Knife Skrevet 1. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 1. juli 2010 (endret) La oss si at du løper litt rundt i en time, både litt løping og litt pauser. Er det slik at kroppen begynner å ete i seg muskeleproteiner under økten eller er det bare når kroppen ikk får tilstrekkelige med kalorier den dagen? Jeg har forsåvidt tre teorier. 1) Når glykogenlagrene går tom så vil kroppen på det sekundet begynne å hente energien sin fra fett og proteinet ved å ta enkelte aminosyrer og kroppsfett, som kalles gluconeogenesis. Det er sikkert at kroppen gjør dette, men noe som er usikkert er om kroppen henter proteinet fra muskelen eller proteinet fra magen. 2) Det spiller ingen rolle om du går tom for glykogen så lenge kroppen har nok av kalorier til å bygge seg opp igjen. Denne teorien støtter også at kroppen vil bruke proteiner som energi, men at kroppen legger tilbake proteinene når du inntar seinere på dagen. 3) Kroppen vil bruke proteiner til energi, men det er såpass liten mende at det ikke spiller noe rolle. Folkens, står fast her! Endret 2. juli 2010 av Pijus Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 2. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2010 Hvis du går helt tom for lettbrent energi så vil kroppen begynne å spalte muskelproteiner da det er den energien som krever minst energi å bruke. Den bruker selvfølgelig av fettlageret også, og hvor store mengder den spalter og brenner vet jeg ærlig talt ikke. Hvis du har spist godt iløpet av dagen så energilageret er fullt, så vil du ha energi nok til borti en times intensiv trening før du begynner å gå tom og kroppen kobler over på reserveløsning. Det er sikkert individuelle forskjeller her også. Sportsdrikk med fruktose vil være en lett tilgjengelig energi kilde for kroppen hvis man skal trene lange økter, eller at man spiser frukt som bruker litt tid på å fordøye rett før en slik økt. Så vidt jeg vet er banan sammensatt av både langsomme og hurtigere karbohydrater og burde være ideell som slik mat. Lenke til kommentar
Knife Skrevet 2. juli 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. juli 2010 (endret) Kroppen kan ikke bruke protein som energi. Glukose og fett er eneste kroppen kan som energi, og hvis kroppen er vandt til å bruke karbohydrater som første energikilde så vil den lage sin egen glukose ved gluconeogenesis. Eneste du gjor var jo å skrive akkurat det jeg spurte om, du svarte ikke på noen av spørsmålene. Men takk fordeom Det jeg tror er at når kroppen går tom for glykogen så vil den begynne å gjøre muskelprotein og kroppsfett over til rask glukose for å holde blodsukkert i sjakk, men at kroppen erstatter de proteine den har brukt til energi hvis du har et høydt proteininntakk og overskudd av kalorier. Hadde vært fint om noen kunne avkrefte eller bekrefte. Endret 2. juli 2010 av Pijus Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 2. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2010 Kroppen spalter muskelprotein tilbake til de enkelte aminosyrer og brenner de da det er det letteste for kroppen å gjøre i en knipe. Skulle kanskje forklart meg bedre. Lenke til kommentar
Knife Skrevet 2. juli 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. juli 2010 (endret) Jeg vet ikke helt om det. The Anabolic Solution (Mauro G. Di Pasquale, B.Sc., M.D., M.R.O., M.F.S. - Side 36-38) forteller og legger fram studier og kilder der hvis kroppen går tom for glykogen vil den begynne å lage glukose ved hjelp av aminosyrene (Tryptophan, Alanine, Cysteine, Aspartate, Aspartate, Phenylalanine, Tyrosine, Tyrosine, Valine, Isoleucine, Methione, Glutamine + et par flere) og glycerol (kroppsfett) Hvordan det hele skjer. Men vi er da enig i en ting, kroppen VIL bruke proteiner til energiformål. Hvor mye og hvor stor rolle det spiller har vi ikke funnet ut ennå. Endret 2. juli 2010 av Pijus Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 2. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2010 Det er jo ikke sånn at den brenner kilosvis med protein under en lang treningsøkt. Men at den stjeler noen gram det er helt klart. Lenke til kommentar
Knife Skrevet 3. juli 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. juli 2010 (endret) Ja. Det stjeler noen gram, men er det noen måter å forhindre det? Og teller de gramene så mye da? Mister kroppen de gramene for godt eller bare "midertidig" til kroppen fyller de opp igjen seinere? Endret 3. juli 2010 av Pijus Lenke til kommentar
r1hunter Skrevet 3. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 3. juli 2010 Ja. Det stjeler noen gram, men er det noen måter å forhindre det? Og teller de gramene så mye da? Mister kroppen de gramene for godt eller bare "midertidig" til kroppen fyller de opp igjen seinere? Ja. Drit i å løpe lange turer. Kjør heller intervaller. Fungerer både bedre for kondisjonen og fettforbrenningen. Fungerte i hvertfall for meg da jeg spilte fotbatll for mange herrens år siden ^^ Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 12. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 12. juli 2010 Mine innlegg Jeg har en god magefølelse på at man kan hindre mye av tapet med å ta seg en proteinshake litt før man drar på joggetur. Hva tror dere? Lenke til kommentar
Knife Skrevet 12. juli 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. juli 2010 (endret) Vet ikke om det kommer til å forhindre så mye. Spørsmålene er fortsatt ubesvart. Men vil tenke meg at en god shake med karbohydrater før og etter trening vil forhindre en god del. Det er først når kroppen går tom for energi da den vil begynne å spalte proteiner om til energi. Hva om kroppen har energi heletiden tilengelig? Da vil den vel kanskje ikke spalte disse dyrbare proteine? Eller uansett om kroppen gjør det, så vil vel proteine ikke forsvinne helt? Så mange spørsmål ubesvart Endret 12. juli 2010 av Pijus Lenke til kommentar
Zarfax Skrevet 12. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 12. juli 2010 Inntressant tråd. Selv vegrer jeg meg litt for å dra på lengre joggeturer pga. dette. 30-35 min går nok greit men noe lenger enn det spiser litt av musklene så vidt jeg har forstådt. Løsningen på dette kan være som du sier å hele tiden ha energi tilgjengelig, i form av en sportsdrikk og kanskje litt rosiner els., men dette er ganske kjipt å ha med hvis man jogger. Er tydelig at du har lest deg godt opp på dette temaet pijus, kanskje du burde snakke med en ærneringsekspert? Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 12. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 12. juli 2010 Hva med å starte en slik tråd på myr-forumet evt søke opp om det er laget noe tilsvarende der? Lurer på hva Børge mener om saken. Lenke til kommentar
Knife Skrevet 12. juli 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. juli 2010 Skal lage en tråd på myrevolution. snart... Lenke til kommentar
Knife Skrevet 13. juli 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. juli 2010 Dere som har lyst å følge med på tråden -> http://myrevolution.no/forum/threads/4501-Hvor-lenge-f%F8r-kroppen-begynner-%E5-spise-fra-musklene-n%E5r-man-l%F8per?p=88581#post88581 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå