Gå til innhold

Windows 7 Formatering og reinstallering uten cd?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg kjører nå en datmaskin med operativsystemet Windows 7 64-Bit.

Har alt for mye på datamaskinen nå og vil formatere..

Jeg har ikke installasjons disk å har heller ikke brennbare dvd plater til å lage en.

Spørsmålet mitt er om det går an å formatere datamaskinen uten å ha en cd?

Om det går, hvordan gjør jeg det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, du kan formatere uten CD, men du møter nok noen problemer med å installere windows 7 uten noen DVD :)

Du kan jo sjekke om det er noen gjenopprettings sak på PCen din. Da blir den slik den var når du kjøpte den. Dvs med windows 7 friskt installert. Eller skaffe en DVD med windows på da.

Lenke til kommentar

Det er gjenoppretting på PCen ja, men med dette har jeg bare muligheten til å gjenopprette til et tidspunkt der hvor PCen ble oppdatert av Windows Update (01.07.2010) altså dagens dato. Så det verktøyet hjelper meg ikke mye.

Har en CD her; "Reinstallasjon CD. Microsoft Windows XP Professional Inkludert Service Pack 2"

En kompis av meg sa at han kunne fint bruke denne til å installere XP fra Windows 7.

Men, jeg er ikke sikker på om jeg kan stole på det, eller?

Lenke til kommentar

Har en CD her; "Reinstallasjon CD. Microsoft Windows XP Professional Inkludert Service Pack 2"

Det eneste den platen kan benyttes til er å formatere harddisken (da blir den blank og alal data på systemdisken forsvinner). Den vil ikke gi deg Windows 7 på harddisken.

Har du en gjenopprettingspartisjon på maskinen din? Det var det Noob11 siktet til (og ikke system restore i Windows). Alle egneninstallert program vil forsvinne, alle oppdateringer forsvinner og alle andre datafiler på systemdisken vil fosvinne. Med andre ord: Backup.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe gjenopprettingspartisjon på denne maskinen nei..

Det dere sier da er at det er ingen annen utvei enn å få tak i en orginal CD med f.eks Windows XP o.l. om jeg skal gjennopprette datamaskinen til slik som den var da jeg fikk den?

Lenke til kommentar

Hvilket operativsystem hadde pcen da du fikk den da?

Du må selvsagt skaffe deg samme CD plate med det OSet du hadde da du fikk pcen. Og det du har lisens til.

Har pcen kun en XP OEM lisens, må du enten skaffe deg en XP plate, eller kjøpe deg Windows 7 (eller Vista for de som vil ha det :!: )

Lenke til kommentar

PCen hadde Windows 7 64-bit da jeg fikk den.

Så jeg kan ikke finne tak i en Windows XP plate å installere på datamaskinen?

Du har med andre ord "bare" en Windows 7 64bits lisens. Denne virker ikke med Windows XP. Du må ha en XP-lisens som passer med den utgaven du skal installere av XP. Det er i tillegg ikke sikekrt at det finens XP-drivere til din maskin (XP har gått ut på dato. Nyere hardware mangler svært ofte drivere for XP).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...