Gå til innhold

Edit: Runde IDE kabler er ikke bra

Anbefalte innlegg

Jeg har også hatt problemer med runde 90 cm kabler.

Har en Yamaha brenner som virker ganske kresen på kablene. Har prøvd med 3 forskjellige 90 cm kabler men ingen funker med brenneren. (kablene funker fint på cd-rom, disker uten problem)

Prøver jeg derimot en 45 cm rund kabel på brenneren funker den !

Det kan være at enkelte IDE enheter er mer følsome for støy en andre ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har også hatt problemer med runde 90 cm kabler.  

Har en Yamaha brenner som virker ganske kresen på kablene. Har prøvd med 3 forskjellige 90 cm kabler men ingen funker med brenneren. (kablene funker fint på cd-rom, disker uten problem)

Prøver jeg derimot en 45 cm rund kabel på brenneren funker den !

Det kan være at enkelte IDE enheter er mer følsome for støy en andre ?

Jo, men dette forklarer vel ikke helt hvorfor flatkabler virker og ikke runde kabler. Hadde de runde kablene vært tvinnet i spiraler som en antenne så kunne jeg forstått det, men ikke når de bare er buntet sammen... Kan jo umuli være snakk om mye strøm som går gjennom slike kabler, uten at jeg vet noe om dette i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Jo, men dette forklarer vel ikke helt hvorfor flatkabler virker og ikke runde kabler. Hadde de runde kablene vært tvinnet i spiraler som en antenne så kunne jeg forstått det, men ikke når de bare er buntet sammen... Kan jo umuli være snakk om mye strøm som går gjennom slike kabler, uten at jeg vet noe om dette i det hele tatt.

Vel, i en flatkabel ligger det jord (eller en skjerm) mellom hver leder (ATA 66?-133) (I en ATA 33 kabel ligger lederne ved siden av hverandre hele veien slik at påvirkningen mellom lederne blir mindre)

I en rund kabel ligger skjerm og lederne i en bunt slik at det lett blir mer støy i en slik, og forlenger man den blir det jo bare mer og mer støy.

Lenke til kommentar

Har 6 runde kabler og en vanlig flatkabel i maskina mi og har enda ikke hatt problemer med noen av de, er vel bare noen som er mer uheldige enn andre antar jeg.

En del runde kabler skal vist også ha jord og leder ved siden av hverandre, mersom dette:

oxoxoxoxoxox

xoxoxoxoxoxo

oxoxoxoxoxox

xoxoxoxoxoxo

Geddit?

Men har funnet ut at runde kabler fort blir ødelagte, f.eks. når jeg er passe irritert og skal ha ut den "j#vla oteren av en disk", og rrriiipp, der for det en kabel gitt :roll:

BTW: noen som vil kjøpe en liten kasse ødelagte IDE-kabler :D

Lenke til kommentar
En liten solskinnshistorie fra krsand. IKKE!

Kjøpte meg akkurat en Seriell ata disk som jeg monterte på maskinene og skulle bruke som system disk.

I den anledning benyttet jeg muligheten til å omorganisere hele maskienen, og fluytee over  gamle 40gb disker til en annen maskin sånn at jeg kunne kvitte meg med en ekstra IDE kontroller som stod i maskinen pga disse diskene.

Nu kommer vi meget snart til poenget. Koblet min 200 gb maxtro på den interne ide kontrolleren på hk'et og tenkte ikke mere på det. Pleier jo bare skru på maskinen en gang å la den svive til windows ikke vil mere. Under en restart la jeg merke til at den kjørte det der scandisk proget jævli lenge. Og når ejg kom inn i win var ca 60gb sletta fra disken ("so it seems") og resten av dataene va korrupte og nesten ubrukelige. Nå etter et utall formateringer osv, testing på to forskjellige runde kabler ja osv osv, så bytta jeg til en fin god gammel kabel, da ordna det seg gitt.

Så nå får komplett bare be til gud om at jeg finner et eller annet prog å gjenopprette alt med, vist ikke blir det mye bitterhet i lufta.

Så mitt tips til alle er dropp runde kabler før det er for sent!

Det er kabler av denne typen jeg hadde:

https://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...ID=&GrpID=&s=sr

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...ID=&GrpID=&s=sr

Skal aldri aldri ha noe lignenede igjen.

Vil si at jeg tror ikke det var kabelene som var problemet men Windows

Lenke til kommentar

Greit nok at windows skal ha skylda for å dumpa alt innholdet på disken uten å spørre meg først.

Men sånn "hardware-relatert" så funker jo disken perfekt med vanlige flatkabler, og dersom jeg ikke hadde ommøblert i maskinen men latt alt være som det var, så hadde jo aldri noe av dette skjedd i det hele tatt. Kan jo egentli skylde på raptor disken som startet hel@$$@, men kommer jo ikke noen vei med det heller.

"Forgive and forget" & "Don't fix something that works"

Lenke til kommentar
jeg hadde samme feil med 2 stk. rundkabler fra mircoplex. de sluttet og virke etter et år eller noe.

Mine var også fra microplex (gule)

Har di samme eg og..bare krøll med de sammen med brenneren..fungerer fin med HD'ene mine (90cm)

Jeg bruker 100 cm runde, gule kabler fra Microplex på min Yamaha CRW-F1 uten problemer. Men det er SCSI, da :) Den brenneren, DVD-rom og DAT sitter på den kabelen, og en aldrende Seagate X15-36LP disk sitter på en rund, gul 68 pin SCSI-kabel. Ingen problemer med disse. Dog, skulle ønske noen lagde runde kabler til Live Drive på SoundBlaster Platinium :)

Lenke til kommentar

Har ei bøtte med runde IDE ATA100/133 kabler og aldri hadd ett eneste problem med dem uansett lengde eller fabrikant, har faktisk de første jeg noengang kjøpte enda og de er i bruk i en av PC'ene mine...gule 90cm og en grå diskett kabel, tror det var microplex varer.

Derimot så har jeg en eneste gang hadd problemer med en flat ATA 100/133 kabel pga at den var bretta en plass og der blei det brudd.

Synes de seige tynne fine runde IDE kablene er kjempebra, men lurer litt på hvorfor selve kontakten står som den står...er liksom litt teit, skulle vært lagd sånn at kontakten står samme veisom ledningen går. Men SATA'n (hehe) tar vel over og da blir det enda finere/tynnere kabler :)

Lenke til kommentar

Jeg er ingen ekspert på hverken flate eller runde kabler. Men her har vi hatt problemer med begge deler, så tror ikke hverken den en eller andre typen skiller seg ut som noe dårligere enn den andre.

Går vel litt mer på hvordan man behandler de første gangen man

setter de inn, og om de har fått seg en smekk på veien til postkassen

din tror jeg....

Jeg har 4 stk 90 cm gule runde kabler fra microplex, 2 av de går

til 4 stk WD 120GB 8mb Cache disker, og 2 av de går til respektive

pioneer 16x dvd og plextor 24x cdbrenner. Har tatt de ut og satt

de inn igjen ett par ganger, og er litt forsiktig når jeg tar de ut

for sikkerhets skyld.

Er fort gjort at de ryker om man er uforsiktig.

Når det gjelder dataene som var på disken kan jeg anbefale Easy Recovery. Det ble brukt av min forrige arbeidsgiver og klarer stort

sett lure ut det meste av en harddisk. Eller du kan ta en tur på

www.download.com og søke på recovery, disk recovery e.l.

Finnes en del snacks der som burde hjelpe deg..

Og om du har råd, har du IBAS da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...