Akke Skrevet 17. juni 2003 Del Skrevet 17. juni 2003 Har 2x40GB IBM 60GXP(!) disker i raid 0, plutselig hang maskina på en måte jeg aldri har sett før... Reboota og til min skrekk sier raid kontrolleren at den ene "stripa" er ødelagt. Rebooter en gang til og kommer inn i windows i en time så henger det igjen, samme feilmelding i oppstarten. Kjører IBM drive fitness tool og den ene disken melder om noen "corruptet spots", kjører "repair corrupted spots" progget og hele programmet henger... Kan ikke skjønne at programmet skal henge uansett hva feilen med disken er, kan det være noe annet som er feil (eller i tillegg). Minne, hovedkort, power? Diskene er fra før 28.08.2001, men siden dette er disker med høy feilprosent fra fabrikk burde garantien fortsatt holde synes jeg. Takker for svar/tips Mvh Akke Lenke til kommentar
BBernes Skrevet 17. juni 2003 Del Skrevet 17. juni 2003 Sjekk på hjemmesiden til produsenten , dær kan du taste inn serie nr. og se om disken har garanti . Lenke til kommentar
Akke Skrevet 18. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2003 Fant feilen og det var til min store overraskelse ikke IBM disken som hadde gått. Det var den runde IDE kabelen som var feilen! Så dere er herved advart mot slike. Alle ledningene i disse er jo løse så en standart lakris IDE kabel er mye sterkere og "stabil". hehe.. hadde aldri trodd jeg skulle bruke det utrykket om en kabel Lenke til kommentar
WeeR Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 Har hatt endel problemer med runde ÌDE kabler selv.. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 Hmm... Skal ikke påstå at jeg er "ekspert", men jeg har fullt sett runde IDE kabler fra komplett: En til floppy, en 45 cm til 2x hdd og en 90 cm til CD-ROM og brenner. Jeg har aldri hatt problemer med disse, så er det ikke litt drastisk å si at "runde kabler er ikke bra"? Lenke til kommentar
peach Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 Hjemmelagde eller kjøpte kabler? Lenke til kommentar
pbns1979 Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 Det er vel en feilprosent på runde kabler som på alt annet? Lenke til kommentar
kri2rs1 Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 Hadde selv det samme problemet med min IBM 120gb hd. Den begynte å lage merkelige lyder også fungerte den ikke mer. Byttet ut de runde IDE-kablene og vips så fungerte den perfekt igjen. Kablene hadde da fungert helt fint i ca. 1 år. Så jeg vil vel si at disse kablene ikke er bra, iallefall ikke i forhold til de gode gamle. Lenke til kommentar
BBernes Skrevet 20. juni 2003 Del Skrevet 20. juni 2003 Det er printkortet på disken som er problemet, beveg forsiktig på kabelen så skal du se at disken kommer . Men det er ikke noen permanent løsning , disken ryker før eller siden . Lenke til kommentar
Mixture Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 Høh..har vel en 20 stykker av de runde kablene og har ikke noen problemer med de.Men om du er litt hardhent og river og sliter i kablene og drar dem ut i hytt og pine kan man jo fort ødlegge de..Gjelder vel det meste av kabler.. Lenke til kommentar
Junta Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 Høh..har vel en 20 stykker av de runde kablene og har ikke noen problemer med de.Men om du er litt hardhent og river og sliter i kablene og drar dem ut i hytt og pine kan man jo fort ødlegge de..Gjelder vel det meste av kabler.. Enig. :smile: Har brukt runde kabler i flere år uten problemer. Samtidig tror jeg de er lettere å ødelegge enn tradisjonelle idekabler. Jeg er nok mer forsiktig med de runde. Vli likevel anbefale de fremfor "vanlige" kabler. Lenke til kommentar
Gjest medlem-3583 Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 (endret) Personlig har jeg opplevd at samtlige av mine IBM disker har vært kresne på kabler. Noen ganger har de plutselig funnet ut at de ikke liker den ide kabelen jeg bruker, uten at jeg har vært inne i maskinen i det hele tatt, og jeg må bytte til en annen ide kabel. Dette var før jeg kjøpte runde kabler, så jeg tviler på at det er de runde kablene som er problemet. Har aldri hatt problemer med de. Endret 16. april 2014 av medlem-3583 Lenke til kommentar
D-Fender Skrevet 8. september 2003 Del Skrevet 8. september 2003 En liten solskinnshistorie fra krsand. IKKE! Kjøpte meg akkurat en Seriell ata disk som jeg monterte på maskinene og skulle bruke som system disk. I den anledning benyttet jeg muligheten til å omorganisere hele maskienen, og fluytee over gamle 40gb disker til en annen maskin sånn at jeg kunne kvitte meg med en ekstra IDE kontroller som stod i maskinen pga disse diskene. Nu kommer vi meget snart til poenget. Koblet min 200 gb maxtro på den interne ide kontrolleren på hk'et og tenkte ikke mere på det. Pleier jo bare skru på maskinen en gang å la den svive til windows ikke vil mere. Under en restart la jeg merke til at den kjørte det der scandisk proget jævli lenge. Og når ejg kom inn i win var ca 60gb sletta fra disken ("so it seems") og resten av dataene va korrupte og nesten ubrukelige. Nå etter et utall formateringer osv, testing på to forskjellige runde kabler ja osv osv, så bytta jeg til en fin god gammel kabel, da ordna det seg gitt. Så nå får komplett bare be til gud om at jeg finner et eller annet prog å gjenopprette alt med, vist ikke blir det mye bitterhet i lufta. Så mitt tips til alle er dropp runde kabler før det er for sent! Det er kabler av denne typen jeg hadde: https://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...ID=&GrpID=&s=sr http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...ID=&GrpID=&s=sr Skal aldri aldri ha noe lignenede igjen. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. september 2003 Del Skrevet 8. september 2003 Interessant. Hvor lange var de runde kablene du hadde problem med? Var disken koblet til pluggen i enden eller midt på? Var disken alene på kabelen eller var det 2 enheter? Lenke til kommentar
D-Fender Skrevet 8. september 2003 Del Skrevet 8. september 2003 Dette var 45cm kablene. Alle kombinasjoner ble prøvd, med to forskjellige (like) kabler. Gadd ikke teste men 90cm kabler da jeg ikke driver noen forskningsstasjon heller, må jo kjøre hele scandisk osv for å se resultatet. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. september 2003 Del Skrevet 8. september 2003 45 skulle ikke være noe problem, tenkte kanskje hvis det var 90 at de var på grensa. Hvis det er bare en disk så skal den bruke ytre plugg, ellers kan det bli signalproblemer. Men vet ikke om resultatet kan bli så ille som du opplevde. Lenke til kommentar
D-Fender Skrevet 8. september 2003 Del Skrevet 8. september 2003 Var helt sikker på at den ene plata i hd'en var gåen jeg. Siden den inneholder 3 plater á 67gb. Men når jeg testa med en annen identisk disk også fikk jeg akkurat samme resultatet. Va denne jeg testet mest med for den var tom fra før. VIlle jo ikke herpe de dataene som ligger igjen på disken min helt. Og når 2 disker regaerer på samme måte på to forskjellige av de runde kablene men funker helt fint på vanlige god-kabler så vet jeg hvor feilen ligger i alle fall. Ikke enig? Burde ant ugler i mosen allerede den dagen den runde floppy kabelen min havnet rett i "skuffen" fordi den ikke virket... Tips om billige/gratis programmer til å gjenopprette med?? Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 8. september 2003 Del Skrevet 8. september 2003 Har også slitt med runde kabler, dog den de selger på Microplex. 3 WD disker, 2x80 og en 120, kom opp i BIOS men nektet å boote. Enten hang bare maskina akkurat da bootsector skulle leses eller det kom en melding om read error. Bytta til gode gamle flate og alt virket fint igjen. Var 2 helt nye kabler på 90cm og begge oppførte seg likt. Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 8. september 2003 Del Skrevet 8. september 2003 Tips om billige/gratis programmer til å gjenopprette med?? Hjalp en kompis med dette for ikke så lenge siden. Fant et gratis program på webben som kunne gjenopprette NTFS. Skal se om jeg finner tak i det. Lenke til kommentar
D-Fender Skrevet 8. september 2003 Del Skrevet 8. september 2003 Tusen takk. Håper du finner det. Jeg hadde et knallgreit program som jeg fant til min onkel ei gang. Men gjett hvor det lå lagret hen... Merkeli altså, ikke en kabel av merket Ryan eller noe sånn? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå