Gå til innhold

To brødre druknet etter ulykke på Romsås

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter min erfaring, ja stort sett.

Så ett intervju med lederen for Norsk Svømmeforbund i forbindelse med denne saken, og de har funnet ut at omtrent 50% av fjerdeklassinger ikke kan svømme skikkelig. Så det kan se ut som om det å ikke kunne svømme skikkelig ikke bare begrenser seg til barn med utenlandsk bakgrunn.

Lenke til kommentar

Da tror eg du vil bli skuffet. Er et økende antall barn i Norge(ikke bare innvandrere) som overhode ikke kan svømme godt nok. Dette går ikke bare på religion eller integrering, men også manglende støtte til drift av de eksisterende svømmenanleggene rundtom, samt manglende prioritering av svømming i undervisningen.

Lenke til kommentar

Trist å høre, virkelig. Men hadde jeg vært en forelder til disse ungene så hadde jeg aldri latt de leke ved vannet. Det er jo helt basic at man må kunne svømme hvis man skal være i nærheten av vann... er det mulig.

Lenke til kommentar

Trist å høre, virkelig. Men hadde jeg vært en forelder til disse ungene så hadde jeg aldri latt de leke ved vannet. Det er jo helt basic at man må kunne svømme hvis man skal være i nærheten av vann... er det mulig.

Ja og man må ha full rustning, helhjelm og støttehjul hvis ungene skal få sykle bort til den lokale butikken....

For å ikke snakke om hvis de skal på huska i parken, da må det jo være madrass under huska ungen og stengene må være polstra og hjelm må selvsagt brukes....

Og hvis ungen vil spille baseball... glem det buddy... De balltreene er jo kjempeharde og tenk om man ramler på asfalten når man løper og brekker nakken eller slår hull i hodet....

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Ja og man må ha full rustning, helhjelm og støttehjul hvis ungene skal få sykle bort til den lokale butikken....

For å ikke snakke om hvis de skal på huska i parken, da må det jo være madrass under huska ungen og stengene må være polstra og hjelm må selvsagt brukes....

Og hvis ungen vil spille baseball... glem det buddy... De balltreene er jo kjempeharde og tenk om man ramler på asfalten når man løper og brekker nakken....

Ta deg sammen a. Alle unger bør i dag kunne svømme - spesielt i en alder av 9 og 12 år. Det er uansvarlig av foreldrene å la de leke ved vannet når de er klar over at ungene deres ikke kan svømme, og spesielt når de ikke kan svømme selv!

Svømming er en basic-kunnskap, akkurat som det å sykle, som du nevner over her. Når man kan det, så kan man vurdere om man trenger annet ekstrautstyr som hjelm, redningsvest osv. Værre enn det er det ikke.

Endret av EvenL
Lenke til kommentar

Alle unger bør i dag kunne svømme - spesielt i en alder av 9 og 12 år. Det er uansvarlig av foreldrene å la de leke ved vannet når de er klar over at ungene deres ikke kan svømme, og spesielt når de ikke kan svømme selv!

Ja det burde de men slik er det altså ikke, men man kan ikke dermed holde dem unna alle steder det er vann. Folk som kan svømme kan også drukne hvis de f.eks slår hodet nedi en stein, el før de faller i vannet. Mener du dermed at det er uannsvarlig for unger som kan svømme å leke ved vannet uten hjelm og redningsvest på?

Overbeskytting løser ingen ting det skaper bare mer problemer.

Lenke til kommentar

Alle unger bør i dag kunne svømme - spesielt i en alder av 9 og 12 år. Det er uansvarlig av foreldrene å la de leke ved vannet når de er klar over at ungene deres ikke kan svømme, og spesielt når de ikke kan svømme selv!

Ja det burde de men slik er det altså ikke, men man kan ikke dermed holde dem unna alle steder det er vann. Folk som kan svømme kan også drukne hvis de f.eks slår hodet nedi en stein, el før de faller i vannet. Mener du dermed at det er uannsvarlig for unger som kan svømme å leke ved vannet uten hjelm og redningsvest på?

Overbeskytting løser ingen ting det skaper bare mer problemer.

