Gå til innhold

Student i Australia - bankoverføringer

Anbefalte innlegg

Heisann,

jeg studerer i det store utland og da blir det en del bankoverføringer.

Valutakursen har variert enormt. I fjor Juli var 1AUD om lag 5NOK, mens den nå ligger på rundt 5.5.

For en uke siden var den på sitt høyeste på 12 måneder, og jeg er glad jeg ventet med å overføre lånet. Men jo lengre jeg venter, jo mer må jeg betale i gebyrer. Vinninga har nok allerede gått opp i spinninga, som det heter!

Det jeg egentlig lurer på er om det er mulighet for å gjøre gunstigere avtaler med min bank. Jeg bruker Sparebank1 SR-Bank som gir meg en noe høyere kurs enn det XE.com viser til i lenken nedenfor.

Finnes det en oversikt over norske bankers vekselskurs?

Bør jeg overføre studielånet i Euro eller en annen valuta? Noen som vet hva som er lurt akkurat nå?

XE.com - NOK/AUD historisk valutakurs

Det hadde jo også vært interessant med innsikt i hva som gjorde den australske dollaren dyrere :hmm:

Mange spørsmål, men dette er noe jeg har grublet over i lang tid. Håper på gode svar :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann,

jeg studerer i det store utland og da blir det en del bankoverføringer.

Valutakursen har variert enormt. I fjor Juli var 1AUD om lag 5NOK, mens den nå ligger på rundt 5.5.

For en uke siden var den på sitt høyeste på 12 måneder, og jeg er glad jeg ventet med å overføre lånet. Men jo lengre jeg venter, jo mer må jeg betale i gebyrer. Vinninga har nok allerede gått opp i spinninga, som det heter!

Det jeg egentlig lurer på er om det er mulighet for å gjøre gunstigere avtaler med min bank. Jeg bruker Sparebank1 SR-Bank som gir meg en noe høyere kurs enn det XE.com viser til i lenken nedenfor.

Finnes det en oversikt over norske bankers vekselskurs?

Bør jeg overføre studielånet i Euro eller en annen valuta? Noen som vet hva som er lurt akkurat nå?