Gå til innhold

Er denne temperaturen på prosessoren for høy eller ikke anbefalt(skjermbilde)?


Anbefalte innlegg

Nå kjører jeg PRIME 95, den torture-testen, og av de 3 alternativene tok jeg den i midten(nest øverste). Den klikka etter 20 min, skrivebordet synes, men alt er klikk. Detter er vel ikke godt nytt. Akkurat nå har jeg overklokket til 3,6 ghz med 179 x 20. Det tyder på at noe er gærent?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

en varm cpu trenger også mer volt en enn som er kald, dette er litt ironisk i grunn.

 

Altså en cpu klarer 4ghz ved 1,3v og 50C* load.

samme cpu klarer 4ghz ved 1.4v og 70C* load.

 

(dette er bare eit døme, men poenget er der sjølv om eg ikkje referer til en viss cpu :) )

Lenke til kommentar

en varm cpu trenger også mer volt en enn som er kald, dette er litt ironisk i grunn.

 

Altså en cpu klarer 4ghz ved 1,3v og 50C* load.

samme cpu klarer 4ghz ved 1.4v og 70C* load.

 

(dette er bare eit døme, men poenget er der sjølv om eg ikkje referer til en viss cpu :) )

 

Det stemmer forsåvidt, siden du må øke spenningen for å unngå temprelaterte ustabiliteter (sålenge ikke tempen er uforsvarlig høy, da vil det bare gjøre vondt verre). Merk at om en chip er varm "av natur" er heller tommelfingerregelen motsatt, den vil da trenge MINDRE spenning ved frekvens x.

Lenke til kommentar

Uansett så bør man vel være obs på hvor smertegrensa går, dvs du brenner deg på ca 55-60C , med dette mener jeg at man bør tenke på at det ikke alltids er så lurt å øke Volt når chippen er veldig varm , det gjør ofte vondt langt verre.

 

Da bør man heller satse på bedre kjøling, goop eller rett og slett innsee at skal man klokke videre så risikerer man å ta livet av cpu.

Lenke til kommentar

Da har jeg fulgt denne guiden http://www.clunk.org.uk/forums/overclocking/22106-core-i7-overclocking-guide-beginners.html

 

Endte opp med disse resultatene, med tanke på temperatur. Det høyeste kjernene kom på var 77,76,75,73, mens snittet lå vel 2-3 grader under på alle. Jeg har nå overklokket til 3,8 Ghz, med 1,20625 overvolting. Jeg burde kanskje gi meg nå(er egentlig et skritt til på guiden). 0,2 ghz er vel ikke merkbart bedre akkurat, selv om en film kanskje tar 2% kortere å rendre

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...