Gå til innhold

Vise DVD filmer, og avi/mpeg filmer på TV?

Anbefalte innlegg

Jeg har sett litt på kabler som kan kobles fra PC til TV. På pakken stod det "PC DVD to TV". Funker det da også å spille av vanlige eh... "data-filmer", som f.eks. mpeg filmer e.l. på PC'en, slik at de vises fram på TV'en?

Det som fulgte med i pakken var et scart-adapter, en video-kabel, og noen andre kabler (audio bla.). Vet ikke helt hva de andre kablene var godt for.. .? (Det var med en svart kabel som skulle kobles på scart adapteret og PC'en, og en til, utenom audio, tror jeg. :shrug::roll:

Jeg har sjekka bakpå PC'en min, en compaq. Den har video utgang, og audio inn & utgang. Hva mer bør jeg sjekke bakpå PC'en? TV'en har scart.

Pakken kosta 200,-, så jeg vil helst vite om den funker før jeg kjøper... :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

eh... Jeg har en gammel Samsung TV, og den eneste tilkoblingen er scart... Kan jeg da koble til de greiene :roll: du nevnte?

Om det ikke vil funke med s-video kabel, vil den pakken med scart-adapter og kablene funke...? :roll:

Lenke til kommentar

Tv-ut fra pc kommer i hovedsak på to måter...

Composite - Rund, to leder sak. Som oftest gul. Samme størrelse og utseende som phono(lyd)

S-Video - Rund, fire pinner + plastikk dings inni. Som oftest svart. Minner litt om en PS/2 inngang.

Det du må passe på er at SCART adapteret har samme inn/utgang som du har bak på pc'en... Med lyd så må du nok sannsynligvis kjøpe en 3,5mm til phono overgang i tillegg ettersom på det SCART-adapteret sannsynligvis bare er phono-inn

Det vil fungere utmerket og spille hva du vil på tv-en. Alt fra Windows til AVI filmer. TV-en vil fungere som din andre skjerm.

Med forbehold om feil.

Lenke til kommentar

Hmm... Har sjekka, og lurer på hva jeg bør satse på ?

Slik:

24-156_l.jpg

Eller slik:

24-155_l.jpg

?

Bakpå PC'en har jeg en slik ps2 lignende tilkobling: velocity.jpg (Har ihvertfall de to til venstre)

Og det fulgte med slike kabler i pakken jeg så på på elkjøp, tror jeg... 24-142_l.jpg

Sorry for bildene, håper det går bra for modem brukerne... :roll:

Hva bør jeg satse på når TV'en ihvertfall er under 10 år gammel... Er rett og slett ikke sikker på hvor gammel den er... Hva mer trenger jeg ? Holder det med scart-adapteret, (med ps2 lignende tilkobling[s-video? :roll:]), og de kablene? :shrug:

Lenke til kommentar

Hvis du har en gammel Samsung TV, så støtter den sikker ikke s-video.

Da trenger du en slik:

24-155_l.jpg

Hvis skjermkortet har composite ut (gul kontakt), bruker du dette i tillegg:

24-142_l.jpg

Hvis skjermkortet bare har s-video ut trenger du en "s-video til composite"-adapter eller bruke denne kabelen i tillegg til lydkabelen:

24-148_l.jpg

Lenke til kommentar

Hvis du har ingen kabler fra før kjøper du bare en s-video adapterkabel på biltema til 60 kr. Altså det nederste bildet på forrige innlegg. Som han sier, grunnen er at tv ditt sannsynligvis ikke støtter s-video rett inn. Denne kabelen overfører kun bilde, men du har vel sannsynligvis lyd på pc`n og vet hvilken kabel du trenger fra lydkort til tv/forsterker Hvis ikke er det en 3,5 mm stereoplugg (den vanlige lille vet du,på discman ol) som går over til 2 rca kontakter (den hvite og røde på tv/forsterkeren din) Trykk på "tv av" knappen på tv/fjernkontrollen. Deretter må du høyreklikke på skrivebordet, velge properties, settings, advanced, og deretter stille inn skjermkortet så bildet vises på tvskjermen (feks twinview,clone)

Husk at hvis du ikke har s-video ut på skjermkortet (den runde med masse pinner) må du kjøpe den som er gul i begge ender. :yes:

Lenke til kommentar
Hvis du har ingen kabler fra før kjøper du bare en s-video adapterkabel på biltema til 60 kr. Altså det nederste bildet på forrige innlegg. Som han sier, grunnen er at tv ditt sannsynligvis ikke støtter s-video rett inn. Denne kabelen overfører kun bilde, men du har vel sannsynligvis lyd på pc`n og vet hvilken kabel du trenger fra lydkort til tv/forsterker Hvis ikke er det en 3,5 mm stereoplugg (den vanlige lille vet du,på discman ol) som går over til 2 rca kontakter (den hvite og røde på tv/forsterkeren din) Trykk på "tv av" knappen på tv/fjernkontrollen. Deretter må du høyreklikke på skrivebordet, velge properties, settings, advanced, og deretter stille inn skjermkortet så bildet vises på tvskjermen (feks twinview,clone)

Husk at hvis du ikke har s-video ut på skjermkortet (den runde med masse pinner) må du kjøpe den som er gul i begge ender. :yes:

Så jeg tar å kobler inn den lyd kabelen, fra audio ut, til den røde og svarte tilkoblingen på adapteret? Jeg har s-video ut på skjermkortet. En slik som er midten her ja? :

velocity.jpg

Da trenger jeg dette, ikke sant? :

24-155_l.jpg

24-148_l.jpg

24-142_l.jpg

Trenger jeg det nedeste bildet? Eller trenger jeg bare audio kabel?

Er det lurest å bruke tilkoblingen som er i midten eller den som er helt til høyre her? :

velocity.jpg

Takker for alle svar! :)

Lenke til kommentar

Så jeg tar å kobler inn den lyd kabelen, fra audio ut, til den røde og svarte tilkoblingen på adapteret? Jeg har s-video ut på skjermkortet. En slik som er midten her ja?

Den i midten er sannsynligvis en S-Video-utgang, ja, men til høyre for den har du en komposittutgang, så hvis tven din uansett ikke spiser S-Video, er det iallefall ingen vits i å gå via adapter.

Ja.

Nei. Du trenger en komposittkabel (gul RCA/phono).

Ja (den til høyre).

Trenger jeg det nedeste bildet? Eller trenger jeg bare audio kabel?

Minijack-til-RCA/phono er en audiokabel.

Er det lurest å bruke tilkoblingen som er i midten eller den som er helt til høyre her? :

Som sagt, den til høyre hvis tven din ikke takler S-Video. Da slipper du adapter.

Edit: Det kommer ikke helt klart fram om du har kompositt-ut. Har du ikke det, kan du bare overse postingen min. :)

Lenke til kommentar

Det stemmer at du ikke trenger å gå via s-video ut, men jeg synes kabelen henger bedre i den utgangen.

Tv ditt har vel en gul, hvit og rød kontakt i front? Hvis ikke er det de samme som på scart adapteren. (blir det samme hvilke du bruker)

Okei, for å si det enkelt, du trenger ikke scart adapteren dersom du har gul, hvit og rød kontakt foran på tv. Om du vil bruke s-video eller den guleutgangen på skjermkortet velger du selv. dersom du har begge?) Kvaliteten blir den samme.

I tillegg trenger du audio kabel (den som er til høyre på bildet i ditt siste innlegg der du spør) Den lille (3,5mm) kobles til den grønne utgangen på lydkortet ditt og til den røde og hvite på tv/scartadapteren. Den gule er til bilde.

Du trenger altså kanskje en scartadapter som har gul, hvit og rød kontakt.

En bildekabel som enten er s-video i den ene enden og gul i den andre, eller en som er gul i begge ender.

En audiokabel som er 3,5mm (den vanlige lille) i den ene enden og rød og hvit i den andre.

I tillegg må du stille inn skjermkortet og sette tv på "tv av" som jeg skrev i et tidligere innlegg.

Og dermed skal du være i mål :woot:

Lenke til kommentar
Det stemmer at du ikke trenger å gå via s-video ut, men jeg synes kabelen henger bedre i den utgangen.

Det er avhengig av kabel og utgang, men siden penger er en faktor her, er det nokså unødvendig å gå via S-Video hvis det medfører innkjøp av adapterutstyr.

Tv ditt har vel en gul, hvit og rød kontakt i front? Hvis ikke er det de samme som på scart adapteren. (blir det samme hvilke du bruker)

Langt fra alle tver har AV-inngang i front.

Om du vil bruke s-video eller den guleutgangen på skjermkortet velger du selv. dersom du har begge?) Kvaliteten blir den samme.

S-Video gir bedre resultat enn kompositt i tilfeller der S-Video kan brukes direkte.

Lenke til kommentar

Problemet er at jeg vet ikke om TV'en takler s-video. Den er ca. 10 år gammel, så sannsynlig vis ikke? Da satser jeg på den gule kablen, som er gul i begge endene ja? Om skjermkortet har en slik gul utgang vel og merke.

Lenke til kommentar
Jepp, da er det bare å kjøpe kabel som er gul i begge ender og en audiokabel som er 3,5mm og forgrener seg til rød og hvit. :yes:

Husk at du trenger scartadapter med gul, hvit og rød inngang dersom du ikke har det på tv.

Takker! :woot:

Da stikker jeg en tur på biltema i morra da :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...