gressiman Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Jeg har et par spørsmål. Jeg har nylig kjøpt en leilighet. Den ene delen av stuen har tidligere vært bod (den er der enda, men betydelig mye mindre), hovedkranen for vannet stod tidligere i boden, men står nå altså midt på stueveggen. Nå er det bygget en vegg utenpå dette. På denne veggen (sponplater), er det skjært ut en ganske stor firkant som er avtagbar slik at man skal ha enkel tilgang til hovedkranen. Jeg har nå ordnet en egen patent som jeg lurer på vil fungere, det er rett og slett bare et stag som vil forlenge hovedkranen slik at jeg kan åpne og lukke hovedkranen fra boden ca 1,5 meter bortenfor. Inni denne luken er det også en koblingsboks, og en bryter for varmekablene til rørene. Denne bryteren skal en elektriker flytte inn i boden. Vil dette holde? Jeg mener jeg har hørt noe snakk om en inspisjonsluke, hva er det? og hva er hensikten? Jeg har forstått det sånn at hensikten er at man skal ha mulighet til å lukke/åpne hovedtilførselen av vann til leiligheten dersom det er nødvendig, og det har jeg jo mulighet til med min løsning. Er det godt nok til at jeg kan lukke veggen helt? På forhånd mange takk for hjelp!! :-) Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Jeg ville aldri satset på å bygge inn hovedkranen. Lenke til kommentar
gressiman Skrevet 1. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2010 Det er jo ikke snakk om å bygge den inn uten å ha tilgang til den... Jeg får jo tilgang til den ved at jeg lager en forlengese av håndtaket, så sånn sett ser jeg ingen risiko med det. Men er det noen krav som hindrer meg i dette? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Hva om denne forlengeren din brytes av? Da må du plutselig sage høl i veggen for å få tak i stoppkranen. Det er nok neppe å anbefale. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 På denne veggen (sponplater), er det skjært ut en ganske stor firkant som er avtagbar slik at man skal ha enkel tilgang til hovedkranen. Dersom det er laget en inspeksjonsluke i samme materiale som veggen, mal eller tapetser luka lik resten av veggen. Da er du på den sikre siden, og vil neppe være veldig skjemmende. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Hovedkraner kan begynne å lekke de også, det er ganske vanlig. Dersom du bygger den inn i veggen vil det ta lang tid før du merker en lekkasje, og det kan skje store skader. I tillegg må du rive hele veggen for å bytte krana... Lenke til kommentar
reor Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 Du har flere ting å ta hensyn til her.: Ikke bare har du en stoppekran som du kjappt skal komme til å stenge. Du har også en stoppekran som kan begynne å lekke i kran eller rørtilkoblinger. I tillegg vil du få kondens ved vannbruk. Kaldt vann i rørene og varmluft omkring. Tror jeg ville hengt opp et bilde foran hullet og beholdt opplegget som det er. Jeg ville også kontaktet tidligere eier og fått rørleggerpapirene for røropplegget. Kan være nyttig ovenfor forsikringsselekapet senere. Lenke til kommentar
gressiman Skrevet 3. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2010 Ja, jeg har vel lagt hele greiene på is nå. Røropphenget er slik det var da huset ble bygget, er bare veggen som er flyttet, så jeg regner med det ikke er nødvendig å få tak i papirer for det. Men jeg tenkte bare å høre om noen hadde noen synspunkter på dette. Så takk for fornuftige svar. Vippet avgjørelsen min i riktig retning tror jeg ;-) Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 Får du slengt opp ett bilde? Kanskje vi kan komme med noen tips? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå