hallvardr Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Hva er forskjellen? Jeg tenkte å spare 500kr ved å kjøpe en mindre og stillere kabinett vifte og skifte ut viften som er over CPU kjøleelementene, men jeg så at CPU viften har 4 ledninger koblet til og ikke 3 som kabinettviftene, hva er den siste til, og er ideen min mulig? Lenke til kommentar
Khani Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 pin nr 4 er en kabel for viftekontroll som blir styrt av maskinen etter hvor varm cpu er. Slik at den ikke trenger og stå på fullt hele tiden. Det er kansje mulig og slå av viftekontroll i bios og få det hele til og fungere. på den måten. Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 CPU vifte er for å kjøle Prosessoren, mens Kabinettvifte er for å kjøle innsiden av kabinettet. 4-pin CPU vifte, også kalt PWM vifte brukes for at viften ikke skal spinne i en større hastighet enn nødvendig. Nå er denne temperatur målingen som PWM er viktigere for CPU vifte enn for kabinettviften. Vil du spare penger på kjøling og fremdeles få god ytelse for pengene, bør du ta en titt på produktene fra Arctic Cooling. Er PWM funksjonen noe som er til interesse, har Arctic Cooling noe kalt PST - PWM Sharing Technology. Dette vil si at du kan koble opptil fem PWM vifter (inkl. CPU viften) til den samme 4-pin kontakten til Hovedkortet. Til eksempel Freezer Xtreme Rev.2 + Arctic F PWM + Arctic F Pro PWM Både CPU viften og de to kabinettviftene vil da øke eller minske hastigheten etter temperaturavlesningen fra sensoren innebygget i Hovedkortet. Blir nesten som en helautomatisk viftekontroller. En slik PWM løsning med en CPU vifte og to kabinettvifter koster rundt 370 kroner. Vil du gjøre det litt billigere og kun ha PWM på selveste CPU viften, kan du vurdere Freezer 7 Pro Rev.2 + Arctic F Prisen på en CPU vifte og to kabinettvifter blir da rundt 250 kroner. Arctic Cooling produktene finner du hos nettbutikkene Amentio.no, DustinHome.no og QuietPC.no .. Om prisen skremmer deg, kan jeg si at jeg selv har brukt Arctic Cooling produkter i flere år. Du kan også lese de mange tester på nett og lese hva kundene mener hos DustinHome og QuietPC. Lenke til kommentar
hallvardr Skrevet 2. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2010 Interessant. Mange har bare anbefalt Noctua sine kjølere, som nok er meget bra, men blir litt vel dyre synes jeg. Vifter har jo jeg så det trenger jeg ikke. Jeg var faktisk inne på dustin og kikket på de i går, men prisene virket litt VEL billige, så jeg antok at de sannsynligvis ikke var spesielt bra. Jeg har forresten Q9550 prosessoren og vil ha en så stille PC som mulig (med grei kjøling) Hva vil du annbefale av FREEZER XTREME eller FREEZER 7 PRO? Jeg antar da at den mindre 3 pins viften jeg kjøpte er like greit å bare sende tilbake;) Lenke til kommentar
Khani Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 Skal du ha billig kjøler er cooler master hyper 212 et godt alternativ. omkring 250kr som er tilsvarende en dyr vifte. Arctic cooling har også noen gullkorn av noen kjølere. Lenke til kommentar
hallvardr Skrevet 3. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2010 Skal du ha billig kjøler er cooler master hyper 212 et godt alternativ. omkring 250kr som er tilsvarende en dyr vifte. Arctic cooling har også noen gullkorn av noen kjølere. Så at den ikke var spesiellt stille, så det er lite aktuellt. Jeg er ute etter en stille og billig type. Lenke til kommentar
andybb Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 Blir jo stille om viften kjører på lav rpm. Jeg har en Cooler Master Hyper TX3 som kan kjøpes til 150 kr på DustinHome. Link: http://www.dustinhome.no/pd_5010331773.aspx Den kjøler en AMD Athlon x4 2.8 GHz. Når jeg undervolter prosessoren kan viften kjøre på rundt 800 rpm hele tiden, selv under full load og ble aldri over 40 grader. Nå kjører jeg på 3.36 GHz, og viften ligger da på 800-1000 rpm under idle, og under load så øker rpm alt ettersom. Makstempen er da 50-51 grader. Lenke til kommentar
hallvardr Skrevet 3. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2010 Blir jo stille om viften kjører på lav rpm. Jeg har en Cooler Master Hyper TX3 som kan kjøpes til 150 kr på DustinHome. Link: http://www.dustinhome.no/pd_5010331773.aspx Den kjøler en AMD Athlon x4 2.8 GHz. Når jeg undervolter prosessoren kan viften kjøre på rundt 800 rpm hele tiden, selv under full load og ble aldri over 40 grader. Nå kjører jeg på 3.36 GHz, og viften ligger da på 800-1000 rpm under idle, og under load så øker rpm alt ettersom. Makstempen er da 50-51 grader. Blir jo ganske stille med lav rpm ja, men om det trengs går jo den opp og da er det kjiipt med en litt bråkete vifte. Liker da heller ideen til FREEZER 7 PRO som har gummi oppheng til viften, eller FREEZER XTREME som har doble element og derfor burde gå med lavere rpm konstant? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå