Gå til innhold

Spørsmål om rotter


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Har skaffet meg en rotte, og har derfor noen spørsmål angående det!

 

1, Er det noen spesielt gode tips om hvodan man kan få en rotte tam? Hva den liker, og hva som kanskje er den riktige måten å gå frem på slik at rotta skal forstå at man ikke vil den noe vondt? Den virker veldig redd, og gjemmer seg så fort man kommer nær nok, tar jeg den ut av buret og forsøker og kose med den, så virker det som alt den vil er å gjemme seg.

 

2, Hva slags ting kan jeg gi som "godbiter" til en rotte? Har hørt de kan spise omtrentlig alt.

 

3, Burde jeg skaffe meg en rotte til? Har lest de kan bli veldig ensomme om de bare er en.

 

4, Om man har en tam rotte, vil man kunne f.eks sette den på skulderen og gå rundt uten at de er fare for at den kan falle ned? Det sies at de har utrolig bra balanse.

 

5, Om en rotte skulle falle, hvor stor høyde kan den tåle?

 

Håper jeg får flotte svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-1432

Hei! Gratulerer med et fint kjæledyr.

 

Det første du må gjøre er å kjøpe ei rotte til. Rotter er veldig sosiale flokkdyr. Menneskelig kontakt kan aldri erstatte denne kontakten. Minst 2 rotter, ALTID. Husk å kjøp av samme kjønn og lik alder.

 

Det er helt normalt at rotta er litt usikker i begynnelsen. Det beste du kan gjøre er bestikkelser. La rotta komme til deg, og få ta godbiter av hånda di. Åpen opp luka f.eks og sitt der med godbiter. Ikke fang/løft den opp med det første. La den forbinde deg med godbiter, da blir du fort populær.

 

Det er noen ting som ikke egner seg som gobiter. Alt som er salt eller krydret bør du unngå.

Nøtter, tørket frukt, banan, diverse frukter/grønnsaker og rått kjøtt og fisk er bra. Bare pass på at du fjerner det vist det blir liggende noe igjen i buret. Og alt med måte.

 

Jeg ville ikke gått ut av huset med en rotte på skulderen hvertfall. De kan bli redde og lettere miste balansen og falle? Har ikke gjort dette med noen av mine rotter. Det bestev er kansje hvis du har en stor hettegenser på, så den kan gjemme seg litt. Rotter elsker slike gjemmesteder.

 

Hvor langt en rotte kan falle uten å skade seg veit jeg ikke.

 

Hvordan bur har du nå, hva er målene, og hvordan har du innredet det?

 

Du kan også rådføre deg på denne siden (norsk tamrotteforening)

Der er det folk som har mye bedre kompetanse enn meg, og utrolig mye god og riktig informasjon.

Løkke tel :)

 

http://tamrotter.com/

Endret av medlem-1432
Lenke til kommentar

Rotter er så søte!

 

1. Den vil vel sikkert være litt redd i begynnelsen, men de er jo egentlig tamrotter, så det burde ikke bli så vanskelig. Det blir kanskje enda enklere hvis du kjøper enda en rotte.

Bare kos masse med den :-)

 

2. Det går an å finne godteri på butikken, tror jeg. Har sett noe, men ALT kan den selvfølgelig ikke spise, så pass litt på.

 

3. Hvis du ikke kjøper en rotte til, så må du kose og være mer sammen med den, så det beste er å kjøpe en til. De liker selvskap.

 

4. Jeg har hatt rotter på skulderen og hodet mange ganger. De falt aldri.

 

5. Vet ikke hvor langt de tåler å falle, men jeg tror ikke du trenger å tenke på det. Den liker å klarte, og det skal mye til for å fa den til å falle.

 

Lykke til ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...