Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tips til kjøp av bil


Anbefalte innlegg

Hadde jeg trengt råd om privatøkonomi så hadde jeg spurt andre steder, aiiiiight?

 

Gratulasjonene er vel litt på forhånd, skal få et tilbud på en av disse fra Møller i morgen. Regner med at jeg får pruta litt på den opprinnelige prisen - noe som forhåpentligvis betyr at jeg kan hente den på tirsdag når forsikring og alt er ok.

 

Brv: Hva menes med "lykke til Vag og Møller sier bare jeg"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+13412342564

Brv: Hva menes med "lykke til Vag og Møller sier bare jeg"?

 

Han sikter til det frynsete ryktet kvaliteten til VAG pådro seg sent 90-tall / tidlig 2000-tallet samt ryktet Møller har for å være overprisete og arrogante.

 

Omtrent det, ja.

Lenke til kommentar

Ja gøy med ny bil, men jeg ville nok tengt meg nøye om.

Har hatt mange forskjellige biler også nye, men kjøper nå kunn brukt.

Vil ikke være tullingen som legger ut i haugevis for at SV skal få gjennomført løftene sine.

 

Jeg ville gått for Yarisen. Kjedelig bil , men du taper minimalt med penger, og bilen

er solid. La dama bestemme!!!!!

 

Du har falt i luksusfellen!!!!

Golf er dyr å forsikre og forholdsvis dyr service, faller også mye i pris.

Du taper garantert mer på den dyreste golfen enn den rimligste.

Når du ikke har penger i det heletatt så må du jo betale rente på hele beløpet.

Med sikkerhet i bilen får du skyhøy rente. Du også ha full kasko.

Dyrere å registrere en nyere bil.

 

Skal vedde på at når du selger denne så må du kjøpe en like gammel bil igjen hvis du ikke låner enda mer da, eller får tak i mye penger.

Lenke til kommentar

Ja gøy med ny bil, men jeg ville nok tengt meg nøye om.

Har hatt mange forskjellige biler også nye, men kjøper nå kunn brukt.

Vil ikke være tullingen som legger ut i haugevis for at SV skal få gjennomført løftene sine.

 

Jeg ville gått for Yarisen. Kjedelig bil , men du taper minimalt med penger, og bilen

er solid. La dama bestemme!!!!!

 

Du har falt i luksusfellen!!!!

Golf er dyr å forsikre og forholdsvis dyr service, faller også mye i pris.

Du taper garantert mer på den dyreste golfen enn den rimligste.

Når du ikke har penger i det heletatt så må du jo betale rente på hele beløpet.

Med sikkerhet i bilen får du skyhøy rente. Du også ha full kasko.

Dyrere å registrere en nyere bil.

 

Skal vedde på at når du selger denne så må du kjøpe en like gammel bil igjen hvis du ikke låner enda mer da, eller får tak i mye penger.

 

Her var det mye tull.

 

1. Golf er en såpass populær bil på bruktmarkedet at den ikke synker så fryktelig mye i pris.

2. Du taper "garantert" ikke mer på å kjøpe en nyere kontra en eldre Golf. Den eldre Golfen vedkommende nevner er fra perioden da VAG-kvaliteten var på det laveste, og ved kjøp av denne må du nok regne med langt hyppigere verkstedsbesøk enn å kjøpe en som er av nyere modell. Videre vil en velutstyrt, nyere bil være mer attraktiv på bruktmarkedet.

3. Siden når ble det å kjøpe en Golf en luksusfelle?

4. Å ikke tegne kaskoforsikring på en "ny" bil er uansett helt høl i hodet, så det har ingenting å si om du må eller ikke.

Endret av Sluquet
Lenke til kommentar

 

Her var det mye tull.

 

1. Golf er en såpass populær bil på bruktmarkedet at den ikke synker så fryktelig mye i pris.

2. Du taper "garantert" ikke mer på å kjøpe en nyere kontra en eldre Golf. Den eldre Golfen vedkommende nevner er fra perioden da VAG-kvaliteten var på det laveste, og ved kjøp av denne må du nok regne med langt hyppigere verkstedsbesøk enn å kjøpe en som er av nyere modell. Videre vil en velutstyrt, nyere bil være mer attraktiv på bruktmarkedet.

3. Siden når ble det å kjøpe en Golf en luksusfelle?

4. Å ikke tegne kaskoforsikring på en "ny" bil er uansett helt høl i hodet, så det har ingenting å si om du må eller ikke.

 

 

Tull og tull. Erfaring og vett heter det.

Klart du taper mer. Han låner jo hele beløpet.

VAG kvalitet hva er det? Har en 2007 mod A4 S-line selv og vet hva de går for i dag også.

Golf blir en luksusfelle når du låner hele beløpet.

Enig med deg at det er lurt å ha full kasko, men er han klar over at han MÅ.

Han har nokk ikke 75% bonus heller så da er det nokk en del tusen i året

som blir forskjellen mellom den nyere og den eldre. Sikkert mer enn ekstra verkstedsutgifter.

 

Og hvor mange biler har du solgt i det siste????

Jeg har solgt 3 privat og har ihverfall ikke erfart at ekstrautstyr spiller så stor rolle.

 

De lå i prisklasse fra 350.000-120.000

 

I dag er det vanskelig å få det man ønsker for en bil, kun de som forhastet kjøper en bil

gir det selger forlanger. Pris på finn.no er det som avgjør verdien av bruktbiler i Norge i dag. Synd at det er slik, for det er svært vanlig at når private legger biler ut så går de litt lavere enn den billigste de finner på finn.no uten tanke på hva bilen egentlig er verdt.

Skal du se sånn ca. hva du får om 2 år så se på finn ikke ring Möller og hør om listepris.

 

Tipper du har Golf selv???

Den er vel ikke så veldig populær lengre er den vel.????

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vare ute og kjørte en tur i går og prøvde å se hva slags biler som kjører på norske veier. På den korte turen jeg var ute så jeg usannsynlig mange Golfer av samme årsmodell som den jeg har sett på. Det kan dermed tyde på at det er stor etterspørsel etter nettopp disse, og de som har studert litt makroøkonomi vet at det er tilbudet som - ihvertfall som regel - styrer prisen. Argumentet om at Golf faller drastisk i pris faller dermed på sin egen urimelighet.

 

Når det gjelder lån og forsikring og sånne ting så er jeg ikke så dum at jeg ikke har tatt hensyn til det i min privatøkonomi. Hadde jeg ikke hatt råd så hadde jeg selvfølgelig vurdert en Yaris isteden f.eks.

 

Og forsikring? 8500 i året med full kasko og 50% bonus, 4000 kroner i egenandel ved skade (300 ved første skade). Er det så ille da?

Lenke til kommentar

Vare ute og kjørte en tur i går og prøvde å se hva slags biler som kjører på norske veier. På den korte turen jeg var ute så jeg usannsynlig mange Golfer av samme årsmodell som den jeg har sett på. Det kan dermed tyde på at det er stor etterspørsel etter nettopp disse, og de som har studert litt makroøkonomi vet at det er tilbudet som - ihvertfall som regel - styrer prisen. Argumentet om at Golf faller drastisk i pris faller dermed på sin egen urimelighet.

 

Når det gjelder lån og forsikring og sånne ting så er jeg ikke så dum at jeg ikke har tatt hensyn til det i min privatøkonomi. Hadde jeg ikke hatt råd så hadde jeg selvfølgelig vurdert en Yaris isteden f.eks.

 

Og forsikring? 8500 i året med full kasko og 50% bonus, 4000 kroner i egenandel ved skade (300 ved første skade). Er det så ille da?

 

8500 med 50% i bonus er ikke ille på en slik bil i din alder hvis du er under 24 er det nok svært bra. Hos IF koster en slik bil med fører under 24 år 12.000 i året og a med 20%rabatt.

Har du råd til det så er det bare å gjøre det.

 

Men hva som lønner seg økonomisk etter f.eks. 2 år mener jeg bestemt er å kjøpe en rimeligere bil når du tar med renter på lån.

Du vil betale i dag med litt under 5% rente på et billån ca 14500 på to år i renter.

Dette kan du trekke ifra bilens verdi.

Et lån på 120.000 vil ligge på under 10.000,- Den bilen vil da ha falt 4.500 midre på 2 år en den dyrere.

5 % rente på 100% finansiert bil er lavt.

Ut i fra lister i dag ligger den rimligste på litt over 6% ved 80% finans.

Og husk at rente på slike lån kan stige svært raskt i forhold til lån på bolig.

 

Men det er jo du som må bestemme hva du skal bruke pengene til.

 

Spørs jo litt hva slags interesser man har. Vil man bruke penger på bil og får glede av det

så gjør jo ikke det noe.

Lenke til kommentar

Hadde jeg trengt råd om privatøkonomi så hadde jeg spurt andre steder, aiiiiight?

 

Gratulasjonene er vel litt på forhånd, skal få et tilbud på en av disse fra Møller i morgen. Regner med at jeg får pruta litt på den opprinnelige prisen - noe som forhåpentligvis betyr at jeg kan hente den på tirsdag når forsikring og alt er ok.

 

Brv: Hva menes med "lykke til Vag og Møller sier bare jeg"?

Jeg mener bare at jeg har hatt meget mye problemer med min Volkswagen og Møller Nesttun opp gjennom årene. Den største, ja hva kan man si "drittbilen" jeg har hatt. Men kanskje du er heldig med din :) Vi får håpe det :)

Lenke til kommentar

Jeg har regnet litt på det, og oppsettet er egentlig ganske enkelt - ihvertfall i mitt hode. Her sammenligner jeg altså to VW Golf, begge 1,9 TDI - den ene er 2003-modell og den andre er 2007. 2003-modellen er det uaktuelt å ha noe mer enn fem års nedbetalingstid på, da bilen i utgangspunktet begynner å dra på årene. 2007-modellen er det mer relevant med lenger lånetid da jeg ser for meg at man kan beholde bilen lenger og samtidig så synker faktisk ikke Golf så fryktelig mye i pris. Bil er, uansett hvordan man vrir og vender på det, et tapsprosjekt uansett.

 

2003 (gått 77.000 km)

Kjøpspris: 125.000,-

EK: 15.000,-

Totalt lån: 115.500,- (inkl renter og gebyrer)

Månedsbeløp (5 år, inkl forsikring): 3.011,-

 

2007 (gått 44.000 km)

Kjøpspris: 179.000,-

EK: 15.000,-

Totalt lån: 167.000,- (inkl renter og gebyrer)

Månedsbeløp (7 år, inkl forsikring): 3.283,-

 

Regnestykket er jo egentlig ganske enkelt slik jeg ser det. Mtp bilens alder og den lille forskjellen i månedskostnaden, pluss at jeg i tillegg har garanti på 2007-modellen, i tillegg til at den bruker mindre diesel, gjør at man kommer best ut med den nyeste - selv om kjøpsprisen er høyere.

 

Er ikke det logisk da? Eller tenker jeg gæærnt?

 

Hadde jeg trengt råd om privatøkonomi så hadde jeg spurt andre steder, aiiiiight?

 

Gratulasjonene er vel litt på forhånd, skal få et tilbud på en av disse fra Møller i morgen. Regner med at jeg får pruta litt på den opprinnelige prisen - noe som forhåpentligvis betyr at jeg kan hente den på tirsdag når forsikring og alt er ok.

 

Brv: Hva menes med "lykke til Vag og Møller sier bare jeg"?

Jeg mener bare at jeg har hatt meget mye problemer med min Volkswagen og Møller Nesttun opp gjennom årene. Den største, ja hva kan man si "drittbilen" jeg har hatt. Men kanskje du er heldig med din :) Vi får håpe det :)

 

Hva mener du med den største drittbilen du har hatt? Kan du utdype? :)

Lenke til kommentar

Regnestykke med litt mod. den ene betales på 5 år og den andre på 7.

