Gå til innhold

[Løst] Mini test av min nye Alienware M17x

Anbefalte innlegg

Endelig har jeg fått den lenge etterlengtede Alienware M17x laptopen så jeg poster en liten "review". Jeg kommer til å bruke diverse benchmark programmer som 3Dmark06, 3Dmark Vantage, Crysis benchmark, og Fraps for å måle frps i diversespill. Dessuten blir det vel noen tester med OCCT, Prime95 og muligens jeg prøver litt overklokking, hvis det er mulig.

Men la meg begynne med å liste opp spesifikasjonene på modellen jeg bestilte:

Skjerm: 17" WideUXGA 1920x1200 – BeyondHD (1200p) RGB LED

CPU: Intel Core i7 620M, 2.66 GHz, cache 4 MB.

RAM: 4 GBDDR3 1333 MHz (kan utvides til maks 8 GB)

Harddisk: 2 x 500 GB i RAID0, totalt 1 TB

Optiskdisk: 8x DVD+/-RW

Skjermkort:2 x Radeon HD 5870 i Crossfire

Wi-Fi:Intel wireless 6300, 802.11 a/b/g/n 3x3

Bluetooth:Europa Dell 370 kort

Farge:Nebula Red

For det første, den er stor og tung. Veier nesten 6 kilo med batteri, så det er ikke en laptop du bare slenger i en liten stresskoffert og oser avsted til neste sted. Koffert med hjul vil jeg si er et must.

M17x er solid bygget, mesteparten er aluminium, det eneste som gir litt etter er tastaturet, det kunne ha vært litt stivere, men det er greitt nok. Personlig vil jeg si at tastene er litt små, de kunne godt ha vært større for jeg har ganske store hender. Men tastaturet er godt å skrive med, det lager de rette klikke lydene når du skriver. Lyset i tastaturet kan personalieres etter ønske, du kan ha forskjellige farger på det, eller dele det opp i tre til fire fargesoner.

Skjermen er helt topp, fargene er klare og fine, selv om du ser på skjermen fra ca 160 grader, ser du det som er på skjermen.

Når det gjelder porter, så har den 4 USB porter, pluss en kombinert eSATA/USB port og en nettverks port. Du har de vanlige portene for lyd utgang og inngang, for ekstern skjerm er det 1 VGA port, 1 HDMI og 1 Displayport så det mangler ikke på muligheter der.

Annet snacks er touch knapper for å løse ut DVD/CD, volum, slå av/på trådløst, adgang til Alienware Command Center og Stealth mode. Pluss leser for SD kort etc.

AlienwareM17x er utstyrt med ansiktsgjenkjenning, altså web kamaret sammenligner ansiktet mitt med et opptak som ble gjort da jeg konfigurerte programmet. Logg inn skjer da automatisk uten at jeg må skrive passord, noe a la fingerprint pålogging.

Noen bilder av M17x:

post-179662-1277991321,284_thumb.jpg

post-179662-1277991334,3359_thumb.jpg

post-179662-1277991347,4274_thumb.jpg

Det lange smale sporet på bildet er faktisk DVD drevet.

post-179662-1277991356,08_thumb.jpg

post-179662-1277991369,2243_thumb.jpg

post-179662-1277991384,9774_thumb.jpg

Dette er kartongen hvor laderen var, som dere ser så fulgte det med egen mus matte pluss en lue med Alienware logo.

Jeg vil komme tilbake senere med diverse benchmarks og slikt. Posten vil bli oppdatert etter hvert.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forslag til tester: Unigine Heaven benchmark, Cinebench - gjerne også PCMark Vantage og eller PassMark. Ellers overrasket av at du valgte å gå for 2-kjerne prosessor i en såpass kraftig maskin. Savner også SSD, men hei - det er jo ikke min maskin :whistle:.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Om den er stygg? Nei, vil ikke si det, det er jo snakk om smak og behag. Når det gjelder Quad CPU og SSD disk så hadde prisen blitt ca 8 000 kr dyrere og så høyt budsjett hadde ikke jeg dessverre.

En liten CrystalDisk test

post-179662-1277995024,3564_thumb.jpg

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Sukk, det ble dessverre ikke tid til mye benchmarks i dag, måtte til lege og annet dritt. Men fikk da kjørt Furmark i 5 minutter, temp på GPU i følge GPU-Z var da 101 grader. HWMonitor viser ikke temp på noen av GPUene, kun på CPU. Rakk også å kjøre Prime95 i 5 minutter, temp på CPU var oppe i 73 grader.

Skal se om jeg får tid i morgen til å poste noen screenshots fra diverse tester. I Crysis benchmark ble det ca 38 fprs i 1600x1200 oppløsning, alt på høy. Screenshot klikket dessverre der da.  :nei:

Lenke til kommentar

Legger ut noen nye scrennshots, hadde jo håpet på høyere score i 3DMark Vantage da, men, men. Prime95 kjørte jeg i 20 minutter.

Furmark kjørte jeg to ganger rett etter hverandre mens Prime95 kjørte, begge gangene var på 10 minutter. Temp på GPU ikke over 98 grader.

post-179662-1278066673,7462_thumb.jpg

post-179662-1278066680,1259_thumb.jpg

post-179662-1278067101,4551_thumb.jpg

Glemte å nevne at rom temperatur var 27 grader under testing, blir neppe noe kaldere framover. :roll: Får se om jeg kjøre PCmark eventuelt andre benchmarks i læpet av dagen.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jaja, en liten men sen oppdatering av denne tråden. Jeg har nå hatt Alienware M17x i litt over 2 uker, og inntrykket er ganske enkelt å si. Det er den VERSTE DRITT PCen jeg noen gang har hatt, det være bærbar eller stasjonær. :thumbdown:

Så mandag blir det å ringe Dell og se om jeg kan få sendt den tilbake asap. Jeg har drevet med PCer i snart 20 år, men så mye problemer og dritt har jeg aldri hatt.

Får se om jeg kan få tak i en Clevo X8100 eller kanskje bite i det sure eplet og vente på X7200 var det vel den het.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Om jeg kan utdype det? Klart det. Den fikk BSOD etter ca 15 minutter bruk, ikke et eneste program eller spill var installert. Den restartet automatisk og fikk den vanlig Windows beskjeden om at Windows hadde hatt et problem bla bla bla.

Installert så diverse program, CrystalDiskMark, OCCT, 3DMArk Vantage, Panda Global Protedction 2010, etc og skulle kjøre OCCT. Ny BSOD med melding IRO_NOT_LESS_OR_IQUAL eller noe i den dur. Ny restart og ikke før kommet inn i Windows 7, BSOD atter en gang. Denne gangen mener jeg det var KERNEL_POWER eller noe i den dur.

Så begynte alle programmer å starte noe sykt tregt, Utforsker kunne ta ca 2 minutter før den startet opp, og det samme med alle andre programmer. Okay, skulle så kjøre chkdsk /f c: som betyr at PCen må restartes. Chkdsk begynte med å si at jeg hadde 10 sekunder til å kansellere sjekken, og den telte ned til 1 sekund, og der låste den seg. Ventet 20 minutter, ikke søren om det skjedde noe, helt låst.

Da ble den restauret til fabrikk kondisjon for første gang. Må si at jeg har ikke hatt BSOD etter den første dagen, men mønstret er stort sett det samme, etter å ha installert noen programmer, samme hvilke, blir den treg. I går nektet den å starte i det hele tatt, LEDene for Cap lock, Num Lock blinket mens Scroll lock hadde fast lys. En rask sjekk på nettet fortalte meg at denne koden betydde at det var feil på enten skjermkort eller hovedkort. Veldig kjekt må jeg si. Røsket ut batteriet og lot den være i fred en 30 minutter før jeg prøvde igjen. Den startet uten problemer, men ellers ingen forandring. Har nå, i løpet av de 2 ukene jeg har hatt den restaurert den til fabrikk kondisjon 10 ganger, men no go.

Den er rask som fy så lenge det ikke blir installert for mye programmer, men da begynner den å oppføre seg som en 286 maskin. Jeg har ikek gitt opp helt 100% prosent enda, men det er like før. Det jeg holder på med nå, er å installere et og et program, rote rundt så mye jeg kan med den før og se hvilket program funker opp ting, hvis det er noe program da. Finner jeg ikke ut noe, blir det å ringe til Dell på mandag.

Det rare er jo at den greide jo å kjøre de benchmark progarmmene som jeg prøvde, så jeg er ikke sikkert på hva som er galt. Finner ikke noe konkret enda.

Lenke til kommentar

Jaja - det kan jo fort være et problem eller feil på hovedkort eller minnet eller noe sånt, og det er jo da ikke maskinen som sådan det er noe galt med, er det vel?

Men skjønner godt at du er frustrert. Men alle kan få en mandagsmaskin - jeg har ikke inntrykk av at Alienware leverer skit - tvert imot ... det er bare at de tar seg godt betalt for det de leverer.

Send den tilbake til feilretting/bytte i første omgang.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Må si meg enig med thomit. Du har nok vært uheldig å fått en defekt maskin. Trur nok ikke alle er slik.

Selvsagt er ikke alle maskinene til Alienware slik som dette. Han har vært maks uheldig, send den tilbake få en ny. Så har du en skikkelig maskin :dribble:

Lenke til kommentar

Joda, er klar over at det forekommer ”mandags” maskiner, uansett så er det veldig irriterende å få en slik bærbar. Spesielt når den koster ca 25 000 kr.

Nå holder jeg på for tiende gang å installere ting og tang, så langt oser den avgårde slik den burde, altså rask som fy, ingen BSOD eller lignende. Det eneste programmet jeg ikke har installert enda er Panda Global Protection 2010 og det gjorde jeg alle de foregående gangene. Nesten, men bare nesten så jeg mistenker PGP 2010 for å rote ting til, selv om det påståes at det er kompatibelt med Windows 7, finner dog ikke noe om Win 7 64-bit.

Jeg får se, skal installere noen flere programmer, pluss et par tre spill så ser jeg hva som skjer. Er det ingen forandring, altså M17x virker like fint, blir ikke PGP 2010 installert. Det eneste som står igjen da er denne feil koden som hopper opp på fredag, mulig jeg ringer til Dell uansett.

Lenke til kommentar

Joda, er klar over at det forekommer ”mandags” maskiner, uansett så er det veldig irriterende å få en slik bærbar. Spesielt når den koster ca 25 000 kr.

Nå holder jeg på for tiende gang å installere ting og tang, så langt oser den avgårde slik den burde, altså rask som fy, ingen BSOD eller lignende. Det eneste programmet jeg ikke har installert enda er Panda Global Protection 2010 og det gjorde jeg alle de foregående gangene. Nesten, men bare nesten så jeg mistenker PGP 2010 for å rote ting til, selv om det påståes at det er kompatibelt med Windows 7, finner dog ikke noe om Win 7 64-bit.

Jeg får se, skal installere noen flere programmer, pluss et par tre spill så ser jeg hva som skjer. Er det ingen forandring, altså M17x virker like fint, blir ikke PGP 2010 installert. Det eneste som står igjen da er denne feil koden som hopper opp på fredag, mulig jeg ringer til Dell uansett.

Anbefale deg i ringe Dell uansett, få deg en ny maskin som er helt i orden. Eg har selv bestilt med Akkurat samme maskin utenom grafikkortet som heter 4870 HD x2. Ellers er den helt lik. Får den i begynnelsen av neste måned. Får ikke håpe det blir det samme med meg som deg.

Lenke til kommentar

Okay, enda en liten oppdatering. Har nå installert samme programmer som tidligere, unntatt Panda Global Protection 2010 og M17x er "rock solid". Har prøvd CoDMW, ikke noe problem og har kjørt Furmark, CrystalDiskMark og holder på med Prime95. Virker som den er i orden, MEN den feil koden jeg fikk på fredag bekymrer meg fortsatt litt.

Er litt å tvil hva jeg skal gjøre egentlig, men som sagt den har oppført seg rart av og til. Blant annet skulle jeg kopiere en mappe fra C til en WD Passport ekstern disk, Passport disken hadde disk bokstav E og alt gikk bra, virket det som. Men da jeg sjekket på Passport disken, var ikke mappen der. Gjentok kopieringen og fikk da beskjed om at mappen var på disken og om jeg ville overskrive den. Rart tenkte jeg, men klikket Ja og mappen ble kopiert enda en gang. Men neida, mappen var fortsatt ikke på Passport disken.

Det viste seg senere da jeg skulle restaurere til fabrikk kondisjon for siste gang, at den mappen hadde havnet på Recovery partisjonen!!! Så hvordan i helv... kunnne Windows 7 kopiere en mappe til en skjult partisjon??? Og ja, jeg sjekket etter å ha kopiert mappen, Recovery partisjonen var ikke synlig i Utforsker. Jeg ser den jo i Diskbehandling, men den hadde/har ingen disk bokstav. Dette skjedde før siste retaurering som sagt.

Kjørte Prime95 i en time, ingen feil, igjen er M17x "rock solid". Kjører Furmark igjen.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Okay, enda en liten oppdatering. Har nå installert samme programmer som tidligere, unntatt Panda Global Protection 2010 og M17x er "rock solid". Har prøvd CoDMW, ikke noe problem og har kjørt Furmark, CrystalDiskMark og holder på med Prime95. Virker som den er i orden, MEN den feil koden jeg fikk på fredag bekymrer meg fortsatt litt.

Er litt å tvil hva jeg skal gjøre egentlig, men som sagt den har oppført seg rart av og til. Blant annet skulle jeg kopiere en mappe fra C til en WD Passport ekstern disk, Passport disken hadde disk bokstav E og alt gikk bra, virket det som. Men da jeg sjekket på Passport disken, var ikke mappen der. Gjentok kopieringen og fikk da beskjed om at mappen var på disken og om jeg ville overskrive den. Rart tenkte jeg, men klikket Ja og mappen ble kopiert enda en gang. Men neida, mappen var fortsatt ikke på Passport disken.

Det viste seg senere da jeg skulle restaurere til fabrikk kondisjon for siste gang, at den mappen hadde havnet på Recovery partisjonen!!! Så hvordan i helv... kunnne Windows 7 kopiere en mappe til en skjult partisjon??? Og ja, jeg sjekket etter å ha kopiert mappen, Recovery partisjonen var ikke synlig i Utforsker. Jeg ser den jo i Diskbehandling, men den hadde/har ingen disk bokstav. Dette skjedde før siste retaurering som sagt.

Kjørte Prime95 i en time, ingen feil, igjen er M17x "rock solid". Kjører Furmark igjen.

Du får oppdatere videre :thumbup: Du kan ringe dell i morgen å gi fortelle hva som har skjedd og den feil koden du får. Kanskje de vet noe om det. Forresten, hvordan kjørte Alienware COD??

Endret av Raul07
Lenke til kommentar

Alienware kjørte CoD Modern Warfare så det ulte, fps fra 64 opp til 175 - 180 alt etter som med alt på maks i 1920 x 1200.

Feil koden vet jeg hva betyr, det er en kode for feil med enten skjermkort eller hovedkort, og konklusjon er at de må byttes. :innocent: Fant det ut på Dell sine support sider.

Lenke til kommentar

Alienware kjørte CoD Modern Warfare så det ulte, fps fra 64 opp til 175 - 180 alt etter som med alt på maks i 1920 x 1200.

Feil koden vet jeg hva betyr, det er en kode for feil med enten skjermkort eller hovedkort, og konklusjon er at de må byttes. :innocent: Fant det ut på Dell sine support sider.

Ja den Pcen skal klare de fleste spill på Maks grafikk. Du har nok hatt maks uflaks. Er vel en del venting om du må levere den inn igjen. Eg fikk beskjed fra Dell at det tar 20+ med den eg bestilte. Noe eg synes er litt lenge å vente. Lite å gjøre med.

Lenke til kommentar

Tja, de sa jo mer enn tre uker til meg da jeg bestilte den, faktisk 26 dager sa de først, men jeg hadde den i hus før det hadde gått 3 uker da og min kom direkte fra Shanghai.

Jeg prøvde jo Battlefield Bad Company 2 også på den, mente jeg hadde alt på maks og ikke noe lagg i det hele tatt. Kan godt smelle inn Bf BC 2 igjen og sjekke hvis diu er interessert i å vite hvordan den drar Bad Company 2.

Begynner å bli gammel skjønner jeg, spilte Crysis på den au, mener det var i 1600 x 1050 (husker ikke helt) med alt på High og ikke noe lagg der heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...