Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Debut PC bygger - Får ikkje signal til skjerm

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Dette er første gangen eg bygger PC. Blei faktisk overaska underveis over kor lett det var, men dessverre kom der ein feil til slutt. Det kjem ikkje signal til skjermen. Har sett gjennom fleire relevante tråder på forumet, men ikkje funne løsninga endå.

###Oppsett:###

#Kabinet

- Cooler Master Elite 310

#Hovedkort

- Gigabyte GA-X58A-UD3R

#CPU

- Intel i7-930

#RAM

- Corsair XMS3 DDR3 (3x2GB)

#PSU

- Chieftec Smart Series 550W

#Skjermkort

- Sapphire Radeon HD5750 1GB

#Lagring

- 80 GB X25-M Intel SSD + 1TB Caviar Green SATA

Maskina skal i hovedsak brukast til å jobbe med store photoshop filer, og å kjøre ganske så mange AI-balanse tester på et 2D strategispill eg er med å utvikle.

Trur alt er i orden med strømforsyninga; Har kobla inn 12V 8-pin ATX og 24-pins hovedstrømforsyning - Hovedkort lyser, Alle vifter går, inkludert den på skjermkort. ( 2 LEDs på den lyser også grønt på skjermkortet ) CPU'en virker, siden den blir varm når eg slår på maskina.

###Har prøvd følgande:###

1: Kobla skjermkort frå PCI Express x16 port, og kobla i en annen, helt lik port.

2: Tatt ut RAM-minnet - satt in på nytt, samt dobbeltsjekka at dei står så langt inne som mulig. RAM-minnet er kobla i kanal 1,3 og 5. (ikkje testa i nokon andre)

3: Kobla frå begge hardiskar (om det skulle vere relevant)

4: Selfølgelig trippeltsjekka at kabelen frå skjermen til skjermkortet er skikkelig festa

PS: LED's på fronten av kabinetet lyser ikkje, og har heller ikkje fått hovedkort til å generere pipelyder ved å starte maskina uten RAM-minne. Her kan det hende eg har kobla noko feil. Det er en dual HD-audio og AC-97 kabel. Har kobla til HD-audio enden, uten at eg egentlig veit om dette har noko å seie eller er irrelevant.

Når det gjelder skjermen, så har eg testa den på ein annan PC, og den virkar. Har også prøvd å koble til en annen skjerm, uten hell. Håper at nokon med bedre eksperise enn meg har lyst til å redde veka for meg...

På forhand tusen takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du husket avstandsstykkene som skal i kabinettet? Disse skal stå mellom hovedkortet og kabinettet, har du ikke brukt disse (og dermed skrudd hovedkortet direkte ned i kabinettet), får du garantert problemer.

Se her:

http://www.hardware.no/artikler/bygg_pc-en_selv/45552/4

- Ja, heldigvis fikk eg med meg det før eg begynte. :)

Du må også huske at skjermkortet behøver en 6-pins strømtilkobling.

Denne er i, og skjermkort-vifte + LED lys går.

Lenke til kommentar

Prøvd med kun 1 RAM-brikke?

Prøvde dette, men i ettertid tenker eg at den muligens ikkje var skikkelig i. Skal prøve igjen.

------------

Med mindre nokon av komponentene er ødelagde, så har eg på følelsen at det som er 'gæli med PC'en er noko skikkelig trivielt. Supert om dere fortsetter å poste nybegynnerfeil. :)

--------------

Med mindre nokon foreslår noko anna, tenker eg å fjerne alle strømkablene, slik at det blir meir oversiktlig å skjekke alle resterande tilkoblinger.

Endret av Frequency
Lenke til kommentar

Foreslår at du begynner helt fra begynnelsen igjen.

Ta ut alt untatt CPU, skjermkort og 1 RAM-brikke.

Koble til nødvendig strøm til HK og skjermkort, og forsøk å skru på maskina.

Da har du kun de helt nødvendige komponentene som trengs for å få bilde.

Dersom du fremdeles ikke får bilde, er det da høyst sannsynlig feil på en av disse komponentene.

Hva slags tilkobling bruker du forresten til skjermen?

DVI eller HDMI?

Hvis du får tatt bilder av innmaten etter du har koblet alt, så er det flott også.

Husk blits

Endret av Llandari
Lenke til kommentar

Takk for god hjelp folkens!

Er snart ferdig på jobb, så da skal eg prøve Llandari's forslag.

@Mr. Walker, om powerknappen fremme på kabinettet fungerar, så er det vel neppe mangel på strømtilkobling til PC'speakeren? eller? Kan hende eg har kobla feil ein av de 1 og 2 pins ledningene fra fronten av kabinettet til hovedkort...

Har et kamera liggende hjemme, så laster opp et bilde når eg har kobla opp minimumsoppsettet som Llandari anbefalte.

Endret av Frequency
Lenke til kommentar

Har et par Asus-hovedkort hvor pc-speaker er helt separat fra hovedkortet / kabinettet. Kun en kort ledningsstump på 5-10 cm med en liten sort klump (pc-speaker)i ene enden, og kontakt i andre som plugges i hovedkort.

Power-knapp og pc-speaker kan godt være to forskjellige tilkoblinger. Har du sjekka med beskrivelse i manualen til hovedkort/kabinett?

Lenke til kommentar

Har et par Asus-hovedkort hvor pc-speaker er helt separat fra hovedkortet / kabinettet. Kun en kort ledningsstump på 5-10 cm med en liten sort klump (pc-speaker)i ene enden, og kontakt i andre som plugges i hovedkort.

Power-knapp og pc-speaker kan godt være to forskjellige tilkoblinger. Har du sjekka med beskrivelse i manualen til hovedkort/kabinett?

Takk!

Fant ut at det var ein god grunn til at eg ikkje fekk lyd. Kabinettet har ingen pc-speaker. Hehe. ;)

Lenke til kommentar

Fremgang. :)

DDR minne var ikkje 100% festa skikkelig. Nå får eg signal til skjermen! Og alt virker fint, booter windows nå.

Yeah-Yeah-Yeah!

Tusen takk for all god hjelp og motivasjon til å forsette å sjekke alle komponentar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...