Vel vil vel si at du lurer deg selv litt da. Du sitter jo igjen med et mindre

lån hvis du låner mindre og betaler mer.

Men du får muligens en bil med færre problemer.

 

Du vil nokk ikke liggge enormt mye i forskjell i løpet av 2 år, så kjøp den

du føler mest for. Men når du spør hvem som lønner seg så går jo jeg ut i fra at du mener

økonomisk, ikke følelesesmessig.

 

Hører at du har falt for 2007 modellen.

Slik er det å kjøpe bil. Har du først falt for en så finner man bare det positive.

Vil kona ha en Skoda så finner du bare negative sider ved den. slik er det jo.

 

Bil vil aldri lønne seg å kjøpe alikevell, ikke normale bruksbiler ihvertfall.

Lenke til kommentar

Regnestykke med litt mod. den ene betales på 5 år og den andre på 7.

Vel vil vel si at du lurer deg selv litt da. Du sitter jo igjen med et mindre

lån hvis du låner mindre og betaler mer.

Men du får muligens en bil med færre problemer.

 

Du vil nokk ikke liggge enormt mye i forskjell i løpet av 2 år, så kjøp den

du føler mest for. Men når du spør hvem som lønner seg så går jo jeg ut i fra at du mener

økonomisk, ikke følelesesmessig.

 

Hører at du har falt for 2007 modellen.

Slik er det å kjøpe bil. Har du først falt for en så finner man bare det positive.

Vil kona ha en Skoda så finner du bare negative sider ved den. slik er det jo.

 

Bil vil aldri lønne seg å kjøpe alikevell, ikke normale bruksbiler ihvertfall.

 

Du har gått fra "IKKE KJØP DEN DYRESTE!!! LUKSUSFELLE!! DU TAPER GARANTERT ALT DU EIER OG HAR!!!" til å innse at det kanskje ikke er så ille allikevel. Det er håp for deg med andre ord :) (Før du begynner å se rødt kan jeg skyte inn at dette er litt humoristisk ment.)

Lenke til kommentar

 

 

Du har gått fra "IKKE KJØP DEN DYRESTE!!! LUKSUSFELLE!! DU TAPER GARANTERT ALT DU EIER OG HAR!!!" til å innse at det kanskje ikke er så ille allikevel. Det er håp for deg med andre ord :) (Før du begynner å se rødt kan jeg skyte inn at dette er litt humoristisk ment.)

 

Vel når spørsmålet er hva som lønner seg så svarer jeg på det.

Husker selv når jeg var på den alderen, og da var 1000-2000 ekstra på konto i måneden ganske avgjørende. Har selv nesten alltid kjøpt biler ganske impulsivt, men kommet bra ut av det.

Kommer jo ann på hva du tjener, og har du ikke et rødt øre på banken så er 180.000,- mye å låne.

Kan se påenget ditt at Luksusfelle er litt drøyt,(Golf=luksus neppe) men bilkjøp kan ikke sies å være noen god investering. Det er typisk menn/gutter å se seg blinde på hva ting egentlig koster når de får lyst på det selv.

Er ikke bedre jeg.

 

Men av erfaring så skal det mye slit til for å ha en bil i 2 år for så å selge den og tjene så bra på den at du ikke må ta mer i lån igjen for å få noe som er bedre.

 

Tenk hvis du kan kjøpe en bil uten å låne for så å sette inn si 3500 på konto i måneden.

Da kan du kjøpe fin bil om 2-3 år. Uten å ha så mye lån. Økonomisk og kul går sjelden i sammen.

Har du f,eks. et hus med lavt lån så er det mye billigere å belåne huset enn å ta et forbrukslån.

 

Men som jeg sa over han gjør som alle gutta pynter litt på kantene slik at det ikke ser så ille ut på papiret når han viser det til dama.

 

Vi tar opp dette igjen om et par år, så kan trådstarter legge frem hva bilen ble solgt for

og hva som ble neste bil og hvor mye lån han har da.

Han kan jo vinne i lotto eller tjene så godt at vi slipper å se han på TV3 neste sesong da.

He he.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...