snartenkt Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 (endret) Jeg vurderer å kjøpe nytt kamera, og har følgende kriterier: Rask seriefoto: Her mener jeg ikke "20 bilder på 1 sekund", men raskt som at den kan ta flere bilder etter hverandre så lenge man holder inne knappen. 3 bilder i full oppløsning i sekundet eller mer uten at det er noen tidsgrense, f.eks. Bra lysfølsomhet (bra kvalitet ved høyere ISO enn 100/200 - opp mot 400-800 eller mer?) OBS OBS OBS: I forhold til andre kompaktkameraer! Ganske lite (må gå i bukselommen) Minnekort må være SD/SDHC Optisk søker vil være en stor fordel, men ikke et absolutt krav Gjerne et kamera som ikke kjører på med megapiksler bare fordi produsenten tror det er nødvendig Zoom er helt uvesentlig Kameraet kan gjerne tilgjengelig i flere farger. Jeg har vurdert Canon IXUS 300 HS, men har fått det for meg at enkelte Fujifilm-kameraer er bedre i dårlig lys/ved høyere ISO-verdier? 300 HS kan ta 3,7 bilder i full oppløsning i sekundet, noe som ikke høres så verst ut. Men altså, er det noen alternativer til Ixus 300 HS? Pris er ikke veldig viktig her. Endret 18. august 2010 av snartenkt Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 Du bør vurdere Canon S90 ut i fra dine kriterier. Lenke til kommentar
se# Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 Jeg kjenner ikke til noe kamera som oppfyller alle kravene dine. Best egneskaper ved høy iso på et kamera som går i en bukselomme er nok Canon S90 som nevnt i det første svaret, men det er håpløst tregt i forhold til bildefrekvensen du ønsker deg. Merk også at alle kompaktkameraer låser fokus i seriebildemodus med største hastighet, ikke sikkert det er noe problem for deg, men verdt å vite. Hvis du kan vente litt så er det en bra sjanse for at det kommer noen nye modeller i løpet av et par måneder, men hvor bra seriebildefunksjonen blir er det umulig å vite. Mange nye kameraer bruker CMOS-sensor og det gir mulighet for raskere seriebilder, men de er har hittil ikke vært fantastisk bra på høy Iso. Flere av disse gir også veldig høy bildefrekvens, opp til ti bilder i sekundet, men da bare i korte serier, Mulig Ixusen du nevner er det nærmeste du kommer. Lenke til kommentar
snartenkt Skrevet 5. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2010 Canon S90 virker noe treg på seriebilder. Det jeg lurer litt på er om Ixus 300 HS tar bedre bilder enn tidiligere kompaktkameraer i dårlig lys? Er det høyere kvalitet og mindre støy på høyere ISO? Jeg husker som nevnt at det var en serie med kameraer, tror det var fra Fujifilm, som fikk fryktelig mye skryt for bildene i dårlig lys. Dette var rundt da Ixus 800 eller 900 var ny, eller noe slikt. Noen som skjønner hva jeg snakker om? Jeg lurer altså på om Ixus 300 HS kanskje kan ha tatt igjen disse andre kameraene på bilder i dårlig lys? Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Det jeg lurer litt på er om Ixus 300 HS tar bedre bilder enn tidiligere kompaktkameraer i dårlig lys? Er det høyere kvalitet og mindre støy på høyere ISO? Jeg husker som nevnt at det var en serie med kameraer, tror det var fra Fujifilm, som fikk fryktelig mye skryt for bildene i dårlig lys. ? Liten sensor = mye støy over ISO 100. Dette er reglen uten unntak. Fujisensoren du tenker på er i bl.a. F10 til F31fd + flere. Lenke til kommentar
snartenkt Skrevet 7. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2010 F31fd og slikt ja, det var det jeg tenkte på. Hvordan er Ixus 300 HS i forhold til disse Fuji-kameraene i dårlig lys? Lenke til kommentar
Gapatrosten Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 https://prisguiden.no/product.php?productId=98755 Lenke til kommentar
snartenkt Skrevet 7. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2010 Panasonic Lumix DMC-LX3 virker litt for stort. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Sony NEX3 med 16mm f/2,8 4048 kr hos Pixmania 7,0 bps kun begrenset av plassen på minnekortet. Panasonic GF1 med 20mm f/1,7 6349 kr hos Dustin 3,0 bps kun begrenset av plassen på minnekortet. Begge kan ta 30 bilder per sekund i videomodus, men da kun i 1 megapiksel oppløsning (1280x720). Sony NX3 er litt mindre enn Panasonic GF1. Panasonic 20mm er vesentlig skarpere og bedre enn Sonys 16mm. Lenke til kommentar
snartenkt Skrevet 7. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2010 Ja, igjen er de vel ikke akkurat blant de mest kompakte kameraene. Dessuten trenger jeg ikke 30 fps, men noe slikt som 2-4+ fps i full oppløsning. Hvilke kompaktkameraer har tatt over fra Fujifilms kameraer som de mest lysfølsomme egentlig? Lenke til kommentar
tvister Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Kanskje Samsung EX! kan være verdt å vurdere, kanskje litt lav skuddtakt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Ja, igjen er de vel ikke akkurat blant de mest kompakte kameraene. Dessuten trenger jeg ikke 30 fps, men noe slikt som 2-4+ fps i full oppløsning. Jeg vet de krever litt store lommer, men jeg foreslår de fordi de er totalt overlegne alt annet som har blitt foreslått her i tråden når det kommer til bruk på høye ISO-verdier. Det klarer de på grunn av veldig mye større bildesensor. Sony NEX3 har en sensor på 365 mm2 Panasonic GF1 har en sensor på 243 mm2 Panasonic Lumix LX3 har en sensor på 45 mm2 Canon S90 har en sensor på 43 mm2 Samsung EX har en sensor på 43 mm2 Fujifilm F31fd har en sensor på 43 mm2 Ixus 300 HS har en sensor på 28 mm2 Jeg ser at du fisker etter støtte for å kjøpe Ixus 300 HS, men tro meg, det er det dårligste av disse alternativene dersom høy ISO betyr noe for deg. Liten sensor = dårlig på høy ISO. Størrelse på sensor, kamera og optikk henger til en viss grad sammen. Men siden de kameraene jeg foreslo kombineres med optikk uten zoom så reduserer det størrelsen ganske kraftig. Dersom du skal ha et sånt kamera med zoom så kan du glemme å få det i lomma. Selv om Sony NEX3 har større sensor enn Panasonic GF1 så er det faktisk mindre. Som nevnt i innlegget klarer NX3 7 og GF1 3 bilder per sekund. Skuddtakten kan justeres ned til henholdsvis 5 og 2 bps om det er ønskelig. Dette gjelder selvsagt full oppløsning. Tallet 30 bps kommer som du ser ved kraftig redusert oppløsning. Husk at ingen kameraer er perfekte så du må uansett gjøre noen vanskelige valg. du kan f.eks drite i bildekvalitet på høy ISO og kjøpe den Ixusen eller du kan godta litt ekstra lommeplass for overlegen bildekvalitet på høy ISO. Det er opp til deg. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Jeg føler at det Simen1 ikke helt har forklart tydelig nok, er at 30bps er HD video; altså vanlig filming Og det have også de fleste av kompaktkameraene som er nevnt her ... 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Jepp, jeg burde nok skrevet det litt tydeligere. Ellers så vil jeg si at bukselomma ikke er noe godt sted å være for kverken små kompaktkamera eller større kameraer. Hvis man går, står, sitter eller ligger så vil kameraet bli utsatt for press, vridning, slitasje og støv. Alt dette vil gjøre levetida ganske kort. Kjøp heller en passende kameraveske (a la denne) og fest det i beltet. Størrelsen på NEX3 uten objektiv er 117 x 63 x 33mm (bhd) og den veier i følge dpreview 297 gram med batteri og minnekort. Her er noen bilder som viser størrelsen i forhold til det som ser ut som en voksen damehånd. Lenke til kommentar
cFc Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 NEX har også Hand-Held Twilight og Anti-Blur motion, på begge disse tar kameraet 6 kjappe bilder og setter de sammen til et der du får VELDIG gode lowlight bilder, med lite støy og skarpt resultat. Ingen av konkurrentene har dette, så hvis høy iso er viktig er NEX i særklasse. Skal du ta bilder av f. eks en dåp inne i en kirke med litt så som så lys, eller av et bygg om natten, så vil du merke store forskjeller på resten av kameraene og dette om du bruker disse to funksjonene. Lenke til kommentar
snartenkt Skrevet 8. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2010 Hyggelig at folk her vet bedre enn meg hva jeg trenger... Det er ikke det at jeg ikke setter pris på tilbakemeldingene, men jeg ønsker altså nettopp et kompaktkamera jeg kan ha i bukselomma. For all del, jeg kan sikkert ha den i et lite beskyttelsesetui, men jeg vil ha den i bukselomma. Jeg er heller ikke ute etter støtte for å kjøpe Ixus 300 HS. Jeg er ute etter eventuelle alternativer med lysfølsomhet, slik Fujifilm-kameraene fikk så mye skryt for. Jeg lurte på om lysfølsomheten i 300 HS kunne sammenlignes med de eldre Fujifilm-kameraene som jeg mente å huske hadde fått så mye skryt. Overlegen kvalitet ved høy ISO har jeg heller aldri sagt noe om. Det var derfor jeg nevnte Fujifilm-kameraene, fordi jeg mente å huske at disse hadde fått skryt for god kvalitet ved høyere ISO/dårlig lys i forhold til at de var kompaktkameraer. Lenke til kommentar
cFc Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 HX5 eller WX1 er da alternativene. Begge er veldig gode i dårlig lys, om filming er aktuellt så er HX5 det beste du får i kompaktkameraer, og det diskuteres om WX1 er det nest beste. Faktisk har jeg sett et klipp der HX5 var bedre i dårlige forhold enn NEX5. Begge disse to har 10 mpx, og kan ta opptil 10 bilder i sekundet i full oppløsning. Om ikke rundt 3000 kr er for mye så får du nok ikke noe særlig bedre enn HX5 bortsett på ren stillbildekvalitet i gode lysforhold (som da selfølgelig er veldig viktig det og). Begge disse to har også Hand-Held Twilight og Anti-Blur motion som beskrevet ovenfor. Lenke til kommentar
snartenkt Skrevet 8. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2010 (endret) Sony WX1 så svært lovende ut. Men selvsagt bruker den ikke SDHC-minnekort. Jeg kommer absolutt ikke til å kjøpe kameraer som ikke støtter dette, så letingen fortsetter... Pris er ikke et spørsmål her. Hvis jeg finner det perfekte kameraet så kan det gjerne være dyrt. HX5 virket noe stort. Men svært lovende ellers. Støtter SD-kort også visst. Endret 8. juli 2010 av snartenkt Lenke til kommentar
snartenkt Skrevet 8. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2010 Dette nye kameraet skryter Sony av god lysfølsomhet på: http://www.sony.no/product/dsc-w-series/dsc-wx5 Det støtter til og med SD-kort. Men det ser litt stort ut. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. juli 2010 Del Skrevet 9. juli 2010 Overlegen kvalitet ved høy ISO har jeg heller aldri sagt noe om. Det var derfor jeg nevnte Fujifilm-kameraene, fordi jeg mente å huske at disse hadde fått skryt for god kvalitet ved høyere ISO/dårlig lys i forhold til at de var kompaktkameraer. Du skrev: Bra lysfølsomhet (bra kvalitet ved høyere ISO enn 100/200 - opp mot 400-800 eller mer?) Det er mulig vi har forskjellige syn på hva bra kvalitet er, men alle kompaktkamera med sensorer på 50 mm2 og mindre gir etter min mening dårlig kvalitet på alt over ISO 100-200. Det kommer mye av megapikselhysteriet. Så lenge plass i bukselomma er et absolutt krav så vil du ikke få oppfylt dette punktet på kravlista etter mine kvalitetskrav. Jeg ville bare opplyse om at du må velge mellom disse kravene, ikke tvinge deg til å kutte bukselomme-kravet. Du har forsåvidt sagt klart i fra om hvilket krav du prioriterer høyest, så kan vi ta hensyn til det valget videre i tråden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå