sofiepett Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Hei! Jeg jobber på Fargerike. Jeg er 19 år, ufaglært, og har nettopp bestått 3-årig videregående med generell studiekompetanse. Jeg har jobbet i denne butikken to år på rad (sommerjobb); fra mai - oktober 2009 og fra mars - idag 2010. Broren min prater litt på at jeg skal ha enda høyere lønn enn det jeg har. Timelønna mi er på 124,50 kr i timen, og var på 120,- i fjor. Har vært litt usikker på om han hadde rett, og så fant jeg fram til denne linken: http://butikksjef.com/wordpress/?page_id=494 Der står det (ihvertfall som jeg forstår) at om man er over 18 år og har bestått eksamen og oppnådd studiekompetanse så skal man ha minst lønnstrinn 3 som er på 131,91,- i timen. Men, det står også at: "Disse lønnstrinnene gjelder for medarbeidere som er organisert i Handel og Kontor og hvor arbeidsgiver er medlem i HSH." Jeg tenkte på at jeg kunne organisere med i Handel og Kontor om arbeidsgiveren min var medlem i HSH, men klarer ikke å finne ut hvem som er medlem i HSH på deres hjemmeside. Noen som kan hjelpe meg å finne ut om Fargerike er medlem i HSH?? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Jeg vet ikke om det er idiotsikkert, men jeg opplyste flere uorganiserte ekstrahjelper med generell studiekompetanse om dette i butikken jeg jobber i, og de fikk endret dette til det lønnstrinnet du snakker om. En annen ting du må huske er at du må betale per måned for å være organisert, så de ekstra kronene hadde du uansett ikke blitt å se noe til. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 Det koster lommerusk å være organisert, sett opp mot hva du får igjen. Å jobbe i detaljvarehandel eller lignende uten å være organisert er rett og slett dumt, anbefaler absolutt trådstarter å melde seg inn i HK. Da finner du også fort ut om bedriften har tariffavtale eller ikke. Mange bedrifter i denne bransjen spesifiserer i arbeidsavtalen at lønna skal være i henhold til [relevant forbund] sin tariffavtale, rett og slett fordi det er såpass få arbeidstakere som er organiserte at fagforbundet ikke engasjerer seg, en viss andel av arbeidstakerne må være organiserte om bedriften skal ha tariffavtale. Hvis dette er spesifisert i din avtale har du selvfølgelig krav på det tariffavtalen faktisk sier. Da bør du definitivt organisere deg og forklare situasjonen. Lenke til kommentar
student_1 Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 Er det noen som vet om XXL er medlem der og? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 Det varierer fra butikk til butikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå