Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skjermbildet "hopper", desktop, browser og spill.

Anbefalte innlegg

Hei.

Sliter med at skjermbildet gjør et lite hopp med et til et par sek. mellomrom. Spesielt dersom jeg bruker IE, men også i spill og alt annet jeg foretar meg på PCen.

Problemet startet da jeg oppdaterte skjermkortdriver. Har nå prøvd 10.1 til 10.6 (nyeste) og alle gir samme problem. Avinstallerer alltid gammel driver først (DriverSweeper). Hadde ikke problemet med den gamle driveren, tror det var 8,7. Vil bruke en av de nyeste driverne for bedre ytelse i flere spill.

Rimelig frustrende når skjermbildet "hopper" hele tiden.

Håper noen av dere kan hjelpe.

Specs:

CPU: C2D E8400.

Hoverdkort: Asus P5Q pro

GPU: Club3D Radeon 4870 (OC fra fabrikk)

RAM: Mushkin 1066, 4Gb

Skjerm: BenQ G2411HD

PSU: Thermaltake Toughpower 750W.

Edit 30/10-10: Har nå byttet OS til W7 64-bit. Samme problem som beskrevet over med de nyeste driverne. Håper noen kan ta seg tid til å prøve å hjelpe meg. Takk.

SIPS

Endret av SIPS
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Hadde et tilsvarende grafikkort som gjorde akkurat det samme, dvs skjermbildet gjorde et lite "hopp" hver gang kortet skiftet minneklokke - og det gjorde det stadig vekk.

Løsningen for meg ble å bruke ATI Overdrive til å skru ned 3d-minneklokken til 2d-nivå, jeg tror det var 900MHz (forskjellen var ikke stor), slik at kortet aldri behøvde bytte.

Lenke til kommentar

Hjertelig takk.

Det ser ut til å fungere nå. Brukte ATI Overdrive som du sa. Makset settingene og nå funker det. Tydeligvis må OC fra fabrikk ha vært enda høyere. Mister jeg kanskje litt ytelse nå da?

SIPS

Lenke til kommentar

Med minnefrekvensen for 3D skrudd ned fra 950MHz (om jeg husker riktig) til 2D-nivå, dvs 900MHz, mister du *litt* ytelse på det: 9,5% lavere minnebåndbredde i spill. GPU-ytelsen er upåvirket.

Om du vil unngå dette, og i stedet leve med at minnet bruker noen watt mer i 2D (dvs når du ikke spiller), kan du gjøre det motsatt, altså øke 2D-minnefrekvensen til 950MHz. Men det kan ikke gjøres direkte i ATI Overdrive, da må du i stedet generere en profil, redigere den (feks i notepad), og deretter aktivere den. Litt plunder, men det lar seg gjøre.

Ta tallene mine med en klype salt, jeg får ikke kontakt med www.club3d.nl for øyeblikket og kan derfor ikke kontrollere spec på kortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...