HDSoftware Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 Folkens, jeg har en liten greie her som jeg skulle hatt ordnet. Jeg har satt opp en boks med Windows 2008 R2, ISA Server og DHCP server. Boksen er meldt inn i domenet og alt det der er ok. Når jeg kjører "Scan the role" på DHCP servicen så får jeg følgende melding: TITLE: DHCP: A Forward lookup zone should be configured for the DNS domain used to register DNS records for IPv4 clients. Severity: Error ..... Details: Issue: A forward lookup zone has not been configured for the following domains (Domain Name, Server/Scope): mitt.domenenavn Server. Impact: Domanin Name System (DNS) registration of A records for client computers will fail resulting in the inability to connect to these client computers using host names. Resolution: By using the DNS MMC snap-in, configure a forward lookup zone for these domains or configure the correct domain name on the DHCP server as a scope option or server option. Når jeg ser på Scope Options på DHCP serveren så er følgende registrert: 003 Router Standard 172.16.255.253 006 DNS Servers Standard 172.16.0.110, 172.16.0.210 015 DNS Domain Name Standard mitt.domenenavn på Server Options har jeg: 006 DNS Servers Standard 172.16.0.110, 172.16.0.210 015 DNS Domain Name Standard mitt.domenenavn Når jeg så ser på DNS serveren så har den følgende forward lookup zone registrert: ISASERVER HOST(A) 172.16.255.253 Følgende IP oppsett er gjeldende: DNS Server 1: 172.16.0.110/16 DNS Server 2: 172.16.0.210/16 ISA Server : 172.16.255.253/16 DHCP Server : Installert på ISASERVER Jeg har googlet alt det som står i Best Practice meldingen men finner ingen relevante artikler. Takker på forhånd for alle tips... Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 Du må selvsagt legge til en zone for ditt domene. Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 2. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2010 Ja, skjønner jo det, men jeg har installert DHCP server mange ganger før uten at dette har medført noe som helst ekstra instillinger. Eneste forskjellen er at tidligere har jeg installert DHCP serveren rett på samme maskin som DNS serveren, men i dette tilfellet har je valgt å putte DHCP serveren på router maskinen. Grunne til det er at router maskinen har tre nett kort og DHCP serveren skal gi IP adresser på to scope (Internal og Perimeter). Men siden du er inen på det - hvordan legger jeg inn det da? På DNS serveren eller som en option poå DHCP serveren? Jeg er som du skjønner litt usikker på hvor jeg skal lete hen.. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 Du må konfigurere DNS-serveren din riktig. Slik det står nå så er den ikke autorativ for ditt domene. Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 2. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2010 Kan du gi en pekepinn på hvor jeg setter det? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 (endret) I forward lookup-zone i DNS-konsollet? Red.: Jmf. feilmeldingen din. Issue: A forward lookup zone has not been configured for the following domains (Domain Name, Server/Scope): mitt.domenenavn Server. Du har ikke konfigurert forward lookup zone i DNS-tjenesten. Derfor feiler den. Endret 2. juli 2010 av NikkaYoichi Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 2. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2010 Da er jeg skikkelig usikker på hva du mener. Under Forward Lookup Zone så finner to registreringer: _msdcs.mitt.domene mitt.domene under mitt.domene er følgende: (same as parent folder) Start of Authority (SOA) [528], dc1.mitt.domene static (same as parent folder) Name Server (NS) dc2.mitt.domene static (same as parent folder) Name Server (NS) dc1.mitt.domene static (same as parent folder) Host(A) 172.16.0.210 (same as parent folder) Host(A) 172.16.0.110 + resten av maskinene på nettet, herunder denne: ISASERVER Host(A) 172.16.255.253 Noe jeg ikke har fått med meg her? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 Hmm, jeg ser ikke noe umiddelbart galt med det der, det skal jeg innrømme. Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 2. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2010 Hmm. Kan det rett og slett være noe brannmur greier tro.... Denne ForeFront ISA Serveren er jo i utgangspunktet tett som en murvegg. Spørs om ikke jeg må tukle litt med den og se om det er den som stenger ting... Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 2. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2010 nahhh, finner ikke noe. Men den oppfører seg som om alt er i orden. Jeg lar den bare være slik foreløpig. Kansje er det en bøgg i "best practise" rutinen her.... vi får se.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå