Gjest gutt17 Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 Heisann. Skal på en liten langtur i morgen i bil, og jeg har hatt angst i flere år siden jeg var 12 år og dette har gått i arv i store deler av familien på mor siden. Det jeg er redd får er lange turer i bil. Jeg kjenner allerede dagen før at jeg blir skvetten av tanken. Det verste er og sitte på, men da jeg kjører selv da er det som regel litt enklere, og det er far min som skal kjøre, og han nekter og la meg få kjøre langturer selv om jeg er flink til og kjøre bil og har kjørt bil siden jeg var 13 år. Så lurte på om noen har noen tips til at jeg kan takle dette uten noe store problem? Bør jeg bare hoppe rett ut i det selv om det kommer til og bli vanskli? Hilsen oppgitt gutt. Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 For å få bukt med problemet bør du finne ut nøyaktig hva du er redd for? Er du redd for å kræsje f.eks? Er det opplevelsen å se at bilen har høy fart ute på landevei, kombinert med motorlyd? Et triks er jo å sette litt beroligende musikk på øra og lukke øya i ny og ne under turen. Musikk kan hjelpe mye mener nå jeg, det har alltid hatt positiv effekt om jeg trenger å roe ned f.eks. Pink Floyd er en ener til å få meg til å slappe av iaf Lenke til kommentar
Gjest Trådstarter Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 Problemet er at jeg er redd får og få slike "anfall" da jeg sitter i bil. Er ikke redd får og kræsje eller noe slikt men er anfallene jeg har vendt meg til og få så det har gjort meg skeptisk Men det plager meg får var mye på langturer og slikt i bil før jeg fikk angst, og jeg ELSKET det og gjør det fårsovidt enda, derfår er det så surt får meg at det skal være slik :/ Lenke til kommentar
Khani Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 Ha noen og prate med gjennom turen. Se film eller les hvis du ikke blir syk eller evt ta en sjøsyke/bilsyke tablett for og dempe kvalmheten. Også høre på musikk er et godt alternativ som sagt to poster opp. Lenke til kommentar
Gjest Trådstarter Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 Takk får tipsene vist noen har flere kom gjerne med det men dette med og lese eller se film blir nok ikke så aktuelt Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 En så spesifikk angst burde være mulig å få bukt med. Ta kontakt med fastlegen din og få en henvisning til psykolog. Med litt målrettet arbeid så burde det bli bedre. Kognitiv terapi er et stikkord. Det har vist seg å være den mest effektive metoden for å bli kvitt angst. Mener å ha lest at det har en suksessrate på noe rundt 70%. 70% er mye når det gjelder angst. Går selv til DPS (distriktpsykiatrisk senter) i behandling for bl.a. angst. Anbefaler deg forresten å låne en bok på biblioteket som heter "Trange rom og åpne plasser" av Torkil Berge og Arne Repål. Meget god bok som omhandler angst og lignende. Problemet med kognitiv terapi, som jeg nevnte, er at det tar tid. Og du må gjøre mye av arbeidet selv. Så du kan ikke regne med å bli kvitt problemet ditt til i morgen hehe. Men kanskje du kunne hørt med fastlegen din om å få noe beroligende bare for denne ene turen? Leger er ikke veldig glad i å skrive ut slike ting til så unge mennesker da. Så du kan jo forklare situasjonen og si at du har tenkt å gjøre noe med problemet, men at siden det tar tid å få henvisning osv. så hadde det vært greit med litt "nødhjelp" om det blir akutt. Selv så bruker jeg sobril 15mg i slike tilfeller. Ofte er det en hjelp å bare vite at man har dem på lomma i tilfelle. Trenger ofte ikke ta dem en gang. Det er nok å vite at man har dem tilgjengelig. Andre medikamenter som kan vurderes kan være Abilify, valium/vival, atarax eller Vallergan. Atarax og vallergan er vel begge antihistaminer i utgangspunktet og er dermed ikke vanedannende. Abilify er jeg litt usikker på, men jeg tror ikke den er vanedannende heller,. eller evt ta en sjøsyke/bilsyke tablett for og dempe kvalmheten. Ikke så dumt egentlig. En del bilsyketabletter er også beroligende om man tar f.eks. dobbel dose. NB! Ikke spis hele brettet eller noe! Det kan være farlig! Lenke til kommentar
Gjest Trådstarter Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 Har både gått te psykolog og alt får dette her, men det begynnder og bli en god stund siden, og merker at jeg har ikke blitt noe merkbart bedre akkurat bortett fra at jeg klarer og håndtere anfallene jeg får utenom bdei jeg får da jeg sitter i bil Men jeg har 2 valium tabletter liggende som jeg fikk engang før jeg skulle til tannlegen som jeg aldri kom meg så langt til og det var vel i forrige uke, så jeg kan nå altids bare ta med meg dei og ta dei om det blir alt får gale? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 Ta de med. Som sagt så kan det være en hjelp å bare vite at du har de "i tilfelle". Om du er av typen som liker grapefrukt så skal du være obs på at grapefrukt anbefales ikke i kombinasjon med benzodiazepiner som diazepam (valium/vival/stesolid) da det øker effekten av virkestoffet. Bare noe å være obs på. Lenke til kommentar
Gjest Trådstarter Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 Hehe jeg liker ikke grapefrukt Lenke til kommentar
Gjest Trådstarter Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Måtte bare si i fra om at turen gikk kjempe bra uten stopp i det hele tatt, men merket anfall men jeg klarte og presse meg igjennom til det gikk over Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå