystemet sitt slik ? Er det noen ulemper/dumme ting med det ? Jeg har ikke så veldig god peiling på dette egentlig.

Og hvordan setter jeg opp PCen min på denne måten ? Kommer Ubuntu installeren med muligheten for å lage slik partisjon ? Jeg tenker meg noe i omeråde 20 gigabyte til linux (er jo ikke så mye som skal installeres her), 50 - 100 gigabyte til windows (her skal en del instaleres) og resterende 380 - 430 gigabyte til felles partisjon.

EDIT: Fant ikke et perfekt sted å legge tråden, håper den er på noen lunde riktig plass, bare å flytte den dersom den er feilplasert

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er slik eg ville gjort det:

Siden Windows allereie er installert, er det berre å sette i Ubuntu-mediet og boote frå det. Under installasjonen av Ubuntu vil du ha moglegheit til å partisjonere harddisken din akkurat slik du vil, ved å velge avansert partisjonering. Dette kan også gjerast i gparted. Her er det to muligheter, som kjem an på korleis disken er partisjonert frå før av.

Scenario 1:

Heile disken er éin stor windows-partisjon, som du da må skalere ned til ønsket størrelse. (shrink)

Kan være lurt å ta backup av disken, men siden det er en ny installasjon som absolutt ikkje tar 100gb, skal det imo vere trygt. (eg har aldri erfart nokon problemer)

Scenario 2:

Disken består av to partisjoner frå før av: ein windows-partisjon og ein data-partisjon. Her sletter du berre data-partisjonen (pass på at det ikkje er noko verdifult her!) og evt. øker/minker str. på windows-partisjonen.

---

Deretter kan du opprette en delt lagringspartisjon og eit partisjonsoppset for ubuntu-installasjonen. Personleg ville eg brukt NTFS for den delte lagringspartisjonen, da dette ikkje har ein størrelsesrestriksjon hos filer. (4gb afaik)

Eg trur du berre kan lage ein partisjon på ønska str. og installere ubuntu på den, men personleg ville eg oppretta eit partisjons-oppset sjølv. (lett og lærerikt i fht. partisjonering)

Her er slik eg pleier å gjere partisjonere mine Linux-installasjoner (med litt variasjon):

Lag ein 100mb ext2-partisjon som skal monteres til "/boot"

Lag ein 2-4gb swap-partisjon

Lag ein 15-20gb ext4-partisjon som monteres til "/ " (root)

Lag ein frivillig stor ext4-partisjon som monteres til "/home"

Installér!

Håper det hjalp litt. :)

Red.: Leste nå at du vil ha en dokumenter-mappe, i så fall kan du vel sette "/home" -partisjonen til NTFS, om ønsket. (det er i denne partisjonen alle mapper som "mine bilder", "mine dokumenter" ligger på ubuntu)

Forresten: Sett alle linux-partisjonene til "logical". Linux skiller ikkje mellom "primary" og "logical" når det gjelder partisjoner, og en disk kan berre ha ~4 primære partisjoner uansett.

Endret av JarlG
Lenke til kommentar

Et lite tips. Når du skal installere linux ved siden av windows bør du bare gjøre windows partisjonen mindre og ikke flytte den. Jeg flyttet den på min nye laptop, og nå vil windows repareres av installasjons CDen som ikke fulgte med, i tillegg til at laptopen ikke har CD-rom :p

Lenke til kommentar

Takk for svar folkens, viste ikke at ubuntu støttet NTFS, da er jo det en mulighet. Viste heller ikke at en kunne sette /home til NTFS.

Tipper PCen kommer med en stor windows partisjon (har ikke PCen forran meg enda). Det er vertfall slik jeg har fått det tidligere. Greit da at jeg kan bare redusere den partisjonen og lage 2 andre partisjoner.

Lenke til kommentar

Beklager for missinformasjon, etter kjapp googling ser det ut til at ein ikkje kan montere en NTFS-partisjon på /home. Anbefaler ext4, som eg sa i utgangspunktet. :)

Red.: FAT32 kan jo vere eit alternativ, det skal fungere betre. Du får vurdere sjølv; FAT32 har jo sine begrensninger. hmm.gif

Endret av JarlG
Lenke til kommentar

Det er ikke serlig lurt å bruke fat32 hvis du vil ha filer større enn 4gb eller kunne stole på at filene dine forblir inntakte etter størmbrudd ol.

En annen løsning kunne være å lage en stor partisjon i NTFS som du mounter under /mnt, og deretter symlinke alle mappene til /home. Jeg bruker å gjøre det slik selv (men med ext4). Da slipper du at partisjonen blir fyllt opp med all slags config filer og lignende, som hadde skjedd hvis du hadde mountet den som /home.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...