Skjønner godt hva du mener. Men i hovedsak så har ikke unger som ikke har basic-kunnskapene til å ferdes ved et vann noenting der å gjøre. Hvis man kan svømme og detter uti et vann, så har man mulighetene til å overleve, m.m det har skjedd noen ulykker som du nevnte.

Hvis man detter uti et vann, uten noen svømmeferdigheter, så har man utrolig liten sjanse til å overleve.

Og nei, jeg mener ikke at det er uansvarlig at folk som kan svømme leker ved vannet uten hjelm og redningsvest.

Endret av EvenL
Lenke til kommentar

Det er ikke her snakk om at de ballanserte på gelenderet bryggekanten heller. De spillte fotball i en park som det går en kunstig(?) elv gjennom.

Fremmtidig skilt:

Aker brygge. Kunn adgang for kvalifiserte svømmere.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Det er ikke her snakk om at de ballanserte på gelenderet bryggekanten heller. De spillte fotball i en park som det går en kunstig(?) elv gjennom.

Fremmtidig skilt:

Aker brygge. Kunn adgang for kvalifiserte svømmere.

Nå begynner det å bli en del off-topic her. Men om jeg hadde hatt en unge som spilte fotball der, og visste på forhånd at det gikk en elv like ved fotballbanen, så hadde jeg vært såpass oppegående at jeg kunne sett hvilke faremomenter som kunne være truende. Spesielt hvis jeg hadde i bakhodet at ingen av de kunne svømme. Det er jo såpass enkelt å spørre seg selv; "Hva hvis den ballen går uti vannet og en av de skal prøve å hente den?" - Noe som muligens var tilfellet i denne ulykken.

Lenke til kommentar

Tror jeg kunne svømme da jeg var ca. 5 år gammel. Har inntrykk av at alle andre barn har det på omtrent samme måten, noen lærer så klart litt raskere/treigere enn andre. Men at stort sett alle norske barn kan svømme når de er ca. 10 år trodde jeg var et faktum. På lik linje med sykling, og i mange tilfeller det å stå på ski.

Om de ikke kan det synes jeg foreldrene kan og bør ta skylden for det. Å kune svømme, som tråden er et godt eksempel på, kan være forskjellen på liv og død en dag. Det burde vært høyt prioritert i enhver oppvekst, fra tidlig tidlig alder.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Tror jeg kunne svømme da jeg var ca. 5 år gammel. Har inntrykk av at alle andre barn har det på omtrent samme måten, noen lærer så klart litt raskere/treigere enn andre. Men at stort sett alle norske barn kan svømme når de er ca. 10 år trodde jeg var et faktum. På lik linje med sykling, og i mange tilfeller det å stå på ski.

Om de ikke kan det synes jeg foreldrene kan og bør ta skylden for det. Å kune svømme, som tråden er et godt eksempel på, kan være forskjellen på liv og død en dag. Det burde vært høyt prioritert i enhver oppvekst, fra tidlig tidlig alder.

Takk for et bra innlegg. Jeg tror vi to ser på saken med like øyne.

Lenke til kommentar

I den grad er noe å 'reagere på' i denne saken, så er det at ikke bare kunne ikke guttene på 9 og 12 svømme... men det var FEMTEN, les det igjen, FEMTEN, personer som stod og så på at de druknet.

Kanskje kan ikke alle nordmenn svømme, men det er hvertfall èn av 15 som kan, og en av 15 som for faen burde fått ut fingeren og gjort noe. Det hadde ikke overrasket meg om eldstegutten i god islamsk stil også enten ble beordret, eller det var forventet, at han skulle forsøke å redde broren, til tross for at han ikke skulle svømme.

Jeg føler avsky for disse femten personene, inkludert moren, som lar barna drukne uten selv å gjøre noe. Sjansene er store for at hun kunne flyti bedre på flesket enn noen av dem, og at hun hadde hatt bedre balanse og større sjanse i vannet enn dem. Men muslimske damer skal jo ikke svømme!

Jeg blir rett og slett sint! Lurer på om det ikke er derfor de lager så mange barn, i tilfelle de mister noen slik!

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...