MistaPi Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Øyene våre fungerer ikke som en lukker på et kamera, men tar imot en konstant strøm med lys. Det er ikke noe gitt grense på hvor mange fps vi kan oppfatte, det vil uansett være avhengig av en rekke faktorer. Det har dog blitt målt at vi kan fange opp et lys glimt i et mørk rom som glimter bare 1/220 av et sekund. Blazer: hvorfor tror du f.eks Modern Warfare 2 kjører i 60FPS i sub-HD oppløsning (1024x600) på konsollene istedet for synced 30FPS i 720p, kanskje også med 4xAA eller høyere detalj nivå? Eller at Forza spillene kjører på konstant 60FPS? Hvorfor tror du grafikken i disse hydraulistiske flysimulatorene som trener opp piloter kjører i konstant 120FPS? Hvorfor tester du ikke bare dette selv i f.eks Quake3 med com_maxfps kommandoen? Jeg husker selv jeg testet dette når jeg satt med en CRT og det var tydlig forskjell selv når jeg gikk fra 85FPS til 60FPS. Jeg kan huske 30FPS vs 60FPS demoen til 3Dfx i 1996 da dette også var en diskusjon.. dette er virkelig en seiglivet myte. Lenke til kommentar
Blazer Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 den her fps diskusjonen har jeg vært med på mange ganger før. gidder ikke å diskutere det egentlig. men for min del så er 30 fps nok. jeg kjører f.eks crysis på very high. 8x aa. og får 29 i min fps, og 36 i avg. og jeg ser ikke antydninger i at bildet lagger. mulig noen her har super syn ikke vet jeg hehe. Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 (endret) den her fps diskusjonen har jeg vært med på mange ganger før. gidder ikke å diskutere det egentlig. men for min del så er 30 fps nok. jeg kjører f.eks crysis på very high. 8x aa. og får 29 i min fps, og 36 i avg. og jeg ser ikke antydninger i at bildet lagger. mulig noen her har super syn ikke vet jeg hehe. Din påstand om at øyet ikkke ser over 30FPS er ikke noe å diskutere da det er rett ut feil, og at 30fps er nok for din del er heller ikke noe å diskutere da det blir din subjektive mening. Selvom jeg er ganske sikker på om du hadde spillt BC2 i en times tid i låst 60FPS for så å spille det i låst 30FPS hadde du nok merket en forskjell. Når det gjelder Crysis så gjorde Crytek en bra jobb med å få Crysis å føles brukbart glatt ved lavere framerate, og jeg vil si 25-30FPS i Crysis føles like glatt som ~50FPS i mange andre first person shootere. Dette kommer også ann på input prosseseringen og ellers hvordan spill motoren gjør ting. Du kan også ta en titt i denne tråden på Beyond3D forumet og ikke minst legg merke til resultatet for avstemmningen: http://forum.beyond3d.com/showthread.php?t=14800&highlight=human+eye+framerate Endret 5. juli 2010 av MistaPi Lenke til kommentar
Blazer Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 den her fps diskusjonen har jeg vært med på mange ganger før. gidder ikke å diskutere det egentlig. men for min del så er 30 fps nok. jeg kjører f.eks crysis på very high. 8x aa. og får 29 i min fps, og 36 i avg. og jeg ser ikke antydninger i at bildet lagger. mulig noen her har super syn ikke vet jeg hehe. Din påstand om at øyet ikkke ser over 30FPS er ikke noe å diskutere da det er rett ut feil, og at 30fps er nok for din del er heller ikke noe å diskutere da det blir din subjektive mening. Selvom jeg er ganske sikker på om du hadde spillt BC2 i en times tid i låst 60FPS for så å spille det i låst 30FPS hadde du nok merket en forskjell. Når det gjelder Crysis så gjorde Crytek en bra jobb med å få Crysis å føles brukbart glatt ved lavere framerate, og jeg vil si 25-30FPS i Crysis føles like glatt som ~50FPS i mange andre first person shootere. Dette kommer også ann på input prosseseringen og ellers hvordan spill motoren gjør ting. Du kan også ta en titt i denne tråden på Beyond3D forumet og ikke minst legg merke til resultatet for avstemmningen: http://forum.beyond3d.com/showthread.php?t=14800&highlight=human+eye+framerate ok si du har rett med det ang at crysis har gjort en bra jobb ved å få spillet til å se bra ut ved 30 fps. det betyr jo at BC2 folka har gjort en dårlig jobb hvis man må ha 60 fps for å kunne spille det skikkelig. hadde jo vært bra hvis alle spill utviklere hadde gjort det samme som crysis folka og gjort spilla spillbare ved 30 fps. men personlig syns jeg de fleste spill jeg spiller fungerer bra på 30-40 fps. 1 Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 ok si du har rett med det ang at crysis har gjort en bra jobb ved å få spillet til å se bra ut ved 30 fps. det betyr jo at BC2 folka har gjort en dårlig jobb hvis man må ha 60 fps for å kunne spille det skikkelig. hadde jo vært bra hvis alle spill utviklere hadde gjort det samme som crysis folka og gjort spilla spillbare ved 30 fps. men personlig syns jeg de fleste spill jeg spiller fungerer bra på 30-40 fps. Jeg sier ikke at Crysis ikke hadde hatt fordel av høyere framerate og forøvrig er det ikke så fast-paced som det BC2 er. Uansett blir det noe mer nyansert enn at enten har de gjordt en en bra jobb eller så har de gjordt en dårlig jobb. Jeg syns også de fleste spill er spillbart i 30FPS, jeg spiller jo noe konsoll spill der de storparten av spillene dessverre kjører på 30FPS, og ikke alltid engang det når det skjer mye på skjermen. Dette er dog en stor grunn til jeg foretrekker å spille på PC pga høyere framerate. Jeg kom over en artig video som tar for seg myten om at siden 24FPS oppleves som glatt på film vil det også gå glatt i spill. Synd dem også ikke sammenlignet med 30FPS. http://kimpix.net/2006/12/03/60fps-vs-24fps/ 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå