Gå til innhold

12 - 14" laptop med min. 6t batteritid

Anbefalte innlegg

Siden jeg nå er ferdig på skolen og derfor måtte levere inn min "trofaste" HP 6715B gjennom de siste tre årene så trenger jeg en ny laptop nå. Har falt litt ut av laptop markedet de siste årene så trenger litt hjelp. Kravene jeg har er få, men utvalgte:

• Minimum 6timer batteritid
  • 12" -14" skjerm, kan gå opp til 15" men da bør det være en stor forskjell enten i pris eller ytelse.
  • God byggekvalitet, orker ikke noe billig plastgreier som knirker som en gud hver gang du skriver på den.
  • Helst ikke dyrere enn 6000,- men kan strekke meg om nødvendig.

Har så langt sett litt på Acer Timeline maskinene, men har hørt mye dårlig om byggekvalitet hos Acer før så er litt skeptisk til de. Har også vært innom ideen med Macbook Pro, men den er igjen litt dyrere enn det jeg hadde håpet å bruke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden jeg nå er ferdig på skolen og derfor måtte levere inn min "trofaste" HP 6715B gjennom de siste tre årene så trenger jeg en ny laptop nå. Har falt litt ut av laptop markedet de siste årene så trenger litt hjelp. Kravene jeg har er få, men utvalgte:

• Minimum 6timer batteritid
  • 12" -14" skjerm, kan gå opp til 15" men da bør det være en stor forskjell enten i pris eller ytelse.
  • God byggekvalitet, orker ikke noe billig plastgreier som knirker som en gud hver gang du skriver på den.
  • Helst ikke dyrere enn 6000,- men kan strekke meg om nødvendig.

Har så langt sett litt på Acer Timeline maskinene, men har hørt mye dårlig om byggekvalitet hos Acer før så er litt skeptisk til de. Har også vært innom ideen med Macbook Pro, men den er igjen litt dyrere enn det jeg hadde håpet å bruke.

Kan ikke si meg enig i at byggekvaliteten er dårlig på de Timeline-maskinene jeg har sett på, tvert om.

Kjøpte en Timeline 3810 (forrige versjonen av denne: http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/ASLXPTC02018/acer-aspire-timelinex-3820t) til min bedre halvdel, og hun er storfornøyd med den. Selv synes jeg også den holder meget høy kvalitet - tastaturet er meget bra å skrive på - stille, og fin respons og motstand (i motsetning til en del andre laptoper jeg har prøvd der tastene virker "billige"), ala Logitech Dinovo Edge-tastaturet om du har prøvd det.

Designet er også meget stilig med ultratynn skjerm. Har selv sett på en 14"-versjon av denne (4820), og vurderer å kjøpe en slik.

Anbefaler at du tar deg en tur på f.eks. elkjøp eller lignende, og ser om de har noen i utstilling - var slik jeg oppdaget 3810'en. Da får du gjøre deg opp din egen erfaring.

Maskinen fås med både 6-cellers (8 timer) og 9-cellers (12 timer) batteri.

• Liker 1
Lenke til kommentar

ASUS UL30

Nydelig design og batteritid i toppklasse.

Eneste jeg stusset på her var at den har C2D, hvordan yter den iforhold til i3?

Kan ikke si meg enig i at byggekvaliteten er dårlig på de Timeline-maskinene jeg har sett på, tvert om.

Kjøpte en Timeline 3810 (forrige versjonen av denne: http://www.elkjop.no...imelinex-3820t) til min bedre halvdel, og hun er storfornøyd med den. Selv synes jeg også den holder meget høy kvalitet - tastaturet er meget bra å skrive på - stille, og fin respons og motstand (i motsetning til en del andre laptoper jeg har prøvd der tastene virker "billige"), ala Logitech Dinovo Edge-tastaturet om du har prøvd det.

Designet er også meget stilig med ultratynn skjerm. Har selv sett på en 14"-versjon av denne (4820), og vurderer å kjøpe en slik.

Anbefaler at du tar deg en tur på f.eks. elkjøp eller lignende, og ser om de har noen i utstilling - var slik jeg oppdaget 3810'en. Da får du gjøre deg opp din egen erfaring.

Maskinen fås med både 6-cellers (8 timer) og 9-cellers (12 timer) batteri.

Er riktig nok noen år siden så godt mulig at de har forbedret seg.

Hmm, det virket jo ikke dumt. Tastaturet er jo en ganske viktig del av pc'en så er et stort pluss at det er bra. Har du en link til hvor de selger den med 9 celler? Må si at 4810 med 9 celler virket som en veldig god combo. Du kan vel ikke teste hvor lenge den klarer å spille av HD film på batteriet?

Lenke til kommentar

Ok, sitter igjen med to valg nå egentlig.

1. Acer TimelineX 4820TG

2. Asus U45JC

De er jo temmelig lik i specs, bortsett fra at Acer har HD5650 og Asus har G310. Noen med hands-on erfaring som kan fortelle litt om de?

Lenke til kommentar

Kan en eller begge skru av det strømslukende skjermkortet og bruke det interne? Tror egentlig det bare er mulig på nvidia baserte PC-er.

9 cellers batteri er IKKE det samme som god batterilevetid. Hovedsakelig er det viktig å kunne bruke det integrerte skjermkortet som bruker kanskje 10% så mye strøm som det eksterne. (ikke-integrerte skjermkort bruker for 50% av strømmen på bærbare pc-er)

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Har ikke førstehånd kjennskap til ASUS-en, men den har en egenskap som nok mange vil betrakte som en fordel: sømløst og automatisk skifte mellom integrert grafikk og skjermkort (Optimus, tror jeg nVidia kaller det). Du som bruker skal ikke merke noe. 

På Acer'n derimot, skifter du selv, enten med en dedikert fysisk knapp på maskina, eller ved å endre innstilling i ATIs Catalyst Control Center (finnes snarvei til dette ved å høyreklikke på skrivebordet). Når du endrer denne innstillingen, må det ikke være grafikkintensive programmer i gang, selve skiftet tar 1-2 sek og skjermen flimrer litt.

Personlig er jeg såpass gammeldags at jeg liker å ha full kontroll over dette, men jeg ser ikke bort fra at mange vil være uenige i min hang til manuell kontroll.

Ellers er vel HD 5650 et atskillig kraftigere skjermkort enn G 310, tror jeg.

Lenke til kommentar

Sålenge det ikke er noe stress å skifte manuelt så ser ikke jeg på det som noe problem. Regner med at du slipper å måtte skru av pc for hver gang du skal skifte?

Var det jeg også fant ut, kommer riktignok ikke til å spille så mye men greit med litt kraft de få gangene jeg føler for det.

La akkurat inn en bestilling på en 3820TG så vi får se :D

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kjøpte en 4820TG jeg med 9-cellers batteri - funker ypperlig.

12 timer batteritid er nok uten wlan, men får rundt 8 timer med medium lysstyrke på skjermen og wlan på.

Byttingen mellom skjermkortene gjøres automatisk når du går mellom 230v og batteri. I tillegg kobles DVD-spilleren ut for å spare enda mer strøm. Du kan, hvis du vil, trykke på en knapp oppe til høyre på tastaturet for å skru på DVD igjen, og også for å skru på performance-mode, som da skifter fra innebygget til ATI, og går over fra strømsparer til balansert modus i power management.

Alt i alt er jeg meget fornøyd. Har lest noen som har klaget på at 9-cellers batteri er for klumpete, men jeg syns ikke det gjør noe - det stikker et par cm ned, noe som gjør at når du setter PC'n på et jevnt underlag så vil den stå littegranne på skrå. Bare en fordel, det blir mer som et vanlig tastatur, og i tillegg får man bedre luftflyt under maskinen. Er også bedre å ha den på fanget av samme grunn. Vekten er ikke noe å si på.

Meget behagelig tastatur, og fin touchpad.

Lyden og webkameraet er helt okei,har ikke tenkt så mye over hverken det ene eller det andre.

Lysstyrken på skjermen er meget god - kan bruke den ute i dagslys uten noe problemer - det kunne jeg ikke på min tidligere Acer. Det eneste dumme (som med stort sett samtlige bærbare i denne klassen) er den forholdsvis lave skjermoppløsningen på 1366x768. Det reklameres hele tiden med "HD HD HD HD" osv osv, men faktum er at oppløsningen er den samme som den har vært de siste 5-6-7 årene (og kanskje enda lengre tilbake - min 7 år gamle Acer-maskin på 15" hadde rundt 1400x1050). Skulle gjerne likt oppløsningen ett hakk opp, gjerne 1600x900.

Ellers er luftutblåsningen plassert på venstre side (hurra, min forrige maskin hadde dette på høyre - meget ubehagelig, musehånda mi ble fort veldig varm) - samt mic/lyd på venstre side (forrige maskinen min hadde dette foran, gjorde det veldig upraktisk å ha den i fanget).

En annen litt upraktisk ting er at det er windows 7 home premium, og ikke professional eller ultimate. Kanskje ikke noe big deal, men faktum er at på Home Premium er backup til nettverk slått av. Det medfører at man er nødt å koble ekstern disk for backup. Jeg har en QNAP Nettverksserver hjemme, og syncer vanligvis alt derfra - nå er jeg nødt å bruke ekstern disk først, og så kopiere fra disken til NAS'en. Dette er jo ikke Acer's feil - men heller idiotisk av microsoft. For min del trekker dette likevel litt ned - den hundrelappen eller to som Acer sparte på lisensen kunne jeg gladelig spandert.

Endret av KriFos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...