L O G I M A N Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 (endret) Har hatt denne på eu kontroll, og skiftet litt småtteri. Men må også skifte indre styreledd på høyre side. Jeg har skaffet delene. Ytre styreledd har jeg fint fått av. Den indre under mansjetten, lar seg ikke rikke. Det er ikke mye plass å komme til på, selv om jeg dreier rattet så tannstanga stikker mest mulig ut. Dette er bare en kule med en gjenget del i enden. Ikke er det rust her (sitter under en mansjett). Så hva er trikset den franske konstruktøren har ment skal til for å byttet denne? Det er forøvrig en Partner 1998 modell (diesel). Men dette er nok sikkert helt likt på mange andre peugeot modeller. På forhånd takk til noen som har peil på detta. Endret 1. juli 2010 av L O G I M A N Lenke til kommentar
joka Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 på gammel bilen min (passat) brukte jeg en "crowfoot wrench" har ikke peiling på hva den heter på norsk (bruk google) vet ikke om det er likt på peugeot, men den er festet på samme måte.. kule med gjenger Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 2. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2010 på gammel bilen min (passat) brukte jeg en "crowfoot wrench" har ikke peiling på hva den heter på norsk (bruk google) vet ikke om det er likt på peugeot, men den er festet på samme måte.. kule med gjenger Kråkeføtter heter det på norsk Er ikke noe å ta tak i der med de. Det er en slags stjernekobling rundt. Det medfølger en slags låsebrikke også med den nye. Det sitter ikke på den gamle her. Men dette staget er universalt høyre og venstre og kan hende det brukes på andre siden. En ting er å få skader på den gamle, men vil jo gjerne ha på den nye hel og helst med riktig moment også. Lenke til kommentar
joka Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 kråkeføtter.. er jo bokstavelig oversatt.. da lærte jeg noe nytt i dag og kan en slik kråkefot med stjerne brukes da? http://www.letterman.com.tw/flare%20nut%20growfoot%20wrench%20-1.JPG Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 2. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2010 Nei, den der vil fortsatt bare passe på sekskant hoder. Vanskelig å forklare hvordan den ser ut, men det er ikke noe standard. For meg virker det mer som det er spor til låsebrikka. Det er 6 kant til å holde fast på selve stanga, men det er jo kun for å holde den igjen ved å demontere det ytre leddet. Sett på nettet, og flere biler har lik utgave/form, og da ofte også med sekskant der denne har denne merkelige avrunda stjerne/kronekanten. Så her har nok peugeot valgt noe sært noe bare for å gjøre det vanskelig og lite servicevennlig. Lenke til kommentar
joka Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 vrien sak... men ingenting er umulig.. tar bare litt lengre tid. på denne siden er det et verktøy som du kan lage selv.. smart liten sak laget av en eksosklemme-lignende-ting... http://www.builderssquare.com/xp_18162442-Cal_Van_Tools_Inner_Tie_Rod_Removal_Tool_Horizon_Tool_Inc_946.aspx Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 2. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2010 (endret) vrien sak... men ingenting er umulig.. tar bare litt lengre tid. på denne siden er det et verktøy som du kan lage selv.. smart liten sak laget av en eksosklemme-lignende-ting... http://www.builderssquare.com/xp_18162442-Cal_Van_Tools_Inner_Tie_Rod_Removal_Tool_Horizon_Tool_Inc_946.aspx Takk, den løsningen der så faktisk veldig god ut Hadde vurdert å begynne å sveise på noe å dra den av med, men vil hels slippe, for man må fort kappe det av igjen senere for å få skrudd den helt ut. Endret 2. juli 2010 av L O G I M A N Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 2. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2010 vrien sak... men ingenting er umulig.. tar bare litt lengre tid. på denne siden er det et verktøy som du kan lage selv.. smart liten sak laget av en eksosklemme-lignende-ting... http://www.builderssquare.com/xp_18162442-Cal_Van_Tools_Inner_Tie_Rod_Removal_Tool_Horizon_Tool_Inc_946.aspx Takk, den løsningen der så faktisk veldig god ut Hadde vurdert å begynne å sveise på noe å dra den av med, men vil hels slippe, for man må fort kappe det av igjen senere for å få skrudd den helt ut. Da har jeg prøvd den løsninga, det fungerte ikke. Den glepper til slutt uansett. Da har jeg også laget en del hakk i den for å gi mer friksjon. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 2. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2010 (endret) Det ser slik ut. Ser man får et spesialverktøy for slikt, men det er ikke mulig for meningmann her i landet å oppdrive. Endret 2. juli 2010 av L O G I M A N Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 Og det er den enden til venstre på bildet, den tykke klumpen, du skal ha løs? Ligner litt på et endeledd jeg skal skifte på traktoren så snart delene kommer i posten, men der har finnene i det minste hatt vett til å konstruere leddet med to flate sider, noe maltrakterte på bildet under, for en svær (41mm) fastnøkkel. I mangel på nøkkelflater er jo en kraftig rørtang, Bahco 143/144/147 eller tilsvarende et anvendelig universalverktøy -men blir litt vanskelig å dra til med moment på det nye leddet.. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 2. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2010 Blir noe tilsvarende. Plass er et problem for å komme til med noe skikkelig verktøy. Det er nok et par dråper loctite på gjengene, men det burde ha løsna synes jeg. Så hardt som det feste ble gjort i stad og enda glapp. Verktøyet er en slags kråkefot gaffel, hvor det derpå tres over en lang sylinderformet del med et hakk til kråkefoten. Den tres altså over hele styrestaget, slik at man kan få dreid den rundt med verktøy lengre ut. Problemet er nok at ting gjøres slik for at det skal bli mest mulig vanskelig å ordne selv. Et vanlig sekskantfeste, eller et par rette flater hadde vært null problem å ha. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 2. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2010 Jeg trenger et slikt verktøy som på bildet. Om noen vet hvor det kan skaffes her i landet så skrik ut om det her! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå