Behemian Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Hei! Dette blir da min 3 PC som jeg bygger selv, så jeg tror jeg har fått teken på det nå. Planene er å sette sammen en PC som skal holde en stund framover med tanke på kommende spill og div programvare. Oppsettet ser pr. dags dato slik ut: Kabinett: Cooler Master HAF X Big Tower eller Thermaltake Element V Full Tower eller Corsair Obsidian Series 700D Full Tower Hovedkort: ASUS Crosshair IV Formula Prosessor/CPU: AMD Black Edition - Phenom II X6 1090T Minne/RAM: Corsair Dominator 8Gb - 4Gb x 2 eller Corsair Dominator 8Gb - 2Gb x 4 Skjermkort/GPU: 2 x PowerColor Radeon HD 5850 PCS Call of Duty MW2 Edition Harddisk: Western Digital AV-GP 1TB Strømforsyning: Chieftec Super Series CFT-750-14CS Og bare fore å nevne det så skal denne maskinen bli koblet opp mot en Toshiba REGZA 32" LCD-TV som jeg har stående fra tidligere. Den har ikke den beste oppløsningen i verden, men for snaue 2500,- så ser jeg på denne som en god representant ^^ Det jeg lurer på med dette oppsettet er hvilke av den minneløsningene jeg har linket opp lønner seg mest? Jeg trenger strengt talk ikke mer enn 8Gb DDR3 minne, men jeg vet også at det er mer jobb for maskinen å drive 4 minnebrikker, selv om 8Gb fordelt på 2 brikker er noen hundrelapper dyrere. Så hva bør jeg velge? Som dere ser har jeg også valgt PowerColor sin Call of Duty edition av 5850. Dette gjorde jeg ikke fordi de er CoD editions, men fordi de er like gode som mange av de dyrere versjonene, men hvis noen av dere har tips til noen andre 5850 kort til någenlunde samme pris, som da kanskje er bedre, så er det bare så spytte ut ^^ Harddisken ble mer eller mindre valgt fordi den er billig og tildels stor nok... kan jo bare fylle på med flere etter hvert som jeg trenger mer plass. SSD disker er gode, men alt for dyre. Men hvis dere har noen tips til billigere alternativer av SSD som er av god kvalitet så vil jeg gjerne høre om det. Dey hadde også vært best om alt kunne kjøpes fra Amentio, i og med at da slipper jeg ekstra frakt og dildall med andre leverandører. Amentio er billig og har det meste vil jeg tro. Hovedkortet valgte jeg rett og slett fordi det virker helt villt. Men dere kan bevise at jeg tar feil om det skulle være sånn. Jeg er åpen for forslag av samme kaliber.. gidder ikke noe billig dritt når det kommer til hovedkort. Bare det beste av det beste er bra nok da. Prosessoren valgte jeg fordi det er en rå prosessor til en billig penge. Vet at Intels i7 er råere, men jeg orker ikke betale alle de tusenlappene for noe jeg som bare er litt bedre i enklte tilfeller. Stømforsyningen har jeg ingen formening om. Den var billig, av en troverdig produsent og burde vel klare å kjøre dette oppsettet uten problem.. kan strekke meg til noe enda mer "power" hvis det er nødvendig. Bare å komme med forslag. Så er det kabinettet. Jeg er litt usikker siden det er så mange gode kandidater. Dere får hjelpe meg her. Dette blir liggende på rundt 15K, og jeg har ikke lyst til å strekke meg så masse lenger enn det. Det eneste som kan få meg til å bruke mer penger er om jeg kjøper Win 7 Ultimate. På forhånd takk! -SnusPus Lenke til kommentar
TheCatIsALie Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Bytt CPU til Intel, så burde det funke. Lenke til kommentar
Behemian Skrevet 1. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2010 Begrunn svaret ditt er du snill. Jeg skrev også at jeg ikke vil gå over 15K, så en Intel prosessor til 8K kommer ikke på tale i dette århundret. Lenke til kommentar
TheCatIsALie Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Begrunn svaret ditt er du snill. Jeg skrev også at jeg ikke vil gå over 15K, så en Intel prosessor til 8K kommer ikke på tale i dette århundret. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=492768 Koster ca samme som den overheatende AMD'n du ville ha. Lenke til kommentar
Behemian Skrevet 1. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2010 Var ikke så dum pris på den der nei. Men hvordan er ytelsen på den i forhold til AMDen? Jeg ser denne er på 2,8Ghz mens AMD sin er på 3,2Ghz. Jeg sjekka også testen HW hadde gjort, men de hadde ikke tatt denne med i testen. Lenke til kommentar
TheCatIsALie Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Var ikke så dum pris på den der nei. Men hvordan er ytelsen på den i forhold til AMDen? Jeg ser denne er på 2,8Ghz mens AMD sin er på 3,2Ghz. Jeg sjekka også testen HW hadde gjort, men de hadde ikke tatt denne med i testen. AMD .. Intel .. hva er det du ikke skjønner? Intel er for gaming. AMD er om du bor i kaldt land. Lenke til kommentar
Behemian Skrevet 1. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2010 Jeg er bare kritisk. Ikke noe mer. Tar ikke alt tilfeldige personer sier til meg over et forum for god fisk sånn helt uten videre. For du ser at det jeg har hørt er at AMD er for gaming og dagligdags bruk, mens Intel er mer for multitasking og multimedia (ala film og design). Men jeg sier meg ikke sikker.. liker å få ting bevist først. Så langt har jeg ikke fått noen overbevisende beviser fra deg angående påstanden din. Jeg har dog tatt meg frihet til å sjekke litt rundt på egen hånd, og det ser ut til at det er en veldig 50/50 mening om Intel eller AMD er best.. tydeligvis mest smak og behag. Så fram til jeg får noen gode beviser på slike påstander så forblir listen min den samme når det kommer til de komponentene jeg ikke hadde tenkt å bytte ut når jeg først skrev denne posten. Er det noen som kan hjelpe meg med de litt mer konkrete problemene som RAM og kabinett? Det er litt vanskelig å bestemme seg. Jeg skulle også ha hatt en gjennomføring angående strømforsyningen jeg har valgt.. jeg er litt i tvil om den er god nok. Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Hadde holdt meg til oppsettet du hadde. Du har egentlig ikke bruk for 8gb ram, men det er så. Jevrio: Men fortell meg hva som gjør i7-860 så god på cpu for spill da du ofte øker ytelsen ved å deaktivere HT. Da er i5-750 mer value for money. Der 860 er aktuelt er 1366 socket et mye bedre alternativ uansett! Her er en link til hva AMD hex core presterer i spill som utnytter flere kjerner og det blir flere etterhvert. http://www.guru3d.com/article/phenom-ii-x6-1055t-1090t-review/18 Lenke til kommentar
bigggan Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 (endret) Skift til Samsung F3 eller WD Black/Blue Endret 1. juli 2010 av bigggan Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 oi, overså den. du må skifte disk hvertfall om du skal ha den til OS. WD black er kjempedisker. Lenke til kommentar
Behemian Skrevet 1. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2010 God test du linka til ^^ Som sakt så er bare den harddisken jeg linka til en random harddisk til en billig penge. Men den F3 harddisken virke grei. Dyr var den heller ikke Har faktisk sjekka litt rundt og funnet ut at jeg kanskje skal gå for en 32Gb SSD for å lagre systemet og de viktigste og mest brukte programmene på, for så å heller gå for en litt mindre harddisk som jeg kan lagre alt annet på. Skal uansett bite meg merke i Samsung F3 og WD Black, selv om WD Black var en del dyrere enn F3'en. Lenke til kommentar
branick Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 Var ikke så dum pris på den der nei. Men hvordan er ytelsen på den i forhold til AMDen? Jeg ser denne er på 2,8Ghz mens AMD sin er på 3,2Ghz. Jeg sjekka også testen HW hadde gjort, men de hadde ikke tatt denne med i testen. AMD .. Intel .. hva er det du ikke skjønner? Intel er for gaming. AMD er om du bor i kaldt land. Fanboy much? Eller mener du oppriktig talt at alle som har kjøpt seg en AMD prosessor og bruker maskinen til spilling har bæsja på leggen da? Lenke til kommentar
L4ngley Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 Var ikke så dum pris på den der nei. Men hvordan er ytelsen på den i forhold til AMDen? Jeg ser denne er på 2,8Ghz mens AMD sin er på 3,2Ghz. Jeg sjekka også testen HW hadde gjort, men de hadde ikke tatt denne med i testen. AMD .. Intel .. hva er det du ikke skjønner? Intel er for gaming. AMD er om du bor i kaldt land. Ærlig talt! Her er du virkelig på tynn is. I den prisklassen trådstarter skal legge i passer en AMD prosessor perfekt hvis det spilling som er i fokus. Med det supernice hovedkortet og en god kjøler er det ingen sak å kjøre CPU'en på 4GHz.(på samtlige kjerner) Siden vi er i det useriøset hjøret, AMD må jo passe perfekt, vi bor jo i et kaldt land sist jeg sjekket. Lenke til kommentar
knutsen92 Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 Først og fremst er så er 6kjerne prosessor serien til AMD helt fantastiske til å overclocke med. De er ikke "overheatende" på noen måte. Jevrio er ikke annet enn en fanboy. Har faktisk en intel og et amd oppsett, og AMD er det som gir mest igjen for pengene, både på HK og prosessor. Lenke til kommentar
Snabel Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 Du har ingenting å tjene på å bytte til en i860 proc. Ville behod oppsettet ditt - dog bytta disk som det ble nevnt tidligere. Snabelen 1 Lenke til kommentar
branick Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 Men det må også bli sagt her, siden du skal legge rundt 15K i en ny maskin, at en SSD fra intel også "hører" med når resten av komponentene er i øverste sjiktet. Du kjøper TO fete skjermkort som kan kjøre alle spill med high innstillinger i 1920x1200/1020 oppløsning. Du kjøper den kraftigste prosessoren til AMD. Du kjøper ett av de mest avanserte hovedkortene for overklokking. Du kjøper en anseelig mengde med god ram. Men allikevel beholder du en 7 år gammel teknologi på harddiskfronten? 7200RPM? SSD for dyrt sier du? Du skal legge nesten 5000,- i en skjermkortløsning du ikke vil få utnyttet på din 32" TV enda, før du faktisk får tak i noe som har full HD oppløsning. SSD er det smarteste valget for et system bestående av de komponentene du allerede har valgt. Jeg hadde byttet ut det ene skjermkortet med en intel X-25 80GB SSD 2gen på flekken. Hvis du er i tvil om hvilken nytte en SSD faktisk har for seg i din maskin, les mer om det I denne tråden før du tar en avgjørelse med begrunnelse i at det er for "dyrt". Lenke til kommentar
Matseng Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 Kjøp et 5870 og en intel SSD Lenke til kommentar
Behemian Skrevet 2. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2010 Hvis SSD er så avgjørende som dere skal ha det til, så legger jeg gjerne i noen grunker ekstra bare for å få 100% utbytte av oppsettet. Men da blir det nok bare at jeg har en 80Gb SSD til å lagre systemet og de viktigste programmene på.. alt annet får gå på en WD Black eller en Samsung F3. Jeg orker ikke legge ut 3-4K for en harddisk. Greit at harddisken blir flaskehalsen i et slikt oppsett, men det får være grenser for hvor dyrt ting skal bli. Lenke til kommentar
Matseng Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 (endret) Ta denne og denne pluss dette skjermkortet som i tilegg er på tilbud Så har du en komplett gaming pc Endret 2. juli 2010 av Matseng 1 Lenke til kommentar
branick Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 (endret) Du trenger ikke legge ekstra i det heller (ennå ihvertfall). Velg bare det ene skjermkortet nå, siden monitoren du bruker ikke har mulighet for å kunne utnytte begge skjermkortene med sin oppløsning. Så velger du deg en 80GB intel X-25 SSD og bruker den til OS, spill og programmer. Når du senere kjøper deg en passende monitor, så slenger du inn ett likt skjermkort som du allerede har kjøpt, istedet for å ha 2 skjermkort i maskinen nå bare for å ha det klart. skjermkortet kan jo også ha falt litt i pris til den dagen du skal ha bedre monitor. Jeg mener ikke at en SSD er avgjørende, men det er en stor forskjell på ytelsen i forhold til en vanlig 7200RPM rotasjonsdisk. Jeg vet ihvertfall at for min egen del, skal jeg aldri ha et OS på en vanlig rotasjonsdisk noen gang igjen, når jeg hele tiden blir overrasket over hvor raskt ting starter, lett ting flyter, og hvor responsivt ting er i forhold til det gamle jeg hadde på harddiskfronten. Det er nesten vanedannende tror jeg. Once you go SSD, you never go back? edit: Støtter innlegget rett over mitt! Endret 2. juli 2010 av branick Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå